موافقت آمریکا با آزاد شدن ۱۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در عراق؛ پاداش بایدن به ملاها برای تأمین مالی تروریسم؟!

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۴

-کمتر از سه ماه پس از آنکه دولت بایدن با پرداخت شش میلیارد دلار باج به جمهوری اسلامی در ازای آزادی چهارگروگان آمریکایی موافقت کرد، اکنون موافقت با تمدید «معافیت تحریم‌های عراق» این فرصت را به جمهوری اسلامی می‌دهد تا به ۱۰ میلیارد دلار پول بیشتر دسترسی پیدا کند.
-بر اساس این گزارش، دولت بایدن به عراق اجازه می‌دهد پول برق صادراتی ایران را به حساب‌های بانکی متعلق به ایران در اروپا و عمان منتقل کند.
-ریچارد گلدبرگ مشاور ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در عملیات مرگبار «هفت اکتبر» حماس علیه اسرائیل پرسیده «چرا ایران باید پس از حمایت از بدترین حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی و بدترین قتل‌ عام یهودیان از زمان هولوکاست تا کنون، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار دسترسی داشته باشد؟»
-خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی گزارش داد محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی با هدف توسعه مناسبات ارزی- بانکی و همچنین دیدار و گفتگو با همتای خود در بانک مرکزی عربستان سعودی به ریاض سفر کرده است. در این گزارش تأکید شده «پس از قطر، امارات و عمان، عربستان چهارمین مقصد رایزنی‌های منطقه‌ای مسئولان بانک مرکزی برای استفاده از گشایش‌های ارزی اخیر است».

منابع آمریکایی اعلام کردند احتمال دارد آمریکا با دسترسی جمهوری اسلامی به ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی خود در عراق و انتقال این منابع به عمان و اروپا موافقت کند.

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از برگزاری راهپیمایی حکومتی «۲۲ بهمن» حوالی میدان «آزادی» (شهیاد) / ۲۲ بهمن ۱۴۰۱

پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» روز سه‌شنبه ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) از احتمال موافقت دولت جو بایدن با دسترسی جمهوری اسلامی به ۱۰ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در عراق خبر داد.

دسترسی به این پول برای جمهوری اسلامی پس از موافقت بایدن با «تمدید معافیت‌های تحریمی برای عراق» فراهم شده است.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن به عراق اجازه می‌دهد پول برق صادراتی ایران را به حساب‌های بانکی متعلق به ایران در اروپا و عمان منتقل کند.

همچنین گزارش شده که رئیس‌ کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در مورد تسریع دسترسی رژیم به این پول‌ها مذاکراتی با رئیس بانک مرکزی عمان داشته است. گفته می‌شود این مبلغ به حساب‌هایی در قطر واریز خواهد شد و ایران تنها می‌تواند از آن برای خرید کالاهای مصرفی شامل غذا و دارو و خدمات بشردوستانه استفاده کند.

بسیاری ناظران هشدار می‌دهند دسترسی جمهوری اسلامی به منابع مالی به تقویت گروه‌های تروریستی منطقه و گسترش هرج و مرج کمک خواهد کرد.

در همین ارتباط ریچارد گلدبرگ مشاور ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در عملیات مرگبار «هفت اکتبر» حماس علیه اسرائیل پرسیده «چرا ایران باید پس از حمایت از بدترین حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی و بدترین قتل‌ عام یهودیان از زمان هولوکاست تا کنون، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار دسترسی داشته باشد؟»

کمتر از سه ماه پس از آنکه دولت بایدن با پرداخت شش میلیارد دلار باج به جمهوری اسلامی در ازای آزادی چهار گروگان آمریکایی موافقت کرد، اکنون موافقت با تمدید «معافیت تحریم‌های عراق» این فرصت را به جمهوری اسلامی داده تا به ۱۰ میلیارد دلار پول بیشتر دسترسی پیدا کند. پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» در گزارش خود می‌نویسد «این اقدام دولت بایدن نشان می‌دهد آمریکا همچنان در تلاش است تا به رژیم تندرو ملاها کمک مالی کند.»

اینهمه در حالیست که مقامات نظامی جمهوری اسلامی بارها هشدار داده‌اند که جنگ غزه ممکن است به لبنان و سایر نقاط منطقه سرایت کند.

معافیت‌های تحریمی در ارتباط با عراق در زمان دولت دونالد ترامپ برقرار شد. بر اساس این معافیت، به عراق اجازه داده شد که از ایران برق و گاز وارد کند، اما تنها به شرطی که پرداخت‌ها در یک حساب در بغداد نگهداری شود. دولت بایدن به صدور این معافیت ادامه داد و سپس در ماه ژوئیه آن را گسترش داد تا عراق بتواند بیش از ۱۰ میلیارد دلار بدهی خود را به خارج کشور منتقل کند تا تهران قادر شود از این پول، نیازهای بشردوستانه خود را تأمین کند.

منتقدان اما استدلال می‌کنند از آنجا که پول قابل تعویض است، این دسترسی به رژیم ایران اجازه می‌دهد تا این منابع را با روش‌ها مختلف در جاهای دیگر به پول نقد تبدیل کند و به مصرف فعالیت‌های غیرقانونی خود برساند.

قانونگذاران جمهوریخواه کنگره این استدلال را زمانی مطرح کردند که دولت بایدن را تحت فشار قرار دادند تا پرداخت باج شش میلیارد دلاری به ایران را متوقف کند، با این استدلال که اگرچه این پول برای اهداف بشردوستانه تخصیص داده شده، اما به رژیم تندرو کمک کرد تا آن را به سمت گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله هدایت کند.

مذاکرات بانکی جمهوری اسلامی با دولت‌های عربی منطقه

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۴ آبان گزارش داد محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی با هدف توسعه مناسبات ارزی- بانکی و همچنین دیدار و گفتگو با همتای خود در بانک مرکزی عربستان سعودی به ریاض سفر کرده است.

در این گزارش تأکید شده «پس از قطر، امارات و عمان، عربستان چهارمین مقصد رایزنی‌های منطقه‌ای مسئولان بانک مرکزی برای استفاده از گشایش‌های ارزی اخیر است.»

در همین ارتباط حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به خبرگزاری «ایبنا» گفته: «خوشبختانه مذاکرات با عراق برای دسترسی به این پول‌ها در مراحل پایانی است.» وی مدعی شده است که «تنها نکته باقیمانده در روند آزادسازی منابع ایران در عراق این است که طرف‌های عراقی معتقدند این پول بجای انتقال به عمان، می‌تواند از کشور خودشان به ایران پرداخت شود.»

وی توضیح داده «آنطور که طی هفته‌های اخیر در مذاکرات بین دو کشور ایران و عراق مشخص شد گویا عراقی‌ها اصرار و تمایل بیشتری برای پرداخت این مبلغ در کشور خودشان دارند و معتقدند بجای واریز این منابع به بانکی در عمان، ایران می‌تواند مستقیما این مبلغ را با ارائه اسناد و مدارک برای خرید کالا‌های اساسی و غیرتحریمی از عراق دریافت کند.»
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *