آنتونی بلینکن: روسیه برای تأمین تسلیحات به سراغ ایران رفته؛ ایران هم تجهیزاتی از روسیه گرفته که تهدیدی علیه اسرائیل به شمار می‌رود

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۰

-آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید اوستین وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه نهم آبان در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه سنا حاضر شدند تا از درخواست دولت بایدن در مورد تخصیص بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری جهت پشتیبانی از اوکراین و اسرائیل دفاع کنند.
– بلینکن گفته این بودجه برای دفاع از دموکراسی‌هایی که تحت تهاجم وحشیانه بازیگرانی قرار گرفته‌اند که مصمم به محو ملت‌های آنها از روی نقشه هستند ضروری است.
-وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت «درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه ارتباطات روشنی دارند. از آنجا که ما راه‌های کمک‌رسانی به روسیه را با تحریم قطع کردیم… روسیه بیشتر و بیشتر برای کمک به [رژیم] ایران مراجعه می‌کند. در مقابل، مسکو فناوری نظامی پیشرفته‌تری را به [جمهوری اسلامی] ایران ارائه کرده که تهدیدی برای امنیت اسرائیل به شمار می‌رود. اجازه دادن به روسیه برای پیروز شدن با حمایت [رژیم] ایران به سادگی هم مسکو و هم [جمهوری اسلامی] ایران را گستاخ‌تر می‌کند».

همزمان با عملیات دفاعی اسرائیل در غزه علیه تروریست‌های حماس وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۳۱ اکتبر (نهم آبان) در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه سنا (درخواست فوری بودجه تکمیلی برای تقویت امنیت ملّی) در کنگره آمریکا حاضر شدند.

آنتونی بلینکن و لوید اوستین در کنگره ایالات متحده حضور یافتند تا از درخواست دولت در مورد تخصیص بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری جهت پشتیبانی از اوکراین و اسرائیل دفاع کنند.

جو بایدن از کنگره خواسته است که ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای پشتیبانی از اسرائیل و ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ هزار دلار کمک مالی برای پشتیبانی از اوکراین اختصاص دهد.

بلینکن به نمایندگان و سناتورها گفت این بودجه برای کارآمدتر شدن استراتژی ما در دفاع از امنیت آمریکا و متحدانش و همچنین توسعه ارزش‌های دموکراسی ضروری است.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود تأکید کرد، «من و اوستین، وزیر دفاع امروز اینجاییم، زیرا در این ماموریت، مانند کارهایی که در ارتباط با پیشبرد امنیت ملی آمریکا باید دست به دست هم بدهیم.»

وی توضیح داد، «درخواست بودجه دارای چهار عنصر کلیدی است: اول، حمایت همیشگی ما از اسرائیل و اوکراین. دوم، دفاع از دموکراسی‌هایی که تحت تهاجم وحشیانه بازیگرانی قرار گرفته‌اند که مصمم به محو ملت‌های آنها از روی نقشه هستند، این بودجه تضمین می‌کند که اسرائیل می‌تواند با حمایت دیپلماتیک، امنیتی و اطلاعاتی که ایالات متحده از زمان کشتار وحشتناک حماس افزایش یافته است، به دفاع از مردم خود ادامه دهد… چندین عضو کمیته طی سه هفته گذشته به اسرائیل سفر کرده‌اند. آنها مستقیم از مقامات اسرائیلی شنیده‌اند که برای دفاع از مردم خود و جلوگیری از یک حمله مشابه مانند این به چه چیزهایی نیاز دارند. و این دقیقاً همان است که با ۳/۷ میلیارد دلار نیازهای امنیتی از جمله کمک به اسرائیل برای تقویت سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی خود را فراهم می‌کند… این بودجه تکمیلی همچنین امنیت سفارت ما را در اسرائیل افزایش می‌دهد.»

روسیه برای تأمین تسلیحات سراغ رژیم ایران رفته

بلینکن در ادامه با تأکید بر ضرورت دریافت این بودجه برای پشتیبانی از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه و همچنین با تأکید بر حق اسرائیل برای دفاع از امنیت و موجودیت خود اضافه کرد: «شرکای ما برای دستیابی به اهداف ما جهت تأمین امنیت به ما کمک می‌کنند. پشت کردن به تلاش‌های آنها پیامدهای ماندگاری برای امنیت و جایگاه ما در جهان خواهد داشت… درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه ارتباطات روشنی دارند. از آنجا که ما راه‌های کمک‌رسانی به روسیه را با تحریم قطع کردیم… روسیه بیشتر و بیشتر برای کمک به [رژیم] ایران مراجعه می‌کند. در مقابل، مسکو فناوری نظامی پیشرفته‌تری را به [جمهوری اسلامی] ایران ارائه کرده که تهدیدی برای امنیت اسرائیل به شمار می‌رود. اجازه دادن به روسیه برای پیروز شدن با حمایت [جمهوری اسلامی] ایران به سادگی هم مسکو و هم [رژیم] ایران را گستاخ‌تر می‌کند.»

در حاشیه سخنرانی بلینکن در جلسه استماع کنگره گروهی که گفته شد معترضان «ضدجنگ» هستند در حمایت از «آتش‌بس» میان اسرائیل و حماس و در دفاع از «کودکان غزه» و همچنین در مخالفت با «تامین مالی نسل‌کشی» شعار دادند. از حضور آنها در کنگره تصویری منتشر شده که نشان می‌دهد با دست‌هایی به رنگ قرمز درست پشت سر وزیر خارجه آمریکا به صف شدند!

آنتونی بلینکن در ادامه توضیحات خود به عنوان «دومین دلیل» در دفاع از ضرورت اختصاص بودجه تکمیلی گفت: «این کمک مالی ما را قادر می‌سازد تا به نیازهای بشردوستانه جدّی که توسط مستبدان و تروریست‌ها ایجاد شده، و همچنین به پیامدهای درگیری‌ها و نیز بلایای طبیعی در اوکراین، غزه، سودان، ارمنستان و سایر نقاط در سراسر جهان پاسخ دهیم. غذا، آب، دارو و سایر کمک‌های بشردوستانه ضروری باید بتواند به غزه ارسال شود. غیرنظامیان باید بتوانند از خطر دور بمانند… آنجا که حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، کار دشوارتر شده و روند ارسال کمک‌های بشردوستانه متوقف شده است.»

وی در ادامه دفاع از بودجه درخواستی دولت تشریح کرد: «کمک به جلوگیری از بدتر شدن یک فاجعه انسانی، بخشی از اساسی‌ترین اصول کشور ما است، از جمله زندگی و سرنوشت غیرنظامی‌ها و حفاظت از جان آنها… بدون ارسال کمک‌های بشردوستانه سریع و پایدار، احتمال گسترش درگیری بسیار بیشتر است، رنج بیشتر می‌شود و اگر تعلل شود حماس و حامیان آن خود را در نقش منجی جا می‌زنند و از استیصال آسیب‌دیده‌ها، سود خواهند برد.»

بلینکن در ادامه گفت: «کمک‌های بشردوستانه نیز برای امنیت اسرائیل حیاتی است. ارائه کمک و حفاظت فوری برای غیرنظامیان فلسطینی در این درگیری، پایه و اساس ضروری برای یافتن شرکایی در غزه است که دیدگاهی متفاوت از حماس برای آینده دارند و مایل به کمک به تحقق آن هستند.»

حمایت از شرکای بین‌المللی آمریکا

وزیر خارجه آمریکا در شرح سومین دلیل برای ضرورت دریافت بودجه تکمیلی گفت: «این بودجه برای پیشی گرفتن از رقبای استراتژیک ما حیاتی است. این درخواست بازدارندگی ما را تقویت خواهد کرد. با این بودجه از متحدان و شرکای خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام برای مقابله با تهدیدات رو به افزایش از سوی جمهوری خلق چین و همچنین برای مقابله با مشکلات نوظهور حمایت می‌کنیم. این تعهد ما را به متحدان ما، از جمله تحت شراکت امنیتی سه‌جانبه ما با استرالیا و بریتانیا، AUKUS، حفظ خواهد کرد و به کشورها کمک می‌کند تا به تجهیزات نظامی و دفاعی که در آمریکا ساخته می‌شود، دسترسی پیدا کنند.»

بلینکن توضیح داد: «درخواست رئیس جمهوری همچنین شامل منابعی برای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است تا جایگزین‌هایی برای کمک‌های مالی چین به آنها باشد. همچنین به کاهش تأثیرات منفی جنگ روسیه بر امنیت غذایی و انرژی برای آسیب‌پذیرترین قشرهای جهان کمک خواهد کرد.»

وزیر خارجه ایالات متحده در توضیح چهارمین دلیل برای درخواست بودجه مکمل گفت: «این مبلغ سرمایه‌گذاری‌های حیاتی را برای محافظت از امنیت آمریکایی‌ها ممکن می‌سازد. این شامل رسیدگی به مهاجرت غیرقانونی، تقویت پایگاه صنعتی دفاعی ما جهت اطمینان از اینکه ارتش ما همچنان آماده، توانا و مجهزترین نیروی نظامی در جهان است و همچنین اینکه ما پشتیبان دموکراسی‌ها باقی می‌مانیم می‌شود. بیش از ۵۰ میلیارد بودجه‌ی کمک‌ امنیتی، ذخایر نظامی ایالات متحده را دوباره پر و پایگاه صنعتی دفاعی ما را تقویت می‌کند.»

شمار زیادی از نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه آمریکا با درخواست دولت بایدن برای دریافت بودجه مکمل مخالف‌اند. این در حالیست که همین گروه دولت بایدن را متهم به مماشات با جمهوری اسلامی می‌کنند.

سناتور لیندزی گراهام در همین ارتباط می‌گوید که جمهوری اسلامی «بزرگترین حامی تروریسم در روی زمین» است. وی تأکید کرده علی خامنه‌ای یک «نازی مذهبی» است و پیشنهاد داده ایالات متحده باید زیرساخت‌های نفتی ایران را هدف قرار دهد تا از ادامه حمایت مالی ایران از گروه‌های تروریستی جلوگیری کند.

سناتور مارکو روبیو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز از مواضع بازدارنده آمریکا در منطقه خاورمیانه انتقاد کرده و گفته است که همین مواضع منجر به افزایش حملات رژیم ایران شده است. روبیو افزود که فقدان اقدامات بازدارنده، منجر به تشدید این حملات خواهد شد. وی هشدار داد که جمهوری اسلامی «ایران بطور روزافزون از سلاح‌های پیچیده‌تر و کشنده‌تر در این حملات استفاده خواهد کرد.»

در مقابل اما سناتور کریس کونز عضو دمکرات مجلس نمایندگان، از تخصیص بودجه مکمل حمایت کرد و گفت که تخصیص این بسته شامل کمک به اوکراین، اسرائیل و مقابله با نفوذ چین ضروریست.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *