«موسم الجهاد»؛ کارزار حزب‌اللهی‌ها در مشهد برای جذب داوطلبان عملیات انتحاری علیه اسرائیل

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۵

– «دیلی میل» در گزارشی می‌نویسد، یک پوستر که توسط یک کانال تلگرامی نزدیک به این گروه به اشتراک گذاشته شده، جهادگران پیروز را نشان می‌دهد که پس از شکست دادن اسرائیل با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی به مسجد الاقصی در اورشلیم می‌رسند. آزاد کردن این مسجد یکی از شعارهای اصلی رژیم ایران است.
-حزب‌اللهی‌ها عنوان این کارزار را «موسم الجهاد» گذاشته‌ و اعلام کرده‌اند که داوطلبان می‌توانند برای ثبت نام از طریق یک سامانه الکترونیک که شماره آن روی بنرها درج شده اقدام نمایند.
-سازمان‌ها و نهادهای مختلف حکومتی در ایران در هفته‌های اخیر اقدام به جذب نیرو برای اعزام به غزه کرده‌اند. یکی از آنها «بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران» است که برای ثبت نام داوطلبان کادر درمانی فرم الکترونیک منتشر کرده است.
-حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس جمهوری اسلامی مدعی شده در صورت اعلام مسئولین، صد درصد به غزه اعزام خواهیم شد.

در شهر مشهد تشکیلاتی با عنوان «شورای هماهنگی حزب‌الله شرق کشور» برای ثبت نام نیروهای استشهادی جهت اعزام به فلسطین فراخوان داده است.

حزب‌اللهی‌ها عنوان این کارزار را «موسم الجهاد» گذاشته‌اند. اعلام شده داوطلبان می‌توانند برای ثبت نام از طریق یک سامانه الکترونیک که شماره آن روی بنرها درج شده برای ثبت نام اقدام نمایند.

بنرهای فراخوان برای جذب داوطلب عملیات انتحاری

در جریان جنگ سوریه بعضی پایگاه‌های بسیج در برخی مساجد و حسینیه‌ها اقدام به ثبت نام «مدافعان حرم» می‌کردند که بخشی از آن نمادین با مصرف تبلیغاتی بود. اکنون اما ثبت‌نام برای «عملیات استشهادی» (انتحاری) رویدادی جدید در جمهوری اسلامی است.

چشم‌انداز یک جنگ فراگیر و یک آزمون حیاتی برای اسرائیل

وبسایت «دیلی میل» در یک گزارش اختصاصی که چهارم نوامبر (۱۳ آبان) منتشر شد با انتشار عکس‌هایی از بنرها و پوسترهای فراخوان برای جذب داوطلبان عملیات انتحاری در شهر مشهد نوشت این تبلیغات نشان می‌دهد که حزب‌اللهی‌ها بطور فعال داوطلبانی را برای بمب‌گذاری‌های انتحاری احتمالی برای عملیات علیه اهدافی در اسرائیل به خدمت می‌گیرند. «دیلی میل» به خوانندگان خود توضیح می‌دهد که این «حزب‌الله» با آن «حزب‌الله»‌ که در لبنان است یکی نیست. آنها پوسترهایی را در شهر مشهد پخش کرده و از داوطلبان «عملیات استشهادی» می‌خواهند تا مشخصات خود را برای بررسی به «شورای هماهنگی حزب‌الله شرق کشور» ارسال کنند.

«دیلی میل» همچنین می‌نویسد، یک پوستر که توسط یک کانال تلگرامی نزدیک به این گروه به اشتراک گذاشته شده، جهادگران پیروز را نشان می‌دهد که پس از شکست دادن اسرائیل با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی به مسجد الاقصی در اورشلیم می‌رسند. آزاد کردن این مسجد یکی از شعارهای اصلی رژیم ایران است.

«تواب» یکی از اهالی مشهد از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و در یک گفتگوی تلفنی به «دیلی میل» می‌گوید: «من این پوسترها را در چندین نقطه‌ی شهر دیده‌ام، اما به نظر می‌رسد هیچکس حاضر نیست پا به این راه خطرناک بگذارد. این پوسترها چهره شهر را ترسناک کرده‌اند.»

زمامداران جمهوری اسلامی در حالی که با صراحت به حمایت خود از گروه حماس اعتراف می‌کنند اما این موضوع را که رژیم در حمله حماس علیه اسرائیل دخالت داشته انکار می‌کنند.

«دیلی میل» به بیانیه ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران نیز  اشاره کرده که نگرانی و مخالفت خود را با اقدامات تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی ابراز کرده‌اند. آنها علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را متهم کردند که ایران را به ورطه‌ی جنگ می‌کشاند.

جمهوری اسلامی از آغاز روی کار آمدن همواره از سازمان‌های مختلفی در خاورمیانه مانند حماس و جهاد اسلامی که در مناقشه اسرائیل و فلسطین نقش فعالی دارند حمایت کرده است. این حمایت شامل تهیه سلاح و سایر  کمک‌هاست. در حالی که برخی کشورها مانند قطر و ترکیه نیز به این گروه‌ها کمک مالی ارائه می‌کنند اما آنها تسلیحات در اختیار آنها نمی‌گذارند و اینطور که جمهوری اسلامی از عملیات آنها پشتیبانی می‌کند، به تأیید آنها نمی‌پردازند.

«دیلی‌ میل» همچنین با نگاهی کوتاه به پیشینه فعالیت دو گروه سُنی حماس و جهاد اسلامی و حمایت‌های جمهوری اسلامی از آنها می‌نویسد که حزب‌الله لبنان در مقایسه با حماس از توان نظامی بسیار قویتری برخوردار است. زرادخانه حزب‌الله شامل حدود ۱۳۰۰۰۰ راکت و موشک از جمله انواعی است که می‌توانند به تل آویو برسند. بعلاوه حزب‌الله هزاران ستیزه‌جوی باتجربه با بیش از یک دهه تجربه در میدان جنگ دارد که عمدتاً از مشارکت آنها در جنگ سوریه به دست آمده است.

رهبران امنیتی اسرائیل همواره حزب‌الله لبنان را که یک گروه شیعه است به‌ عنوان سرسخت‌ترین دشمن خود پس از رژیم ایران در منطقه می‌دانند. در این میان، چشم‌انداز یک جنگ فراگیر بین حزب‌الله و اسرائیل که آخرین بار در سال ۲۰۰۶ روی داد، احتمال آسیب‌های جدی برای هر دو طرف به همراه دارد.  چنین درگیری می‌تواند تشدید شود و علاوه بر ایران پای قدرت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله ایالات متحده را به میدان جنگ بکشاند.

البته چنین جنگی یک آزمون مهم و حیاتی برای توانایی‌های اسرائیل جهت مدیریت جنگ در چند جبهه به شمار می‌رود. چالشی که این کشور در بیش از نیم قرن پس از جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ با آن مواجه نشده است.

تبلیغات بی‌پشتوانه یا تدارکات خطرناک؟

از سوی دیگر، در ایران جریانی قدرتمند و با نفوذ، لایه‌هایی از طرفداران نظام را مستقیم و غیرمستقیم برای اعزام به غزه با هدف جنگ با اسرائیل تحریک می‌کنند.

برخی معتقدند این قبیل اقدامات بیشتر کاربرد تبلیغاتی دارد اما شمار دیگری از مفسران بر این باورند که همین اقدامات زمینه‌ساز تشکیل یگان‌هایی به ظاهر خود‌جوش می‌شود که پیدا و پنهان بعضی مأموریت‌ها در داخل و بیرون کشور به آنها واگذار می‌شود یا با فراهم آوردن تدارکات، اقدامات آنها تسهیل می‌شود.

سازمان‌ها و نهادهای مختلف حکومتی در ایران در هفته‌های اخیر اقدام به جذب نیرو برای اعزام به غزه کرده‌اند. یکی از آنها «بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران» است که برای ثبت نام داوطلبان کادر درمانی فرم الکترونیک منتشر کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ثبت نام از دانش‌آموزان برای اعزام به غزه نیز آغاز شده است. هرچند به نظر می‌رسد این پویش‌ها نمادین است اما ده‌ها نفر از نوجوانان و جوانانی که به اسم «مدافع حرم» به سوریه اعزام شدند از همین طریق جذب «سپاه قدس» شدند.

باور عمومی این است که مسئولان نظام و افراد و گروه‌های سیاسی وابسته به حکومت، مراجع تقلید، ملاهای حوزه، سلبریتی‌های حکومتی که برای اعزام نیرو به جنگ‌های منطقه‌ای تبلیغ می‌کنند و یا اینکه خودشان مدعی‌اند آماده اعزام به آن منطقه هستند پای عمل که برسد جرأت رفتن به چنین مأموریت‌هایی ‌را ندارند. این واقعیت را مردم در رسانه‌های اجتماعی با نیش و کنایه به گوش مسئولان نظام رسانده‌اند.

با اینهمه حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس جمهوری اسلامی مدعی شده در صورت اعلام مسئولین، صد درصد به غزه اعزام خواهیم شد. وی توضیح داده «این کار به هر شکلی که مسئولین صلاح بدانند، قطعا محقق خواهد شد و ما آماده جانفشانی هستیم.» همچنین ادعا شده است که بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی داوطلب اعزام به غزه شده‌اند.

ناظران معتقدند فراخوان‌ جذب نیرو برای داوطلب «عملیات استشهادی» در غزه را نباید دست‌کم گرفت. تجربه جنگ سوریه نشان داده است که همین اقدامات زمینه‌ساز شستشوی مغزی جوانان ساده‌ی مذهبی شد که در عمل به گوش دم توپ تبدیل می‌شوند و جنازه‌شان به ایران بر می‌گردد. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اعزام نیرو به خارج از مرزهای ایران در پوشش امدادگر یا زائر نیز فعالیت می‌کند.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *