۱۸ هزار دانشجوی دکتری جوان انقلابی جایگزین اساتید حق‌التدریس‌ شدند

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۰

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ۱۸ هزار دانشجوی دکتری جوان انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی جایگزین اساتید حق‌التدیس‌ شدند، گفت: فضای انقلابی با جذب استاد جوان ممکن می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، نشست صمیمانه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز دانشجو با حضور جمعی از اعضای تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد ساری برگزار شد.

طهرانچی در این نشست، با گرامی‌داشت یاد شهدای ۱۶ آذر و تبریک روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر نماد جان‌فشانی و شهادت در راه مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا در دانشگاه، علاوه بر میدان سیاست بود. این استکبارستیزی آنچنان در انقلاب اسلامی نهادینه شد که تسخیر لانه جاسوسی، انقلاب دوم نام گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خوشحالم که در این جلسه دانشجویان با تیزبینی و دقت نظر برای آینده دانشگاه سخن گفتند، اظهار داشت: نگاه جامع دانشجویان برای ما افتخارآفرین است. متأسفانه برخی قصد دارند اخبار مثبت و پیشرفت های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای نیل به اهداف خود را کتمان کنند.

وی با اشاره به حضور معاون اول رئیس‌جمهور در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: وی با حضوری سه ساعته‌ در دانشگاه آزاد اسلامی، از نزدیک در جریان تحولات دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.

دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پرورش استعدادهای هنری، یک باشگاه هنر و ادبیات را راه اندازی کرده است

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پرورش استعدادهای هنری، یک باشگاه هنر و ادبیات را راه اندازی کرده است، گفت: این باشگاه موظف است از تمامی دانشجویان حمایت کند چرا که دانشگاه تنها محلی برای تحصیل نیست بلکه محل تعلیم و تربیت اسلامی نیز است. در حقیقت دانشگاه محلی برای زیست اجتماعی دانشجویان خود است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایده‌های خوب برای به نتیجه رسیدن نیازمند زمان هستند، اظهار داشت: موضوع مهم در این زمینه این است که ایده‌پرداز در برابر مشکلات تسلیم نشود. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را راه اندازی کرده و امسال برای اولین بار دانشجویان مهارت‌یار شناخته شدند.

وی ادامه داد: یکی از ثمرات طرح‌های دستیار آموزشی و اعضای هیأت علمی وابسته که از ابتدای فروردین مورد تاکید ما بود، گسترش فضای انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه مقرر کرد تا تعداد اعضای هیات علمی وابسته برابر با ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشد. ما «وَیل لِّلمُطَفِّفِینَ» را برای خود مقرر کردیم تا دانشگاه به دانشجو کم‌فروشی نکند.

۱۸ هزار دانشجوی دکتری جوان انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی جایگزین اساتید حق‌التدیس‌ شدند

طهرانچی با بیان اینکه ۱۸هزار دانشجوی دکتری جوان انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی جایگزین اساتید حق‌التدیس‌ شدند، گفت: فضای انقلابی با جذب استاد جوان ممکن می‌شود؛ لذا طرح‌های دستیار آموزشی و هیأت علمی وابسته یک جهش در گسترش فضای انقلابی دانشگاه محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره میزان اتکای دانشگاه به شهریه گفت: تکیه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه دانشجویی از بیش از ۸۰ درصد در گذشته، امروز به ۵۲ درصد رسیده است. شهریه یک نیمسال تحصیلی در دانشگاه با شهریه یک مدرسه یکسان است. ما رویکرد فشار شهریه‌ای بر دانشجو را سرلوحه کار خود قرار نداده‌ایم. همچنین همزمان با بزرگ‌سازی اقتصاد دانشگاه، درحال کاهش سهم شهریه از درآمدهای خود هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به نظر دانشجویان خود بهای زیادی می‌دهد. ما نه به صورت نمایشی بلکه کاملاً با تکیه بر خواست دانشجویان، دانشگاه را مدیریت می‌کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی درواقع پلی برای حرکت دانشجویان به سمت تعالی است. ما نقشی جز این برای خود قائل نیستیم و از اوج‌گیری دانشجو لذت می‌بریم.

حضور ۱۶۴ تشکل دانشجویی فعال در دانشگاه آزاد اسلامی

فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این نشست با بیان اینکه ۱۶ آذر فرصتی برای درک وقایع این تاریخ است، گفت: دشمنی با استکبار تنها مربوط به جمهوری اسلامی نیست بلکه هرکس که ذره‌ای استقلال‌طلبی داشته باشد، با آمریکا دشمن است.

وی تأکید کرد: فرصت‌ها به سرعت درحال گذر است و دانشجویان لازم است با درک ارزش دوران دانشجویی، قدر خود و این ایام را بدانند.

جهان‌بین با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۴ تشکل استادی فعال در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت، گفت: این عدد امروز به ۹۸ تشکل استادی فعال رسیده است. همچنین ۸۴ تشکل دانشجویی فعال سال ۱۳۹۹ هم‌اکنون به عدد ۱۶۴ تشکل دانشجویی فعال رسیده است.

معاون فرهنگی دانشجویی با اشاره به برخی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه تصریح کرد: در این راستا ۷ هزار دانشجو در سال ۱۴۰۱ و ۱۵ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ به اردوهای راهیان نور فرستاده شدند.

درخواست افزایش بودجه فرهنگی و تخصیص تخفیف شهریه برای فعالان دانشجویی

در ادامه این نشست، جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه نظرات و مطالبات خود پرداختند.

سحر قادری نماینده کانون‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجوی واحد خوراسگان با اشاره به فعالیت ۳۰ کانون فرهنگی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، گفت: هرکدام از این کانون ها مطابق با استعدادها و ظرفیت‌های خود مشغول فعالیتند تا سبب ارتقای سطح فرهنگی دانشجویان شوند. به عنوان نمونه؛ کانون رادیو باران واحد خوراسگان یکی از کانون‌های برتر در حوزه اجرا و گویندگی است که زمینه فعالیت افراد علاقه‌مند به این حوزه را ایجاد کرده است.

قادری درخواست خود مبنی بر تخصیص امتیازاتی برای کانون‌های دانشجویی و افزایش بودجه فرهنگی و تخصیص تخفیف شهریه برای فعالان دانشجویی را مطرح کرد.

وی همچنین از طهرانچی خواست برای حضور در مراسم اختتامیه جشنواره رشد که بهمن ماه سال جاری در واحد اصفهان برگزار خواهد شد، حضور یابد.

در ادامه، محمدامین دامیار نماینده نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیات نظارت بر نشریات دانشجویی این دانشگاه به ارائه برخی مسائل و پیشنهادات در زمینه فرهنگی بخصوص حوزه نشریات در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: در بخش فرهنگی، فعالان فرهنگی برای دستیابی به دو آرمان مقام معظم رهبری نیازمند اختیارات و آموزش لازم هستند.

سیدمهدی حسینی، نماینده دفاتر استانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به چرخش‌های تحول‌آفرین دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از موضوعات مهم در چرخش های تحولی، موضوع فناوری است که در دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده درست از ظرفیت در کنار نیروی انسانی متخصص و متعهــد، به نتایج قابل قبولی رسیده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در این زمینه در استان اصفهان با حضور افراد و نیروهای انسانی موثر، حرکت موفق منجر به تولید بذر هیبریدی برای اولین بار در منطقه صورت گرفت. در رفسنجان و گل گهر نیز با تکیه بر همین اصل، شاهد موفقیت بودیم.

مشکلات و نیازهای خوابگاه، کارگاه، آزمایشگاه نیازمند بررسی و حل است

آدی‌گوزل‌زاده نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان به عنوان سخنران بعدی با اشاره به اینکه تشکل‌های اسلامی خصوصاً اتحادیه انجمن‌های اسلامی طی بیش از ۴۰ سال گذشته به عنوان بزرگ‌ترین تشکل‌ دانشجویی ایفای نقش کرده است. نیازهای خوابگاه، کارگاه، آزمایشگاه با مشکلاتی روبروست که نیازمند بررسی و حل است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما در کارهای تشکیلاتی، عدم تأمین مالی است. وقتی دشمن جریان نفوذ و جریان رسانه‌ای قدرتمندی دارد، ما نیز نیازمند تجهیز و تامین مالی بیشتری هستیم که راه‌حل آن حمایت مالی متمرکز از تشکل‌ها توسط اداره تشکل‌هاست.

محمدرضا قاسمی نماینده هیأت دانشجویی در ادامه این نشست اظهار کرد: در آستانه‌ چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در حال تلاش برای تشکیل تمدن نوین اسلامی و ظهور حضرت حجت عج هستیم. یکی از مولفه‌های پیشرفت، پرورش جوان مومن انقلابی است. رهبر انقلاب هیأت را محل تربیت چنین جوانی می‌دانند. اکنون در هجوم حملات دشمن، نیازمند نگاه تشکیلاتی به هیأت دانشجویی در معاونت فرهنگی دانشجویی هستیم.

نماینده گروه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اردوهای جهادی را ترکیبی زیبا از دو مفهوم هجرت و جهاد دانست و عنوان کرد: دانشجو با لمس مظلومیت و چشیدن طعم محرومیت، روحیه عدالت‌طلبی را در خود تقویت می‌کند. در گذشته، اردوهای جهادی صرفاً به ایام تابستان خلاصه می‌شد درحالی که امروز فرصت حضور در اردوهای جهادی در طول نیمسال‌های تحصیلی بوجود آمده است.

در ادامه، عرفان جلیلی نماینده تشکل‌های منفرد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از راهکارهای ارتقای هر نهادی استفاده از نظرات مردمی و در دانشگاه‌ها، نظرات دانشجویی است؛ به همین منظور پیشنهاد می‌شود به صورت مداوم از نظرات تشکل‌های دانشجویی درباره فعالیت‌ مسولان دانشگاهی استفاده و کارنامه‌ای نیز بر همین اساس برای مسولان دانشگاهی تهیه شود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است که در تربیت نیروی انسانی و تولید شغل در جامعه موثر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *