۱۵ تجمع اعتراضی در سراسر ایران در روز یکشنبه

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۵

حمایت تشکل‌های صنفی از اعتراض‌های صنفی

روز یکشنبه چهاردهم آبان دست‌کم ۱۵ تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. بازنشستگان فولاد، بازنشستگان تامین اجتماعی، قبول‌شدگان تکمیل ظرفیت آموزگاری، کارکنان رسمی وزارت نفت و تاکسی‌داران از جمله گروه‌های معترض در این روز بودند.

شورای بازنشستگان ایران اعلام کرد که روز یکشنبه شماری از بازنشستگان فولاد قائم‌شهر، اصفهان، رودبار و اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع‌های اعتراضی مقابل ساختمان‌های صندوق بازنشستگی فولاد منطقه مازندران، اصفهان، خوزستان و مقابل دفتر کانون بازنشستگان رودبار گیلان برگزار شد. بازنشستگان معترض در این تجمع اعتراضی با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواستار «تکمیل همسان‌سازی بر مبنای ویژگی‌های شاغل فولادی» و پرداخت مطالباتشان شدند.

از سوی دیگر جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل ساختمان‌های سازمان تامین اجتماعی در اهواز، کرمانشاه، دزفول و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش هرانا، گروهی از تاکسی‌داران نیز با تجمع مقابل سازمان تاکسیرانی در تهران خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند و شماری از قبول‌شدگان تکمیل ظرفیت آموزگاری هم مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. با وجود کمبود معلم در مدارس ایران، وضعیت استخدامی بسیاری از معلمان کماکان در هاله‌ای ابهام قرار دارد.

جمعی از کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در منطقه عملیاتی جزیره سیری و جزیره خارک، شماری از کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز و جمعی از کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نیز در محل کارشان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

هم‌زمان، اتحاد بازنشستگان، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری، ندای زنان ایران و صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد با صدور بیانیه‌‌‌ای از اعتراض‌های کارگران رسمی نفت حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است که کارگران رسمی نفت به دنبال اعتراض‌های پراکنده‌شان به وضعیت معیشت، سطح پایین دستمزد و دست‌درازی‌های دولت به حقوق و مزایایشان حدودا از دو ماه پیش در یکی از تجمعاتشان اعلام کردند که تا تحقق خواسته‌هایشان روزهای دوشنبه تجمع خواهند کرد و دوشنبه‌های هر هفته را به عنوان روز اعتراضی کارگران رسمی نفت تعیین کردند.

تشکل‌های صنفی در این بیانیه آورده‌اند: «دولت برای تامین هزینه‌های گزاف دم‌ودستگاهش و برای تامین هزینه‌های حکومت‌داری به طور کلی به فعال بودن بخش تولیدی نفت نیاز حیاتی دارد. از این رو کارگران رسمی و ارکان ثالث نفت جایگاه ویژه‌ای در کل جنبش کارگری دارند.»

شماری از شهروندان ساکن شهرستان بهاباد نیز مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی برگزار و به فعالیت معادن در منطقه و مضرات آن اعتراض کرده‌اند. آن‌ها همچنین از خطر تشعشعات رادیواکتیو از معادن کوهستان‌های غرب بهاباد نگران‌اند و خواهان توقف فعالیت معادن منطقه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *