جایزه «عدالت اجتماعیِ» مادر ترزا به نرگس محمدی تعلق گرفت

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۷

نرگس محمدی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل که در زندان به سر می‌برد، به عنوان برنده جایزه یادبود «عدالت اجتماعی» به نام مادر ترزا در سال ۲۰۲۳ با موضوع «انسانیت در عمل» انتخاب شد.

بنیاد مادر ترزا در اطلاعیه خود در این‌ باره «از فداکاری تزلزل‌ناپذیر او در دفاع از حقوق بشر و آزادی، به ویژه در نبرد او علیه ستم بر زنان در ایران» تمجید کرده است.

در ادامه این اطلاعیه، تلاش‌های نرگس محمدی در زمینه عدالت اجتماعی به عنوان «یک الگو» توصیف شده و خطاب به او آمده است که «کوشش‌های شما به‌واقع برای همه دنیا عمیقاً الهام‌بخش است.»

مراسم اهدای جوایز بنیاد مادر ترزا قرار است روز ۲۶ نوامبر (پنجم آذر)در بمبئی هند برگزار شود.

همزمان گزارش‌های دست‌کم دو فعال حقوق بشر در ایران حاکی است که در پی افزایش فشارهای بین‌المللی برای رسیدگی پزشکی به خانم محمدی سرانجام مسئولان زندان او را به بیمارستان اعزام کرده‌اند.

بنیاد اولاف پالمه که اوایل سال جاری میلادی جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به خانم محمدی اعطا کرده بود، یکی از سازمان‌های بین‌المللی بود که در نامه‌ای سرگشاده برای احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در سوئد، خواستار ارائه مراقبت‌های پزشکی ضروری به خانم محمدی شده‌ بود.

مادر ترزا، راهبه کاتولیک اهل آلبانی و هند، به‌واسطه فعالیت‌های خیریه در سراسر دنیا، به‌ویژه در هند، در دهه ۱۹۹۰ شهرت جهانی یافت. او در سال ۱۹۹۷ جان سپرد و در سال ۲۰۱۶ توسط کلیسای کاتولیک در واتیکان به عنوان قدیسه شناخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *