نرگس محمدی در نامه‌ای از زندان: حتی به قیمت جانم به مبارزه ادامه می‌دهم

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۳

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل امسال، در نامه‌ای که به صورت قاچاق از زندان خارج شد، تأکید کرد که به مبارزه خود برای حقوق بشر ادامه می‌دهد حتی اگر به از دست دادن جانش بینجامد.

این نامه خانم محمدی روز دوشنبه توسط شبکه دولتی اس‌وی‌تی سوئد منتشر شد.

این فعال حقوق بشر اکنون با اتهامات سیاسی از جمله تبلیغ علیه جمهوری اسلامی در زندان اوین محبوس است.

بر اساس گزارش این شبکه سوئدی، او در نامه خود نوشته است: «حبس، شکنجه روانی، سلول انفرادی دائمی، صدور پی در پی احکام؛ اینها من را متوقف نکرده و نخواهد کرد.»

خانم محمدی افزود: «من برای آزادی و برابری مبارزه خواهم کرد حتی اگر به قیمت جانم تمام شود.»

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، ۲۳ فروردین پارسال با هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت و برای تحمل حبس به زندان قرچک ورامین فرستاده و اواخر تیرماه به زندان اوین منتقل شد.

او در دو پرونده جداگانه به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

چند ماه پس از زندانی شدن خانم محمدی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در پرونده‌ دیگری که برای او تشکیل داد، از بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، او را به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

شبکه اس‌وی‌تی گفته که این نامه محمدی را در پاسخ به سؤالاتی که برای او از طریق واسطه‌هایی به زندان ارسال کرده بود، دریافت کرده، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

خانم محمدی در ماه گذشته اعتصاب غذایی را در اعتراض به عدم دسترسی‌اش به خدمات پزشکی آغاز کرد.

او در نامه اخیر خود توضیحی درباره وضعیت سلامتی‌اش نداده و گفته که بیش از هر چیز، دلتنگ فرزندانش، کیانا و علی، است.

دو فرزند خانم محمدی همراه با پدرشان، تقی رحمانی، ساکن فرانسه هستند.

محمدی در این باره نوشت: «به ویژه این روزها که همه زندانیان جدید درباره مصاحبه‌هایی که این دو انجام داده‌اند صحبت می‌کنند. بیش از هشت سال است که آنها را ندیده‌ام.»

کیانا به شبکه سوئدی گفت که خانواده محمدی به مدت یک سال و نه ماه است هیچ تماس مستقیمی با او نداشته‌اند.

این نوجوان هفده ساله گفت: «پیش از آن، ما گاهی اوقات با تلفن صحبت می‌کردیم، اما این کار متوقف شد.»

مراسم اهدای جوایز نوبل امسال روز دهم دسامبر در اسلو و استکهلم برگزار می‌شود.

در حالی که نرگس محمدی به دلیل زندانی بودن امکان شرکت در این مراسم را ندارد، به گفته بنیاد نوبل، فرزندان او به نمایندگی از مادرشان، در این مراسم شرکت خواهند کرد.

آنها دو دیپلم افتخار و مدالی را که به محمدی اهدا خواهد شد در شهر اسلو دریافت خواهند کرد و از طرف مادرشان سخنرانی خواهند کرد.

چند روز پیش، نرگس محمدی از سوی روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» به عنوان یکی از ۲۵ زن تاثیرگذار در سال ۲۰۲۳ معرفی شد.

در یادداشت کوتاهی که مرجان ساتراپی، سینماگر ایرانی-فرانسوی، درباره خانم محمدی برای فایننشال تایمز نوشته، آمده است: «نرگس مظهر شجاعت است، انتخاب روشن برای جایزه نوبل صلح.»

خانم ساتراپی افزوده است: «او برای حقوق بشر، برای حق زنان در کنترل بدن خود و علیه آنچه که او “شکنجه سفید” می‌خواند مبارزه می‌کند؛ مجازات سلول انفرادی و انزوای شدید که توسط جمهوری اسلامی تداوم یافته است.»
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *