قوه قضائیه کارمند سوئدی اتحادیه اروپا را به «همکاری گسترده با اسرائیل» متهم کرد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۰

قوه قضائیه جمهوری اسلامی یوهان هنریک نیلز فلودروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا که در تهران زندانی است، را به «افساد فی‌الارض» و «اقدامات گسترده علیه امنیت کشور» از طریق «همکاری اطلاعاتی گسترده با اسرائیل» متهم کرده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۱۹ آذرماه گزارش داد که نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند سوئدی خواستار مجازات آقای فلودروس بر اساس «ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی» شده است.

بر اساس این ماده هر فردی «به‌ طور گسترده مرتکب جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور» گردد به گونه‌ای که «موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی» شود، «مفسد فی‌الارض محسوب» و به اعدام محکوم می‌شود.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حالی تمام گزارش خود از این جلسه دادگاه را به اظهارات نماینده دادستان اختصاص داده که هیچ نام یا عکسی از او را منتشر نکرده است.

وزیر خارجه سوئد روز شنبه از آغاز محاکمه یوهان فلودروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا زندانی در ایران٬ خبر داده بود.

توبیاس بیلستروم به خبرگزاری سوئدی «تی‌تی» گفت:‌ «به من اطلاع دادند که محاکمه یوهان فلودروس در تهران آغاز شده است. کاردار سوئد در دادگاه حضور داشت، اما به او اجازه شرکت در جلسه دادگاه داده نشد.»

وزیر خارجه سوئد تصریح کرد که کاردار این کشور درخواست شرکت در جلسه بعدی رسیدگی به پرونده یوهان فلودروس را ارائه کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان نماینده دادستان در جلسه دادگاه آقای فلودروس که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار می‌شد، گفت: «طبق گزارش وزارت اطلاعات و مستندات ارائه شده، تحقیقات صورت گرفته و اظهارات متهم، وی با عوامل رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است.»

او در ادامه آقای فلودروس را متهم کرد که «در قالب پروژه‌های برانداز با محوریت مؤسسات آمریکایی،‌ اسرائیلی و اروپایی شناخته‌شده» علیه جمهوری اسلامی در «حوزه جمع‌آوری اطلاعات» فعالیت می‌کرده است.

نماینده دادستان اعلام کرده که حضور آقای فلودروس «با پوشش کارمند اتحادیه اروپا» و «همراه کمیساریای عالی سازمان ملل در أمور پناهندگان» انجام شده است.

او در ادامه گفته که هدف اصلی از سفر این شهروند سوئدی به ایران «همکاری با نهاد‌های و سرویس‌های اطلاعاتی اروپا و اسرائیل در ایران» است.

این اتهامات در حالی علیه یوهان فلودروس مطرح شده که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه، ۱۹ آذرماه با انتشار بیانیه‌ای خبر آغاز محاکمه آقای فلودروس را تایید کرد و نوشت که او «بی‌گناه است. مطلقاً هیچ دلیلی برای نگهداری یوهان فلودروس در بازداشت وجود ندارد.»

این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا افزود که از زمان بازداشت این کارمند اتحادیه در ایران «در هر مناسبت و تماس با مقامات ایرانی، مصرانه این پرونده را مطرح» کرده و «تقاضای آزادی او را» داشته است.

دستگیری این شهروند سوئدی در شرایطی صورت گرفت که روابط تهران و استکهلم در سال‌های اخیر پرتنش شده است.

تهران خواهان آزادی حمید نوری است که به دلیل دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، از سوی دستگاه قضایی سوئد به حبس ابد محکوم شده است.

پیشتر، ایران نیز حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی که در ترکیه ربوده شده بود را اعدام کرد.

همچنین یک پزشک دوتابعیتی به نام احمدرضا جلالی در ایران به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.

با استفاده از گزارش‌های میزان و رادیوفردا؛ پ.م/ع.م.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *