۱۳ استان ایران دچار سیل و آبگرفتگی

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۷

– رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت «هلال احمر» گفته در روزهای گذشته ۲۳ شهرستان، ۴۹ منطقه شامل ۴۰ روستا، ۸ شهر و یک منطقه عشایری از ۱۳ استان کشور «نیاز به امدادرسانی» پیدا کردند.
– جاده پارک ملی گلستان تخریب شده و یک راننده پراید هم در سیلاب دیشب در پارک ملی گلستان بر اثر سقوط اتومبیل در کانال آب جان باخت.
– بر اثر سیل یک زن در کالپوش استان سمنان مفقود شده بود که ساعاتی پیش پیکر بیجان او توسط مأموران امداد «هلال احمر» و از میان گل و لای بجامانده از سیل پیدا شد.

جاری شدن سیل در ۱۳ استان ایران با خسارت مالی گسترده، تخریب زیرساخت‌ها و مرگ دست‌کم دو شهروند همراه بوده است.

سیل و آبگرفتگی از روزهای گذشته استان‌های شمالی ایران را گرفتار کرده است. امروز چهارشنبه ۱۷ آبان بارش باران در سواحل دریای مازندران، شمال شرق و نوار شرقی استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان ادامه دارد؛ شدت بارش‌ها امروز در نیمه شرقی مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی در حد هشدار نارنجی است و ‌بارش‌های شدید در نوار جنوبی و غربی گلستان و شرق مازندران موجب جاری شدن سیل و آب گرفتگی و طغیان رودخانه‌ها می‌شود.

از سوی دیگر ‌بر اساس گزارش ‌سازمان هواشناسی‌، امروز در هرمزگان، ارتفاعات کرمان و شمال و جنوب سیستان و بلوچستان بارش‌های پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود؛ امروز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر به تدریج از ساعات بعدازظهر تا اوایل شب در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و بخش‌های غربی اردبیل رگبار باران‌، گاهی رعدوبرق و وزش باد رخ می‌دهد.

بابک محمودی‌ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت «هلال احمر» جمهوری اسلامی با بیان اینکه سیل و آبگرفتگی از ۱۱ آبان‌ماه تا امروز، چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ادامه داشته گفته در این مدت ۲۳ شهرستان، ۴۹ منطقه شامل ۴۰ روستا، ۸ شهر و یک منطقه عشایری از ۱۳ استان کشور «نیاز به امدادرسانی» پیدا کردند.

بابک محمودی همچنین گفته طی روزهای گذشته در این مدت‌زمان، ۹۳ تیم امدادی، شامل ۳۹۲ امدادگر، به ۷۹۷ نفر امدادرسانی کردند، ۵۷ نفر را به مناطق امن منتقل و به ۷۱ نفر اسکان اضطراری دادند.

استان گلستان یکی از مراکز سیل روزهای گذشته بوده و خسارت زیادی به این استان وارد شده است. بر اساس گزارش‌ها جاده پارک ملی گلستان تخریب شده و یک راننده پراید هم در سیلاب دیشب در پارک ملی گلستان بر اثر سقوط اتومبیل در کانال آب جان باخت. همچنین سیل روز و شب گذشته سبب تخریب پل ورودی شهرستان گالیکش در استان گلستان شده است.

بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب طی شب گذشته، کیلومتر ۵۳ جاده چمن بید_جنگل گلستان تخریب شد و در حال حاضر در آن مسیر سیل جاری است.

فرهاد شیبک فرماندار کلاله در شرق استان گلستان گفته که بر اثر بارش شدید باران عصر و شامگاه دیروز سه‌شنبه و آبگرفتگی بیشتر نقاط شهری و روستایی، تمامی مدارس این شهرستان در ۲ نوبت صبح و عصر امروز تعطیل است.

هواشناسی خراسان شمالی نیز با اعلام هشدار نارنجی هواشناسی برای امروز و فردا در استان شرایط بارندگی و آبگرفتگی معابر را پیش بینی کرده است.

هم چنین پیش بینی وزش باد لحظه ای شدید، بارش باران و احتمال رگبار باران و رعد و برق و آبگرفتگی معابر در اغلب مناطق استان همراه با کاهش محسوس دمای هوا برای چهارشنبه تا پنج شنبه اعلام شده است.

همچنین بر اثر سیل یک زن در کالپوش استان سمنان مفقود شده بود که ساعاتی پیش پیکر بیجان او توسط مأموران امداد «هلال احمر» و از میان گل و لای به جا مانده از سیل پیدا شد. سازمان مدیریت بحران استانداری سمنان پیشتر اعلام کرده بود که به دنبال بارش های شدید شبانه روز گذشته و وقوع سیلاب در شهرستان میامی بخش کالپوش علاوه بر تخریب برخی خانه‌ها و آسیب رسیدن به زیر ساخت‌ها، یک زن حدود ۴۰ ساله مفقود شده است. امدادگران «هلال احمر» و نیروهای مدیریت در منطقه به دنبال فرد مفقودشده هستند.

فرامرز مرجانی فرماندار شهر فومن در استان گیلان نیز اعلام کرده که «در سیل اخیر ۳۰ کیلومتر راه، ۲۳ دهنه پل ارتباطی، ۵۰ واحد مسکونی، ۷۷ هکتار اراضی زراعی و باغی، ۸ کیلومتر کانال آبرسان، ۳ پهنه استخر ذخیره آب و تعدادی انهار کشاورزی در سیل شنبه ۱۳ آبان در شهرستان فومن تخریب شده است.»

فرماندار شهر فومن میزان خسارت سیل در این شهرستان را یش ۲۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده و افزوده که ۱۴۷ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیر بنایی و ۱۱۶ میلیارد تومان خسارت به اراضی کشاورزی این شهرستان وارد شده است.

سرپرست فرمانداری چالوس نیز با بیان اینکه در سیل روز گذشته ۶ ساختمان کاملا تخریب و ۴۰ واحد مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شد، گفت: میزان خسارت سیل هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رمضان غلامی اواتی فرماندار شهرستان سوادکوه در استان مازندران هم گفته که در چند روستا در دهستان ولوپی، یک روستا در دهستان راستوپی و دو روستا در دهستان کسلیان دچار سیل و بارندگی شدید داشتیم و بررسی‌ها در مناطق سیل‌زده انجام شده است.

به گفته فرماندار سوادکوه بیشترین خسارت سیل مربوط به منطقه ولوپی است و روستاهای «مومیج‌خِیل:، «لَلِه‌بَند»، «کارمزد»، «شیرکلا»، «شیردره» و «مِمشی» از روستاهایی هستند که بیشترین خسارت ناشی از سیل شامگاه سه‌شنبه شانزدهم آبان را داشته‌اند.

فرماندار سوادکوه افزوده که در دهستان راستوپی نیز روستای «خِرج» و دو روستا نیز در دهستان کسلیان دچار آسیب ناشی از بارندگی شدند.‌

هواشناسی استان سمنان برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ویژه در نواحی شمالی، شمال شرق و مناطق کوهستانی بارش باران نقطه ای و سیل‌آسا پیش‌بینی و هشدار سطح نارنجی اعلام کرده بود. بر اساس گزارش‌ها بیشترین میزان بارندگی شب گذشته در شرق استان سمنان و در شهرستان میامی ثبت شد. در رضوان از توابع این شهرستان ۱۱۸ و در حسین آباد کالپوش ۱۱۲ میلی متر باران بارید.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *