معاون علمی ابراهیم رئیسی: نرخ مهاجرت نخبگان از ایران دوبرابر شد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۸

به گفته معاونت علمی و فناوری رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، نرخ خروج نخبگان از کشور در برخی از حوزه‌ها تا دو برابر افزایش یافته است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، در گفت‌وگو با روزنامه دنیای‌ اقتصاد، چاپ ایران با اشاره به اینکه که در سال‌های اخیر به نخبگان به میزان کافی توجه نشده است، گفت که آن‌ها با دریافت حقوق چند برابری، به کشورهای دیگر می‌روند.

او با بیان اینکه از تعداد دانشجویان در ایران کاسته شده است، افزود: شمار نیروی انسانی ما رو به کاهش است.

پس از استقرار حکومت جمهوری اسلامی در ایران، شمار مهاجرت ایرانیان همواره در حال افزایش بود، اما گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که تعداد مهاجرت در سال‌های اخیر به‌صورت «چشمگیر» افزایش یافته است.

بسیاری از کسانی که اقامت در خارج از مرزهای ایران را برمی‌گزینند، دوره تحصیلات عالی را طی کرده و جزو متخصصان به‌شمار می‌روند.

به گفته معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان دولت رئیسی «تخصیص نیافتن نیم‌درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی» یکی از عوامل مهاجرت نخبگان است.

شماری از تحلیلگران «نبود آزادی سیاسی و اجتماعی کافی در ایران، فساد، رانتخواری، قانونگریزی» و دیگر مواردی از این دست را از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان عنوان می‌کنند.

علاوه بر آن، بسیاری از مردم ایران در سال‌های اخیر دچار «مشکلات اقتصادی و معیشتی شدید» هستند.

بر پایه گزارش تازه مرکز آمار ایران، در چهار سال پیشین دست کم ۸۵۰ هزار نیروی کار ساکن داخل کشور از جست‌وجو برای دستیابی به شغل، دست کشیدند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که درحدود ۷۰ درصد از بیکاران در ایران، از گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله هستند.
شهاب عموپور
رادیو بین المللی فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *