تونل وحشت حجاب‌بانان در متروی تهران

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۷

از قطارهای مترو با «حجاب‌بان»‌هایش که بیرون می‌آیند، در راهروهای مترو به تونل وحشت «سفیران هدایت» و مزاحمت‌هایشان می‌رسند. پس از آن هم، در بیرون ایستگاه‌های مترو، نیروهای فراجا و دوربین‌ها و تذکرهایشان انتظار آن‌ها را می‌کشند. این بخشی از تلاش‌های مشترک شهرداری و نهادهای امنیتی برای مقابله با از سر برداشتن حجاب زنان در ایران است.

در روزهای گذشته، تصویرهایی از مترو تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد گروهی تازه از آمران به معروف، که مشخص نیست وابسته رسمی چه نهادی‌اند، در دو طرف راهروهای مترو برای زنان ایجاد مزاحمت می‌کنند. این گروه متشکل از زنان و مردانی‌اند که بیشترشان صورت‌هایشان را پوشانده‌اند. آن‌ها نام خود را «سفیران هدایت» گذاشته‌اند و در راهروهای منتهی به خروجی مترو ایستاده‌اند و به زنانی که حجاب بر سر ندارند تذکر می‌دهند و بدون کسب اجازه از آن‌ها تصویربرداری می‌کنند.

یکی از کاربران شبکه‌ اجتماعی ایکس در این‌باره نوشته است: «چند نفری با بدترین لحن ممکن به زنان و دختران حمله می‌کنند. چند ناشناس لباس شخصی هم بی‌اجازه از صورت مردم فیلم می‌گیرند.»

کاربر دیگری نیز که تجربه مواجهه با این افراد را داشته نوشته است: «این وضعیت وحشتناکی است که در مترو انقلاب درست کرده‌اند. چند زن چادری با روبان «سفیران هدایت» دو طرف می‌ایستند، تونل وحشت درست می‌کنند و با بدترین لحن ممکن به زنان و دختران حمله می‌کنند. چند لباس شخصی هم با دوربین از صورت آدم‌ها بی‌اجازه فیلم می‌گیرند.»

تصویری از مترو انقلاب با این گشت‌های نوظهور منتشر شده است و تا کنون هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این افراد و نهاد بالادستی آن‌ها نشده است. یکی از دخترانی که با شرایط این روزهای مترو مواجه شده است در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «شرایط مترو تهران تبدیل به میدان جنگ شده. من دیگر تلاش می‌کنم که به مترو نروم. آخرین باری که مترو رفتم از ورودی تا دم گیت مشغول درگیری لفظی با این ماموران بودم. بعد از کلی توهین شنیدن از ماموران لباس شخصی زن و مرد و تصاویری که ازم ضبط شد، تصمیم گرفتم از مترو بیرون بیایم.»

این دختر جوان که در تهران زندگی می‌کند خطاب به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «مسیر کار من جایی‌ است که باید از میدان ولیعصر عبور کنم و آن منطقه هم برای عبور از ماشین دیگر امن نیست و ماموران بسیاری آماده ایجاد مزاحمت برای زنان در خودروها و موتورها هستند. دیگر نه می‌توانم با ماشین شخصی بیرون بیایم و نه از مترو استفاده کنم.»

روزنامه فرهیختگان نیز با انتشار گزارشی، ضمن تایید این وضع، تلاش کرد حضور غیرقانونی حجاب‌بانان و گروه‌های غیررسمی دیگر در خیابان‌ها و مترو را تلطیف کند. روزنامه فرهیختگان مدعی شده است که لحن این ماموران «سست» و تذکرها نیز «غیرجدی» است.

اما این روزنامه، در این گزارش، چندلایه بودن این گشت‌ها و ماموران را تایید کرده است. این روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی نوشته است: «از همان ابتدای تقاطع خیابان ولیعصر- جمهوری، یک خانم چادری با ماسک حضور دارد که به رهگذران با لحنی آرام تذکر حجاب می‌دهد. در کنار حجاب‌بان خانم نیز یک مامور نیروی انتظامی ایستاده است.»

در بخش دیگری از گزارش به گروهی دیگر از ماموران اشاره شده است: «در نزدیکی مترو، اما، دو خانم چادری همراه با تعداد قابل‌توجهی نیروی انتظامی در ورودی مترو ایستاده‌اند و به خانم‌هایی که بدون شال و روسری قصد ورود به مترو دارند تذکر حجاب می‌دهند.»

این گزارش در ادامه به لایه بعدی حجاب‌بانان اشاره کرده و نوشته است: «بعد از پایین آمدن از آسانسورها و مقابل دستگاه‌های خرید بلیت و اتاقک‌های فروش بلیت مترو، در سمت راست ورودی، دو خانم با چادر و ماسک و آقایی که در دستش دوربین کوچکی شبیه به دوربین دَش‌کم است ایستاده‌اند.»

این بازرسی‌ها و ایجاد رعب و وحشت به همین‌جا ختم نمی‌شود. به اعتراف فرهیختگان، لایه چهارمی نیز در کار است و «زمانی که از گیت قصد خروج دارید، مجددا مردی جوان با دوربینی کوچک روبه‌رویتان ظاهر می‌شود تا تصویرتان را ثبت کند.» اما این تمام ماجرا نیست، زیرا که «پس از گیت ورود و جایی که قصد دارید به‌سمت یکی از دو خط مترو بروید، تعداد حجاب‌بانان به‌وضوح بیشتر است و تذکرشان هم جدی‌تر است.»

این روزنامه از ضبط تصویر مسافران مترو انتقاد کرده و نوشته است که مشخص نیست این تصویرها به دست چه نهادی می‌رسد و چه کسی اجازه تصویربرداری از مردم را به این ماموران داده است. این روزنامه همچنین تایید کرده است که این اقدام ماموران باعث تهییج و تحریک شهروندان شده است.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *