پدیده تتلو؛ از مجیزگویی برای نظام تا آزارگری، قمار و خانه وحشت

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۴

پلیس ترکیه روز شنبه یازدهم آذر ۱۴۰۲ «امیرحسین مقصودلو» را که با نام هنری «تتلو» شناخته می‌شود، دستگیر کرد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این اتفاق در پی آن افتاد که کنسول‌گری جمهوری اسلامی در استانبول از او به خاطر توهین به کارکنان این نهاد شکایت کرد.

برخی اخبار نیز حکایت از آن دارند که تتلو روز جمعه به کنسول‌گری مراجعه کرده و با کارکنان وارد جر و بحث شده است. اگرچه برخی از خبرگزاری‌های ایران در کنار برخی کاربران فضای مجازی گمان می‌کردند که او با توجه به این که شاکی خصوصی ندارد، به سرعت آزاد خواهد شد اما روز یک‌شنبه ۱۲ آذر ادمین صفحه تتلو خبر از آن داد که او برای دیپورت از این کشور به کمپ «توزلا» در شرق استانبول فرستاده شده است.

تتلو در حالی با شکایت کنسول‌گری ایران در استانبول دستگیر شده که این کنسول‌گری در مورد اتهامات بسیاری که در چند سال گذشته در رابطه با فعالیت‌های مختلف او وجود دارد، سکوت کرده و در مورد ادعاهای اخیر برخی از زنان ایرانی که از آزار این خواننده سخن گفته‌اند نیز بی‌عملی پیشه کرده است.

از حمایت رهبر تا حرم‌سرای سلطان

تتلو متولد سال ۱۳۶۶ در تهران است. او کار هنری خود را در سال ۱۳۸۳ و با انتشار آثارش در یک وبلاگ آغاز و نخستین آلبومش با نام «زیر همکف» را در سال ۱۳۹۰منتشر کرد.

این خواننده سبک رپ و آراندبی با اظهارنظرها و رفتارهای چندگانه‌ در طول دوره فعالیت هنری‌ خود بارها جنجال برانگیخته و به خاطر هوادارانش که به «تتلیتی» معروف هستند، به موضوع گفت‌وگوهای علمی بدل شده است.

او زمانی ارزش‌های دینی مانند «حجاب» را تشویق، از رهبر جمهوری اسلامی تمجید و از «ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ حمایت کرد.

طرف‌داری تتلو از سیاست‌های نظام به نحوی بود که حتی رهبر جمهوری اسلامی از یکی از ترانه‌هایش به نام «انرژی هسته‌ای» تقدیر کرده و آن را دارای «آهنگ خوب» و «مضمون خوب» دانسته بود و گفت این ترانه «دشمن» را ناراحت کرده است.

اما تتلو با همه این همراهی، پس از چندین انتقاد  و یک سال پس از حمایت خود از رئیسی، در ایران ممنوع‌الکار شد و به دنبال آن به استانبول رفت. او در سال ۱۳۹۹ در چند استوری نوشت که قصد دارد «حرم‌سرای سلطان» راه‌اندازی کند و از دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله خواست که به حرم‌سرای او بروند. پیرو همین هم بود که اینستاگرام حساب کاربری او را مسدود کرد؛ حسابی که به کمک «ارتش تتلیتی‌ها» رکورد بیشترین کامنت اینستاگرامی را از آن خود کرده بود.

اما این روزها منتقدانش که اغلب از نزدیکان و هواداران سابق او هستند، می‌گویند رفتارهای عجیب تتلو همه تحت تاثیر اعتماد به نفس پایین و انواع مواد مخدری است که مصرف می‌کند. همین هم باعث شده است که بسیاری از او روی بگردانند.

خانه وحشت تتلو 

اگرچه نام تتلو این روزها با اخبار تلاش او برای بازگشت به ایران گره خورده اما چندی است که این خواننده با اتهامات جدی مواجه است؛ اعترافات و افشاگری‌هایی که او را به آزارگری و تجاوز به دختران متهم می‌کنند.

ماجرای افشاگری‌های اخیر در مورد تتلو به زمانی باز می‌گردد که دختری به نام «صدف» ویدیویی از آن‌چه که در خانه امیر تتلو تجربه کرده بود را منتشر کرد. او خانه تتلو را به پادگان تشبیه کرده و از قوانین عجیب آن گفته بود.

این ویدیو چندان در فضای مجازی جدی گرفته نشد. اما زمانی که امیر تتلو در شبکه‌های مجازی متنی توهین‌آمیز در سال‌روز کشته شدن «مهسا (ژینا) امینی» توسط ماموران «گشت ارشاد» در مورد او نوشت، نگاه‌ها به او تغییر کردند. اولین تغییر نگاه هوادارانش را می‌توان در لغو کنسرت آلمان او دید. پس از نوشته‌های تتلو، وکلا، فعالان حقوق بشر و فمنیست‌های ایرانی-آلمانی کارزاری علیه او به را انداخته و کنسرتش را که قرار بود در شهریور ماه امسال برگزار شود، با فشار به دولت آلمان لغو کردند.

هم‌زمان با این اتفاق، افشاگری «سحر قریشی»، بازیگر سابق سینمای ایران و دوست دختر او موجی از اعترافات علیه تتلو پدید آورد. قریشی در این ویدیو از آزارهای جسمی و روحی‌ که در نزد امیر تتلو گرفته بود، سخن می‌گوید.

قریشی ادعا می‌کند که تتلو به صورت ممتد کتکش زده و از او خواسته است در مقابلش سجده کند. این روایتی است که دوست دختر دیگر او نیز آن را تصدیق کرده و می‌افزاید تتلو برای خود یک برده می‌خواهد. او حتی می‌گوید در نتیجه ضرباتی که تتلو به وی وارد کرده، دنده‌اش نیز شکسته است.

در موج اعترافات منتشر شده علیه تتلو، «موری» (Mori)، فیلم‌بردار برخی از ویدیوهای تتلو که در مقاطعی هم با او زندگی کرده است، می‌گوید تتلو انواع مختلف مواد مخدر را مصرف و گاه چندین ماده را یک‌جا مصرف می‌کند.

موری اعتراف می‌کند که کتک زدن و زندانی کردن دختران یکی از کارهای تتلو بوده است.

او روایت می‌کند که معمولا این کار را تتلو با دخترانی می‌کرده است که بیش از سه روز در خانه او می‌مانده‌اند. تتلو پیش از این کار به آن‌ها مواد می‌داده است تا این دختران درد را نفهمند. او حتی به زور از دختران می‌خواسته است که عکس وی را روی بدن خود تتو کنند. برای این کار تتلو تتوآرتیست‌هایی را به خانه خود می‌آورده است.

صدف، یکی از دخترانی که با تتلو در رابطه بوده، در ویدیوی جدیدتر خود می‌گوید که این رپر او را در اتاق زندانی می‌کرده است.

او خبر می‌دهد که تتلو قفسه سینه یک دختر را شکسته یا تلفن دختر دیگری را به خاطر آن که زمان آمدن تتلو به اتاق به او نگاه نکرده، به آتش انداخته است.

ویدیوهای افشاگرانه دیگری نیز خبر از آن دارند که تتلو کسانی را که با آن‌ها اختلاف پیدا می‌کرد، را تهدید می‌کرده است. تهدیدهایش عبارت بوده‌اند از قطع انگشت، کور کردن چشم و حتی تهدید به قتل!

افشاگران می‌گویند در خانه تتلو به صورت هم‌زمان چندین دختر حضور داشته‌‌اند و او آن‌ها را یا به صورت جمعی و یا تک‌تک آزار داده است.

موری ضمن آن که تاکید دارد تتلو به دختران «تجاوز» کرده، می‌گوید بالای ۵۰ شکایت از او در نزد پلیس ترکیه ثبت شده است.

این در حالی است که موضوع تتلو و افشاگری‌های اخیر علیه او در رسانه‌های ترکیه به جز چند خبر کوتاه چندان بازتابی نیافته‌اند.

«امید» که زمانی صفحه یوتیوب تتلو را اداره می‌کرده و اکنون جزو کسانی است که علیه او افشاگری و فیلم‌ها و صداهایی از آزارهای تتلو منتشر کرده است، می‌گوید یکی از دلایلی که تاکنون در ترکیه اتفاقی برای امیر تتلو نیفتاده، پولی است که به پلیس می‌دهد.

تتلو کلکسیونی از جرایم

تتلو علاوه بر این‌ها، در سال‌های گذشته به کلاه‌برداری، دزدی و اغوای مردم در سایت‌های شرط‌بندی نیز متهم بوده اما تاکنون به این جرایم رسیدگی نشده است. با این حال، پیش‌تر به اتهام «تشویق جوانان به فساد و فحشا» در سال ۱۳۹۵ در ایران به ۱۰ سال حبس و ۷۳ ضربه شلاق محکوم شده بود؛ محکومیتی که پس از ۶۳ روز و به قید وثیقه پایان یافت.

این دومین بازداشت او در ایران بود. اولین بازداشت تتلو در سال ۱۳۹۳ رقم خورد که آن نیز کوتاه‌مدت بود.

زندگی امیر تتلو تنها در ایران با پلیس و زندان همراه نبوده است؛ او در اواخر سال ۱۳۹۸، یک سال پس از حضور در ترکیه نیز دستگیر شد. پلیس ترکیه در آن زمان گفت او مقررات اقامتی کشور میزبان را رعایت نکرده است. اما در آن زمان نیروی انتظامی ایران ادعا کرد بازداشت تتلو به درخواست مراجع قضایی ایران انجام شده و دلیل آن، اتهام وارده به او، یعنی همان تشویق به فساد و فحشا بوده است.

این بازداشت از سوی پلیس ترکیه نیز کمتر از یک هفته طول کشید. کمپانی «آونگ‌موزیک» که ناشر برخی از آثار تتلو بوده است، آن زمان اعلام کرد: «با کمک وکلای بین‌المللی ‌و حمایت رسانه‌ها و طرف‌داران تتلو، رای نهایی دادگاه به نفع امیر تتلو صادر و امیرحسین مقصودلو آزاد شد.»

اما در تازه‌ترین اتفاق به گزارش «همشهری آنلاین»، روز ۱۱ آذر ۱۴۰۲ امیر تتلو با شکایت کنسول‌گری ایران در استانبول بار دیگر بازداشت شده است. این خواننده متهم است که به اعضا و کارکنان کنسول‌گری جمهوری اسلامی در استانبول فحاشی کرده است.

برخی در ایران انتظار داشتند که دستگیری او نه به خاطر دادن فحش بلکه به دلیل رفتارش با زنان باشد؛ به ویژه که براساس ماده هفت «قانون مجازات اسلامی»، هرگاه یک تبعه ایرانی در خارج از کشور رفتاری را انجام دهد که به موجب قوانین ایران، آن رفتار جرم باشد و به کشور استرداد شود، ایران صلاحیت رسیدگی به اتهام او را دارد. آن‌ها انتظار دارند که دولت ایران یا ترکیه پی‌گیر این اتهامات باشند؛ به ویژه که جرایم او قابلیت پی‌گیری بدون وجود شاکی خصوصی را نیز دارند.

حقوق‌دانان می‌گویند از مهم‌ترین اتهامات تتلو در ایران، آزار و اذیت، توهین به مقدسات، تجاوز و اقدام علیه امنیت ملی است و از این رو او به احتمال زیاد به عنوان «مفسد فی‌الارض» متهم خواهد شد که مجازاتش اعدام است.

حتی پیش از برگزاری دادگاه، برخی از مقامات ایران تتلو را «مرتد» نیز دانسته‌اند که این هم می‌تواند بر سیاهه جرایم او افزوده شود.

حقوق‌دانان ترکیه اما می‌گویند احکامی که ممکن است در ایران برای تتلو صادر شوند، احتمالا باعث خواهند شد ترکیه او را به ایران بازنگرداند، چرا که این کشور عضو کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و متعهد به اجرای مفاد آن است. یکی از مواد این کنوانسیون، پرهیز از قرار دادن افراد در موقعیتی است که امکان شکنجه شدن در آن وجود دارد.

عطا محامد
ایران‌وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *