یورش نیروهای سرکوب به معترضان در زاهدان و بازداشت فله‌ای شهروندان

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۸

رسانه‌های بلوچ از محاصره مسجد مکی و مجروح شدن شماری از معترضان از جمله کودکان خبر دادند

مردم زاهدان، روز جمعه ۲۸ مهر، در یک جمعه اعتراضی دیگر پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی مثل «نه‌ غزه‌، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «نترسید نترسید ما همه باهم هستیم»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «برادر شهیدم خونتو پس می‌گیریم» سر دادند.

گزارش‌های رسانه‌ها و فعالان بلوچ حاکی از آن است که ماموران سرکوب جمهوری اسلامی به مردم حمله کردند و بسیاری را بازداشت و مجروح کرده‌اند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار ویدیوها و تصاویری از یورش ماموران سرکوب به مردم معترض، از «بازداشت فله‌ای» شهروندان خبر داد و نوشت که ماموران نظامی و امنیتی مسجد مکی را محاصره کرده‌اند و سعی دارند وارد مسجد شوند.

بر اساس این گزارش، ماموران حکومتی تمام خیابان‌های اطراف مسجد مکی را هم مسدود کرده‌اند و شمار زیادی از مردم داخل صحن مجلس در محاصره ماموران گرفتار شده‌اند.

ویدیوهای منتشر شده نیز نشان می‌دهند که ماموران در اطراف مسجد مکی زاهدان با خودروهای زرهی در مقابل مردم صف‌آرایی کرده‌اند.برمبنای گزارش کمپین فعالین بلوچ، به‌رغم جو بازداشت خشونت‌آمیز شمار زیادی از مردم، استفاده از گاز فلفل برای سرکوب معترضان و جو شدید امنیتی، شهروندان بلوچ از نقاط مختلف شهر زاهدان برای شکستن محاصره به سمت مسجد مکی حرکت کردند.

این سازمان حقوق بشری همچنین ویدیوهایی از مجروح شدن کودکان بلوچ، در نتیجه حمله‌ خشونت‌آمیز ماموران سرکوب جمهوری اسلامی منتشر کرد.

کمپین فعالین بلوچ در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی برای شناسایی شهروندان معترض اقدام به استفاده از مایع زرد‌ رنگ و پاشیدن آن به روی معترضان کردند.»

برخی منابع نیز از تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان خبر دادند. این منابع اطلاع داده‌اند که نیروهای امنیتی و نظامی با اتوبوس‌ها و خودروهای نظامی و شخصی بازداشتی‌ها را که شماری از آن‌ها مجروح شده‌‌ بودند، به مکان‌های نامعلوم منتقل کردند.

ویدیوها و تصاویر منتشر‌شده از زاهدان آشکار می‌کند که با وجود برخورد خشونت‌آمیز ماموران سرکوب، معترضان در مخالفت با جمهوری اسلامی شعار می‌دهند و آزادی زندانیان سیاسی را مطالبه می‌کنند.

جمعه‌های اعتراضی، پس از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهرماه ۱۴۰۱ در اعتراض به کشتار نمازگزاران در این شهر آغاز شد و در طول بیش از یک سال گذشته همواره ادامه یافته است.

معترضان بلوچ در تجمع‌های اعتراضی خود بر مجازات آمران و عاملان جمعه خونین زاهدان و آزادی زندانیان سیاسی تاکید کرده‌اند.
ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *