جایزه حقوق بشری “زنان قهرمان” آلمان به نسرین ستوده اهدا شد

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۳

در مراسمی در شهرداری برلین “جایزه زنان قهرمان” به نسرین ستوده اعطا شد. شهردار برلین، آلیس شوارتسر و یاسمین طباطبایی در این مراسم سخنرانی کردند. ویدئویی که ستوده قبل از بازداشت اخیر ضبط کرده بود نیز در این مراسم پخش شد.

از نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر سرشناس زندانی در ایران،  دوشنبه ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) در برلین با جایزه ویژه‌ای به پاس فعالیت‌های حقوق بشری‌اش تقدیر شد.

منصوره شجاعی، فعال حقوق زنان و دوست نسرین ستوده به نمایندگی از او جایزه “زنان قهرمان حقوق بشر” بنیاد آلیس شوارتسر آلمان در سال ۲۰۲۳ را دریافت کرد. این اولین بار است که چنین جایزه‌ای اعطا می‌شود.نسرین ستوده

نسرین ستوده در پیامی که قبل از بازداشت در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند ضبط کرده بود برای حاضران در مراسم سخن گفت و جایزه‌اش را به آرمیتا گراوند و مادر او تقدیم کرد.

یاسمین طباطبایی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون آلمان در سخنانی در توضیح و تشریح فعالیت‌ها و مبارزات نسرین ستوده، گفت که “توجه و حساسیت بین‌المللی اغلب بهترین ضمانت برای بقای زندان سیاسی در ایران است”.

سخنران افتتاحیه مراسم کای واگنر، شهردار برلین بود. او در سخنرانی خود به این مناسبت، ستوده را یکی از نمادهای مبارزه برای حقوق  بشر برشمرد و افزود : «این وکیل مبارز ایرانی هزینه زیادی برای فعالیت‌های خود می‌پردازد و ما امید داریم که (زیر فشارها) دوام بیاورد.»

آلیس شواتسر که این جایزه از سوی بنیاد او اعطا می‌شود مشهورترین فمینیست زن آلمانی است که زندگی‌اش را صرف مبارزه برای حقوق زنان و برابری کرده است. از مهمترین فعالیت‌های او انتشار ماندگارترین مجله زنان در آلمان به نام “اما” می‌باشد.

شوارتسر نیز در سخنانی در مراسم اعطای جایزه به ستوده، او را “مبارزی دارای شجاعتی غیرمتعارف” توصیف کرد.

پخش پیام ویدئویی نسرین ستوده

نسرین ستوده سال ۲۰۲۰ نیز جایزه نوبل آلترناتیو را دریافت کرده است.

جایزه زنان قهرمان ۱۰ هزار یورو و یک تندیس، کار خانم لایکو ایکه‌مورا، هنرمند ژاپنی است و برای اولین بار است که اعظا می‌شود.

در این مراسم  پیام ویدئویی نسرین ستوده که قبل از بازداشت اخیر در خیابان انقلاب ضبط کرده است نیز پخش شد.

ستوده در پیام ویدئویی دیگری که برای مراسم ارسال کرده بود سرکوب حقوق زنان را بخشی لاینفک از نظام دیکتاتوری توصیف کرد.

او از آلیس شوارتسر نیز به خاطر اعتنا و توجه به مبارزه و کارزارش علیه حجاب اجباری که از ۱۳ سال پیش شروع شده تشکر کرد و شجاعت آرمیتا گراوند را ستود.


ستوده وکیل “دختران خیابان انقلاب” بود که ۵ سال پیش روسری‌های خود را در اعتراض به حجاب اجباری بر سر چوب کردند.

نسرین ستوده در خرداد ۱۳۹۷ برای چندمین بار بازداشت شد. علت این بازداشت، اجرای حکم پنج سال زندان در پرونده قبلی او اعلام شد، اما پس از بازداشت اتهامات دیگری نیز علیه او مطرح و پرونده‌های جدیدی برایش گشوده شد.

او درنهایت مجموعا به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد که ۱۲ سال آن اجرا خواهد شد. ستوده در ماه‌های  گذشته در مرخصی استعلاجی بود.

او در بهمن‌ماه گذشته در مصاحبه‌ای با سی ان ان از خانه خود در تهران گفت که «اعتراضات به نوعی فروکش کرده اما این به آن معنا نیست که مردم دیگر عصبانی نیستند. آنها همچنان خواهان تغییر رژیم هستند. آنها رفراندوم می‌خواهند.»

ستوده پیش‌تر از قوه قضائیه خواسته بود که هیچ معترضی با حکم اعدام روبرو نشود.

ستوده که اخیرا” به هنگام مرخصی استعلاجی  بی‌حجاب در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند در بهشت زهرا حضور پیدا کرده بود، همراه با بیش از ۶۰ نفر دیگر از حاضران در این مراسم با ضرب و شتم بازداشت شد.

بعدتر اعلام شد که “پرونده‌ای جدید با چهار عنوان اتهامی” برای او تشکیل شده که “اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور”، “تبلیغ علیه نظام”، “اخلال در نظم عمومی” و “تمرد از فرمان پلیس” را شامل می‌شود.

ستوده به خاطر مبارزات پیگیرش در دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان جوایز بین‌المللی متفاوتی را دریافت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *