تولیدکنندگان میگو می‌گویند خریداران، محصولات‌ِ آلوده به فاضلابِ آنها را برمی‌گردانند

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۱

تولیدکنندگان میگو در استان بوشهر می‌گویند محصولات صادراتی آن‌ها به دلیل «آلودگی به فاضلاب شهری»، از کشورهای خریدار برگشت داده می‌شود.

روزنامه «پیام ما» در گزارشی که روز جمعه ۱۰ آذر منتشر کرده به نقل از پرورش‌دهندگان میگو در بوشهر نوشته که فاضلاب شهری در این استان به «دریا» ریخته می‌شود و مسئولان استانی و کشوری از این موضوع «مطلع» هستند.

یک پرورش‌دهنده میگو که محصولات او به دلیل «آلودگی فاضلابی» از چین برگشت داده شده، به این روزنامه گفته است: «همین میگو روانهٔ بازار داخل نیز می‌شود.»

او با اشاره به «بی‌اعتنایی» ادارهٔ استاندارد یا وزارت بهداشت ایران به فروش این محصولات در داخل گفته است: «انگار همین که خبری درز نکند، برایشان کفایت می‌کند.»

در رابطه با سرریز فاضلاب شهری بوشهر به خلیج فارس شهناز پولادی، عضو شورای شهر بوشهر، دهم آبان گفته بود: «شهروندان ما در این آب به ظاهر سالم شنا می‌کنند و صید ماهی که از دریا صورت می‌گیرد به‌دلیل آلودگی سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.»

آمار دقیقی از میزان سرزیر فاضلاب شهری به منابع آبی داخلی و آب‌های آزاد وجود ندارد.

اکبر توسلی، رئیس کمیسیون عمران شورای بوشهر، اردیبهشت ۱۳۹۷ گفته بود که بر اساس بررسی‌ها از ۱۳ نقطه در ساحل بوشهر، فاضلاب وارد دریا می‌شود که در کنار مخاطرات زیست‌محیطی، به‌دلیل ورود مردم برای شنا در برخی از این نقاط، سلامتی آنها نیز در معرض خطر افتاده است.

کارشناسان و فعالان محیط زیست سال‌ها است که درباره موضوع سرزیر فاضلاب شهری به منابع آبی در ایران که منجر به از بین رفتن گونه‌های حیوانی و بروز انواع بیماری‌ها در انسان می‌شود، هشدار داده‌اند.

موضوع برگشت فرآورده‌های دریایی ایران به ‌دلیل آلودگی فاضلابی در حالی است که در سال‌های گذشته مقادیر قابل توجهی از محصولات کشاورزی ایرانی نیز به‌دلیل آلودگی‌های مختلف از سایر کشورها برگشت داده شده است.

با استفاده از گزارش‌های پیام ما، ایسنا و رادیوفردا؛ ف.ع/ ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *