اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به « فشار حراست و خفقان حاکم بر دانشگاه»

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۳

رسانه‌های دانشجویی ایران از «اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس» خبر داده و نوشتند که جمع گسترده‌ای از دانشجویان این دانشگاه طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در «اعتراض به فشار حراست و خفقان حاکم بر دانشگاه» از رفتن به کلاس‌ها خودداری کرده‌اند.

بر اساس گزارش کانال‌‌های تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور و دانشجویان پیشرو، اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس طی روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۲۱ و ۲۲ آبان، با فراخوان جمعی از دانشجویان این دانشگاه و با شعار «به سرکوب پایان دهید»، برگزار شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان تاکید کرد، این اعتصاب که در «اعتراض به فشار حراست و خفقان حاکم بر دانشگاه» شکل گرفت «با استقبال دانشجویان» دانشگاه تربیت مدرس همراه شده است.

به نوشته شوراهای صنفی دانشجویان، در جریان اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، مقامات این دانشگاه تلاش کرده‌اند «وضعیت دانشگاه را عادی نشان دهند» اما «گزارش‌های متعددی از پیوستن دانشجویان به اعتصاب» حکایت دارد.

دانشجویان چند دانشگاه دیگر نیز طی چند روز اخیر از «تحصن» و «اعتصاب» برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده‌اند اما بیشتر این اعتراضات به «خواسته‌های صنفی» از جمله مشکلات خوابگاه‌ها و به ویژه کیفیت نامناسب یا گرانی غذای سلف سرویس‌های دانشگاه‌ها مرتب بوده است.

از جمله روز سه‌شنبه گذشته دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در «اعتراض به افزایش بی‌رویه قیمت غذا و مناسب نبودن کیفیت غذای» این دانشگاه اقدام به اعتصاب غذا کرده و به نشان اعتراض سینی‌های غذای خود را در حیاط این دانشگاه چیدند.

با این حال شوراهای صنفی دانشجویان تاکید کرد که «اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس» به منظور اعتراض به ادامه سرکوب دانشجویان و دانشگاهیان شکل گرفته و واکنشی است به «فشارهایی که حراست در فضای دانشگاه و خوابگاه‌های دخترانه» بر دانشجویان اعمال می‌کند.

به گفته فعالان دانشجویی، از آغاز سال تحصیلی جدید فضای دانشگاه‌های ایران با «احضار گسترده دانشجویان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و کمیته‌های انضباطی» و همچنین صدور احکام «تعلیق موقت از تحصیل» و «اخراج» دانشجویان و تعدادی از استادان، «به شدت امنیتی» بوده است.

با این حال در چند هفته اخیر و با نزدیک شدن به روز دانشجو در آذر ماه، بر شمار اقدامات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف افزوده شده است.

پیش از «اعتصاب دو روزه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس»، بیش از یکصد تن از فعالان دانشجویی و دانش‌آموختگان دانشگاه علامه نیز در روز شنبه ۲۰ آبان ماه بیانیه‌ای اعتراضی را با ذکر نام و امضای خود منتشر کردند.

در این بیانیه، دانشجویان دانشگاه علامه ضمن اعتراض به «سرکوب زنجیره‌ای دانشجویان و دانشگاهیان»، صدور احکام «تعلیق از تحصیل»، «اخراج» و «حبس» برای فعالان دانشجویی را محکوم کردند.

به دنبال اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های ایران بیش از پیش تحت بازداشت موقت، صدور احکام حبس، تعلیق موقت از تحصیل و همچنین اخراج از دانشگاه قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، ده‌ها استاد دانشگاه نیز طی ماه‌های اخیر به خاطر حمایت از دانشجویان معترض، از عضویت در هیات علمی دانشگاه «تعلیق» یا «اخراج» شده‌اند.

با استفاده از گزارش کانال‌های نلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور و دانشجویان پیشرو؛ ش.ر/س.ن, رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *