برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان آبان خونین ۹۸ در شهرهای مختلف ایران

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۵

شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان آبان خونین ۹۸ فراخوان‌هایی را برای برگزاری چهارمین سالگرد قتل حکومتی این قربانیان منتشر کردند.

اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در ایران در واکنش به افزایش ناگهانی و شدید قیمت سوخت آغاز شد اما خیلی زود ماهیت ضدحکومتی به خود گرفت.

این تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در ۲۴ آبان در برخی مناطق آغاز شد و طی یک هفته به ۲۹ استان و صدها شهر گسترش یافت.

شدت سرکوب اعتراضات باعث شد این اتفاقات به «آبان خونین ۹۸» مشهور شود.

در جریان این اعتراضات هزار و ۵۰۰ نفر از سوی ماموران حکومتی کشته شدند.

در چهارمین سالگرد آبان خونین ۹۸، ویدیویی به ایران‌اینترنشنال رسیده است که نشان می‌دهد گروهی از معترضان در سطح شهر تراکت‌های اعتراضی برای یادبود کشته‌شده‌ها توزیع می‌کنند.

سالگرد پنج کشته شده در پنج شهر

خانواده چند تن از کشته‌شدگان مانند حسین کریمی علویجه، رضا معظمی گودرزی، محسن جعفرپناه، جواد بابایی‌زاده و محسن کرمی‌نیا برای برگزاری چهارمین سالگرد آنان در بعد‌از‌ظهر روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان فراخوان منتشر کردند.

حسین کریمی علویجه شهروندی ۵۱ ساله بود که روز ۲۶ آبان در پی تیراندازی ماموران امنیتی به معترضان، در ملک شهر اصفهان مقابل خانه‌اش کشته شد.

پیکر او را در آرامستان شهر علویجه استان اصفهان به خاک سپردند.

پسر ۱۸ ساله حسین کریمی علویجه نیز از ناحیه کتف و ریه هدف شلیک ماموران حکومتی قرار گرفت.

رضا معظمی گودرزی که مراسم سالگردش ساعت سه بعد‌از‌ظهر امروز به وقت تهران برگزار شد، جوان ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در منطقه اندیشه شهریار کشته شد.

او در جریان اعتراضات با شلیک یک نیروی تک‌تیرانداز از ناحیه کمر زخمی و به بیمارستان منتقل شد اما در پی امتناع کادر درمان از جراحی‌اش، جان باخت.

پیکر او در روستایی حوالی شهر بروجرد در استان لرستان به خاک سپرده شد.

محسن جعفرپناه، یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان است که بر اساس فراخوان‌ها، قرار بود مراسم سالگردش امروز از ساعت ۱۵ به وقت ایران در دارالسلام اسلامشهر برگزار شود.

او جوان ۲۹ ساله‌ای بود که روز ۲۶ آبان در خیابان ۲۰ متری در اسلامشهر از ناحیه سر هدف اصابت مستقیم گلوله شلیک شده از سوی نیروهای امنیتی قرار گرفت و کشته شد.

علاوه بر شلیک به گیج‌گاه، ماموران با باتوم به صورت جعفرپناه ضربه زده و فک او را شکسته بودند.

دیگر فراخوان سالگرد در روز پنج‌شنبه مربوط به جواد بابایی‌زاده در آرامستان شهر قدس (قلعه حسن خان) بود.

جواد بابایی‌زاده جوان ۲۷ ساله‌ای بود که ماموران حکومتی روز ۲۶ آبان به سینه، گردن و شکم او شلیک کردند.

تصاویر منتشر شده از اعلامیه سالگرد محسن کرمی‌نیا نشان می‌دهد خانواده او برای برگزاری مراسمی در بعد‌از‌ظهر پنج‌شنبه بر سر مزارش در کرمانشاه فراخوان دادند.

کرمی‌نیا جوان ۳۴ ساله و فارغ‌التحصیل مقطع دکترای تاریخ از دانشگاه بهشتی تهران بود.

او روز ۲۵ آبان بر اثر شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی به قلبش در منطقه جعفرآباد کرمانشاه کشته شد.

فشار بر خانواده پویا بختیاری

خانواده پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ از ادامه فشار حکومت بر خود خبر دادند.

صبا بختیاری، عمه پویا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اینترنت اعضای این خانواده را دوباره قطع کرده‌اند، آنان را احضار و تهدید کرده‌اند حق برگزاری مراسم سالگرد ندارند.

او خطاب به حکومت نوشت: «‏پسر را می‌کشید و پدر و مادر را زندانی می‌کنید ‏اما ما هنوز ایستادیم؛ ‏تا آخرین نفر تا آخرین نفس.»

حدود دو هفته پیش برخی منابع خبر دادند منوچهر بختیاری، پدر پویا، در پرونده‌ای جدید به شش ماه حبس محکوم شده است.

اتهام منوچهر بختیاری در پرونده‌ای که طی دوران زندان برایش تشکیل شده، «توهین» به علی خامنه‌ای است.

او پس از بارها اعتراض به قتل پسرش و تاکید بر پیگیری مجازات آمران و عاملان آن، در اردیبهشت ۱۴۰۰ بازداشت و به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

علاوه بر منوچهر بختیاری، ناهید شیرپیشه، همسر سابق او و مادر پویا، شهریور سال گذشته از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به پنج سال حبس محکوم شد.

سایر اعضای خانواده پویا بختیاری نیز طی چهار سال گذشته با فشار، برخوردهای امنیتی، احضار و بازداشت از سوی حکومت مواجه شده‌اند.

پویا بختیاری، شهروندی ۲۷ ساله بود که روز ۲۵ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سرش در مهر‌شهر کرج کشته شد.

با گذشت چهار سال از این کشتار، شهروندان در ایران همچنان یاد این سرکوب خونین و کشته‌شدگان آن را زنده نگه داشته‌اند و گزارش‌ها و تصاویری از حضور بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی در آن سال منتشر می‌کنند.

بسیاری از مردم معترض جمله «آبان ادامه دارد» را به یکی از مشهورترین شعارهای اعتراضی برای دادخواهی تبدیل کرده‌‌اند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *