۲۰۰ روزنامه‌نگار و نویسنده خواهان آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی شدند

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۶

حدود ۲۰۰ روزنامه‌نگار و نویسنده با انتشار نامه‌ای سرگشاده، خواستار آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، گزارشگران قتل حکومتی و مراسم تشییع پیکر ژینا مهسا امینی شدند. به گفته آنان، زندانی شدن خبرنگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، ضربه‌ای بزرگ به رسالت روزنامه‌نگاری است.

روزنامه شرق با انتشار این نامه یادآوری کرد بیش از یک سال از بازداشت این دو نفر می‌گذرد و آخرین جلسه دادگاه‌شان نیز حدود سه ماه پیش برگزار شد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در این مدت بدون هیچ حکمی و تحت عنوان «بازداشت موقت» و بدون تبدیل قرار و آزادی، در حبس مانده‌اند.

در نامه سرگشاده‌ای که به امضای بیش از ۲۰۰ «اهل قلم» در ایران رسیده، تاکید شد تداوم بازداشت موقت این دو روزنامه‌نگار بعد از یک سال توجیهی ندارد.

به گفته آنان سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه در مخالفت با بازداشت‌های موقت طولانی‌مدت سندی دیگر بر تایید این موضوع است.

اژه‌ای ۱۵ فروردین امسال گفته بود قرار بازداشت غیرضروری، «حق‌الناس» و دارای تبعات است.

پیش‌تر روزنامه هم‌میهن در گزارشی به نقل از حقوق‌دانان و وکیل‌ها نوشته بود در پرونده‌های امنیتی اصرار بر صدور قرار بازداشت‌ موقت، آن‌هم به‌ مدت طولانی است.

بر اساس این گزارش که فروردین امسال منتشر شد، بازداشت‌ موقت شدیدترین نوع قرار است و گاهی به‌عنوان شکنجه استفاده می‌شود.

پرتو برهان‌پور و شهاب میرلوحی نیز اواخر شهریور امسال تاکید کردند یک سال حقوقی از بازداشت موقت موکلانشان، نیلوفر حامدی و الهه محمدی می‌گذرد و طبق قانون آن‌ها باید آزاد شوند.

امضاکنندگان نامه سرگشاده، کلید اصلی رفع ناکارآمدی‌ها و اقدامات غیرقانونی را وجود فضای آزاد رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی و بیان مسایل و مشکلات کشور و امکان نقد عملکردها دانستند.

آن‌ها با اشاره به «برخوردهای سلیقه‌‌ای، فراقانونی و مغایر با آزادی‌های مصرح در قانون اساسی» خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی شدند.

اواخر اسفند سال گذشته نیز بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار داخل ایران در نامه‌ای مشابه به رییس قوه قضاییه خواهان آزادی این دو خبرنگار زندانی شده بودند.

دومین و آخرین جلسه دادگاه بدوی نیلوفر حامدی و الهه محمدی به ترتیب در روزهای سوم و چهارم مرداد امسال برگزار شد.

آن‌ها در حالی در این جلسه‌ها از عملکرد خود به عنوان خبرنگار دفاع کردند که به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شدند.

نیلوفر حامدی در تاریخ ۳۱ شهریور سال گذشته به دلیل گزارشگری درباره وضعیت مهسا ژینا امینی از بیمارستان، به وسیله نیروهای حکومتی در خانه خود بازداشت شد.

یک هفته بعد هم الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن به دلیل انتشار گزارش‌هایی از مراسم خاک‌سپاری مهسا امینی در شهر سقز بازداشت شد.

به این ترتیب این دو روزنامه‌نگار به دلیل اطلاع‌رسانی درباره درگذشت و تشییع مهسا ژینا امینی تحت فشار و هدف اتهام‌‌زنی نهادهای امنیتی قرار گرفتند.

در جریان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، دست‌کم ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت و بیش از ۲۱ نفر آنان در مجموع به ۷۷ سال زندان محکوم شدند.

شش روزنامه‌نگار از جمله حامدی و محمدی از یک سال پیش تاکنون همچنان در زندان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *