صدور حکم شلاق برای نوید بادامی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دانشگاه بهشتی

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۶

افزایش محدودیت‌های حراست دانشگاه‌ها؛ اخراج استادان ادامه دارد

نوید بادامی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دانشگاه بهشتی در دادگاه بدوی به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، ۷ ماه از یک سال حبس او به حالت تعلیق درآمده است.

نوید بادامی در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جریان اعتراض به احکام اعدام متهمان خانه اصفهان که به اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی منجر شد، در خیابان انقلاب تهران بازداشت شد. او پیش از این تا ۲۴ خرداد که با وثیقه ۷۰۰ میلیونی به صورت موقت از زندان بیرون آمد، در زندان اوین بازداشت بود.

اتهام اولیه این دانشجوی دانشگاه بهشتی «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی» بود که در دادگاه به «اخلال در نظم عمومی» تبدیل و بر اساس همین اتهام برای او حکم یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق صادر شده است.

از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که فشارهای حراست و مسئولان دانشگاه‌ها بر روی دانشجویان افزایش یافته است. دانشجویان متحد در گزارشی از تشدید برخورد با دانشجویان در دانشگاه بهشتی خبر داد. بر اساس این گزارش تعداد نیروهای مستقر حراست مقابل ورودی این دانشگاه از آغاز ترم جدید افزایش چشم‌گیری داشته است و علاوه بر نیروهای مرد، نیروی زن حراست نیز به آن اضافه شده و ورودی دختران و پسران تفکیک جنسیتی شده است.

دانشجویان متحد اعلام کرد که حراست دانشگاه بهشتی پس از ناکامی سال قبل در به انفعال فروبردن دانشجویان با استفاده از تهدید، ضرب و شتم، آزار کلامی و پرونده‌سازی این بار با وقاحتی سازمان‌یافته سعی در محدود کردن حیات دانشجویی در این دانشگاه دارد.

مانتوی کوتاه (بالاتر از زانو)، رنگ لباس، ضخامت لباس، آستین کوتاه پسران، پیرسینگ، آرایش و… جزو مواردی‌ است که حراست این دانشگاه به بهانه آن برای دانشجویان ایجاد مزاحمت می‌کند. دانشجویان متحد اعلام کرده است که در طی هفته‌های گذشته حراست دانشگاه اقدام به «دخالت بیشتر در حریم شخصی دانشجویان»، «گرفتن کیف و وسایل شخصی دانشجویان»، «ضبط کارت دانشجویی و عکس گرفتن یا یادداشت کردن شماره دانشجویی»، «تهدید به ممنوع‌ا‌لورود شدن دانشجویان» و «گشت زنی در محوطه و اقدام به آزار جمع‌های دانشجویی دختران و پسران» پرداخته است.

جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان با صدور بیانیه‌ای نسبت به فضای پادگانی این دانشگاه اعتراض کردند. دانشجویان این دانشگاه با اشاره به اینکه حاکمیت از هیچ تلاشی برای معنازدایی از دانشگاه دریغ نکرده است اعلام کردند که از افزایش تعداد دوربین‌ها و ثبت اسکن چهره و اثر انگشت گرفته تا اعمال فشارهای سلیقه‌ای مامورین حراست بر دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه، همه در روند پلیسی‌سازی فضاهای دانشجویی بوده است.

دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در ادامه این بیانیه نوشتند: «تلاش بی‌وقفه حراست دانشگاه‌ها برای امنیتی کردن دانشگاه، لزوم بازپس‌گیری و بازتعریف فضاهای دانشجویی را آشکار می‌کند. گسترده بودن این دسته از اقدامات به لحاظ ماهیت و معنا در اغلب دانشگاه‌ها، موضع کلی حاکمیت علیه جنبش دانشجویی را مشخص کرده است.»

انجمن علمی ـ دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس نیز در بیانیه‌ای دیگر به اخراج یکی از استادان این دانشگاه اعتراض کرد. انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس در این بیانیه در اعتراض به منع تدریس و اخراج آرمان ذاکری، عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی این دانشگاه، نوشت: «اخراج استادی که از ابتدای جذبش گروه‌های فشار دانشگاه از هیچ‌گونه آزار و کارشکنی‌ای در ادامه کارش دریغ نکردند پیام روشنی را برای ما دانشجویان داشته است: «اینجا مِلک طِلق ما و سرسپردگان ماست». اخراج استادی که به گواه کارنامه خود و نظر دانشجویان گروه بهترین کیفیت علمی را ارائه می‌کرده و از بالاترین رضایت آموزشی برخوردار بوده‌ است البته ما را شگفت‌زده نخواهد کرد چراکه اخراج و حذف اساتید و دانشجویان نه استثنایی بر قاعده، بلکه جزئی جدانشدنی از منطقِ دانشگاه ایرانی علی‌الخصوص در علوم انسانی بوده است.»

دانشجویان جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، شرایط آموزش عالی در ایران را در یک «انقلاب فرهنگی دائمی» دانستند و اعلام کردند که حاکمیت «بی‌وقفه با مکانیسم‌های پاکسازی» در حال عقیم‌سازی دانشگاه است و در تلاش است تا دانشگاهی «مطیع و تک‌صدا» را ایجاد کند.

همزمان دانشجویان متحد اعلام کرد که ندا تولایی استاد دانشگاه هنر نیز اخراج شده است. این استاد دانشگاه با وجود تشکیل کلاس‌هایش در ترم جاری و تایید صلاحیت در روزهای اخیر در پی تماس تلفنی از طرف حراست دانشگاه با «قطع همکاری به‌دلیل وجود نوساناتی در تایید صلاحیت» روبرو شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، همچنین مهشید گوهری کاخکی، استاد گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، نیز به این دانشگاه ممنوع الورود شده است. این استاد دانشگاه در روز‌های اخیر با وجود پرشدن کلاس‌های درسی ترم جاری و تدریس چند جلسه، با قطع همکاری مواجه شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *