افزایش شمار «نمایندگان رد صلاحیت شده» به دست‌کم ۱۴ نفر

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۰

گزارش‌ها حاکی از ایران حاکی است که «هیات‌های اجرایی» انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، دست‌کم ۱۴ نماینده کنونی مجلس را «رد صلاحیت» کرده‌اند.

بنابر گزارش‌هایی که تاکنون از رد صلاحیت نمایندگان کنونی منتشر شده، بیشترین تعداد نمایندگان «رد صلاحیت» شده مربوط به شهر تبریز است که از ۶ نماینده فعلی آن، سه نفر «رد صلاحیت» شده‌اند.

در استان اصفهان نیز نمایندگان فعلی دست‌کم ۳ شهر این استان یعنی نمایندگان شهرضا، نطنز و فلاورجان «رد صلاحیت» شده‌اند.

روزنامه اعتماد گزارش داد که از میان نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی چهره‌هایی چون مسعود پزشکیان، احمد علیرضابیگی، علیرضا منادی سفیدان هر سه از نمایندگان شهر تبریز، غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد، جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام و تایباد، باخرز و صالح آباد در شمار نمایندگان «ردصلاحیت شده» قرار دارند.

در این گزارش همچنین عنوان شده که جلال محمود‌زاده نماینده مهاباد، رجب رحمانی نماینده تاکستان، سمیه محمودی نماینده شهرضا، احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند نیز « رد صلاحیت» شده‌اند.

روزنامه هم‌میهن نیز در شماره شنبه ۲۰ آبان ماه خود، اسامی دست‌کم ۱۳ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی منتشر کرد که «رد صلاحیت» شده‌اند.

در این گزارش، از «مصطفی نخعی، نماینده سربیشه و نهبندان در خراسان جنوبی، ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، رحمت الله فیروزی‌پور نماینده نطنز و همچنین محمد خدابخشی، نماینده شهر الیگودرز در استان لرستان، نیز به عنوان «نمایندگانی» نام برده که «رد صلاحیت» شده‌اند.

به این ترتیب تاکنون اسامی دست‌کم ۱۴ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی در فهرست «نمایندگان رد صلاحیت» شده قرار گرفته است.
روزنامه هم‌میهن تاکید کرد که «این لیست می‌تواند طولانی‌تر هم باشد، چراکه برخی نمایندگان می‌گویند هنوز پاسخی از فرمانداری‌ها دریافت نکرده‌اند.»

در همین حال غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده منتقد به «طرح صیانت از فضای مجازی» که انتقاداتی نیز را به «لایحه حجاب» و نحوه تصویب آن مجلس وارد کرده بود، به روزنامه شرق گفته است که «هیات اجرایی انتخابات»، دلیل رد صلاحیت او را «عدم اعتقاد عملی به اسلام، عدم التزام عملی به جمهوری اسلامی و عدم التزام به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه» عنوان شده است.

مسعود پزشکیان، با سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس، نایب‌رئیسی مجلس که پیشتر «وزیر بهداشت‌ودرمان» نیز اعلام کرد که «هیات اجرایی انتخابات»، دلیل رد صلاحیت او را «بند ۲ ماده ۲۱ قانون انتخابات» یعنی «عدم التزام به جمهوری اسلامی» ذکر کرده است.

احمد علیرضابیگی، نماینده دیگر تبریز نیز گفت که «فرماندار تبریز طی تماس تلفنی با بنده خبر داد که من به دلیل محکومیت پرونده فیدلیتی‌ها رد صلاحیت شده‌ام.»

اشاره علیرضابیگی به اقدام او در مورد فاش کردن «تحویل ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس» است که به پرونده «شاسی‌بلند گیت» یا «فیدلیتی گیت» شهرت یافت.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس یازدهم، پیشتر در نامه‌ای به وزیر کشور نسبت به برخوردهای انجام‌شده در جریان اعتراضات پارسال اعتراض کرده بود.

محمودزاده در واکنش به رد صلاحیت خود گفت که «در هیات اجرائی به استناد بند ۴ ماده ۳۳ رد صلاحیت شدم که جای تعجب است؛ زیرا این بند می‌گوید به اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی محکوم شده‌ام، در‌صورتی‌که من هیچ محکومیتی ندارم و هیچ زمانی در هیچ دادگاهی حضور پیدا نکردم.»

این ردصلاحیت‌ها در حالی انجام شده که نگرانی‌ مقامات حکومتی از احتمال مشارکت اندک مردم در انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۴ خرداد امسال در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خواند و گفت «توپخانه‌های دشمن» از ۹ ماه پیش از برگزاری آن مشغول «بمباران انتخاباتی» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *