ادامه انتقاد ورزشکاران از رانت حکومتی فوتبالیست‌ها؛ «به ما حواله پراید هم نمی‌دهند»

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۳

ارزش مجموع مجوز‌های واردات خودرو به فوتبالیست‌ها بین سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده است

چند روز پس از سخنان جنجالی حسین کنعانی‌زادگان، مدافع ملی‌پوش باشگاه پرسپولیس، درباره اعطای مجوز حکومتی وارادت خودرو ۱۰۰ میلیارد تومانی به هرکدام از ملی‌پوشان فوتبال ایران، موج انتقادهای ورزشکاران و مدال‌آوران رشته‌های مختلف از «فخرفروشی» فوتبالیست‌ها و تبعیض شدید میان پاداش‌ها و درآمد ورزشکاران همچنان ادامه دارد.

در آخرین نمونه از این درگیری‌های کلامی گسترده که ابتدا امیرمحمد یزدانی، عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران، آن را آغاز کرد، زبیر نیک‌نفس، بازیکن استقلال تهران، از ورزشکاران ایرانی خواست به‌ جای حمله به فوتبالیست‌ها، مشکل را از منشا اصلی پیگیری کنند. او نوشت: «همه مردم این مملکت حق دارند بهترین زندگی ممکن را داشته باشند. آدرس اشتباه ندهید، مشکل جای دیگری‌ است.»

نبود نگاهی عادلانه به ورزش‌های مختلف در ایران سال‌ها است که صدای ورزشکاران را در آورده است. آن‌ها با اشاره به قراردادهای هنگفت و میلیاردی فوتبالیست‌ها در ایران می‌گویند همان‌طور که میزان قراردادها و پاداش‌های فوتبالیست‌ها هم‌تراز استاندارد جهانی است و بر مبنای دلار تعیین می‌شود، ورزشکاران سایر رشته‌ها نیز حق دارند معادل هم‌رشته‌های ورزشی خود در کشورهای دیگر قرارداد ببندند یا بابت کسب مدال‌های آسیایی، جهانی و المپیک پاداش بگیرند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ایران، پس از بازگشت تیم ملی فوتبال از جام‌جهانی قطر که با نتایجی ناامیدکننده مانند خوردن شش گل از تیم انگلستان و حذف در مرحله گروهی به پایان رسید، محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، به تمام اعضای این تیم مجوز واردات خودروهای لوکس خارجی داد که میزان سود هر فوتبالیست از این مجوز رقمی بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان براورد شد. ارزش مجموع مجوزهای اعطاشده برای واردات خودرو به کاروان تیم ملی فوتبال ایران نیز بین سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعلام شد که این رقم بیش از دو برابر کل بودجه ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ است.

سجاد گنج‌زاده، قهرمان المپیک توکیو و بازی‌های آسیایی هانگژو، با انتشار دو استوری در اینستاگرام، درباره دریافت حواله فوتبالیست‌ها و پاداش ریالی قهرمانی المپیک نوشت: «از رئیس‌جمهوری تا کوچک‌ترین مسئول این کشور بعد از مدال المپیک فقط دروغ گفتند و وعده دادند. کجا است عدالت؟» گنج‌زاده در یک استوری دیگر با کنایه به صحبت‌های کنعانی‌زادگان درباره ماشین ۱۰۰ میلیاردی نوشت: «چندتا مدال طلای بازی‌های آسیایی می‌شه مجوز یکی از فوتبالیست‌ها؟ چندتا مدال المپیک می‌شه هم‌قیمت ماشین آقا؟ مدال المپیک بالاتر است یا باختن تو دور اول و بالا نرفتن؟ چرا برنده‌ها تو کشور ما بازنده‌ان و بازنده‌ها برنده؟»

او همچنین افزود: «چرا موقع پاداش‌ دادن به برنده‌ها این‌قدر می‌نالید و می‌گویید نداریم. پاداش بازی‌های آسیایی از زمانی که من یادم می‌آید ۱۵۰ تا سکه بود. الان چی شده؟ برای بازنده‌ها پول دارین، برای برنده‌ها ندارین؟»

هدیه کاظمی، مدال‌آور قایقرانی ایران در هانگژو، نیز در واکنش به صحبت‌های کنعانی‌زادگان، با بازنشر استوری سجاد گنج‌زاده نوشت: «اینجا نه‌تنها مدال بازی‌های آسیایی بلکه مدال المپیک هم ارزشی نداره و ورزشکارای بی‌نتیجه و پرحاشیه برای کشور ارزشمندترند.»

سپهر ساعتچی، دیگر مدال‌آور قایقرانی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو، هم نوشت: «شش تا گل بخوری از انگلستان، از آمریکا هم ببازی، بیای ماشین ۱۰۰ میلیاردی بهت بدن؛ ولی برای ما، چهار تا سکه برای مدال بازی‌ها…»

از سوی دیگر، زینب نوروزی که به همراه مهسا جاور مدال نقره بازی‌‌های آسیایی در رشته رویینگ را به دست آورد، در یک استوری با انتشار تصویری از پینه‌های دستش که در اثر تمرین پاروزنی به وجود آمده است، نوشت: «خسته شدیم از این همه تبعیض، از این همه ناعدالتی. مسئولان ببینید این‌هارو، اگر به فوتبالیست‌ها حواله‌ ماشین میلیاردی می‌دهید، به ما هم حداقل حواله پراید بدهید.»

در ادامه، علیرضا رضایی، قهرمان کشتی جهان در نشست کشتی‌گیران با وزیر ورزش، با انتقاد از پاداش‌‌های داده‌شده به مدال‌آوران مسابقات جهانی و المپیک، گفت: «برخی از قهرمانان محتاج نان شب‌اند.»

در روزهای گذشته، حسین رسولی، قهرمان پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی، در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران افشا کرد که تا قبل از اعزام به بازی‌های هانگژو، هرروز برای تامین مخارج زندگی‌اش مجبور بود در تاکسی‌های اینترنتی کار کند.

روزبه سینکی، دروازه‌بان و کاپیتان پیشین تیم پارس جنوبی جم هم که سال گذشته پس از حمایت از معترضان در ایران به اجبار مجبور به خداحافظی از این تیم شد، در واکنش به اعتراض ورزشکاران به تبعیض موجود در ورزش ایران، نوشت: «ورزشکارهای عزیزی که ناراحت گرفتن حواله خودرو بازیکنان تیم ملی‌اند، کاملا در اشتباه‌اند؛ چون این حواله‌ها حق‌السکوت بودند و خوشحال باشید که به شما ندادند.»

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی به‌تازگی اعلام کرده‌اند پاداش ورزشکارانی که در بازی‌های آسیایی هانگژو مدال کسب کرده‌اند، بین ۴۵۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان خواهد بود؛ اعدادی که به گفته ورزشکاران منتقد، کفاف هزینه دارو و خوراک یک قهرمان ورزشی در طول یک سال را نیز نمی‌دهد و با این مبلغ در تهران حتی نمی‌توان یک خانه اجاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *