اقدام به خودکشی زهره سرو در زندان و حین اعتصاب غذا به دلیل فشار سازمان اطلاعات سپاه (ساس) برای همکاری

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۳

– یک منبع آگاه به «کیهان لندن» گفته که مأمورانی از سازمان اطلاعات سپاه (ساس) با زهره سرو صحبت و تهدیدش کردند که باید با آنها همکاری کند و اعتصاب غذایش را بشکند.
– در پی خودکشی زهره سرو، او را به بیمارستان «لقمان» منتقل کردند و معده‌اش را شستشو دادند و تا ظهر چهارشنبه در بیمارستان بود و بعد به اوین منتقل شد.
– زهره سرو به دلیل عدم اعزام به مرخصی درمانی از روز پنجشنبه دوم آذرماه در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است.

زهره سرو زندانی مشروطه‌خواه که از سه هفته پیش در اعتصاب غذا بسر می‌برد، در پی فشار مأموران سازمان اطلاعات سپاه (ساس) برای همکاری با این نهاد اقدام به خودکشی کرده است. این زندانی با وجود انتقال به بیمارستان حاضر نشده اعتصاب غذای خود را بشکند.

یک منبع آگاه به کیهان لندن اطلاع داده که زهره سرو زندانی مشروطه‌خواه در حالی که در اعتصاب غذا بوده، از سوی مأموران سازمان اطلاعات سپاه (ساس) زیر فشار قرار گرفته تا با این نهاد همکاری کند. این فعال سیاسی همچنین از سوی مأموران این سازمان امنیتی تهدید شده که در صورت عدم همکاری، پرونده‌های پیشین او بار دیگر به جریان خواهد افتاد.

به گفته این منبع آگاه،  دیروز، سه‌شنبه ۲۱ آذر، ساعت چهار بعد از ظهر زهره سرو را به دفتر حفاظت زندان اوین منتقل کردند و مأمورانی از اطلاعات سپاه با او صحبت و تهدیدش کردند که باید با آنها همکاری کند و اعتصاب غذایش را بشکند. زهره هم مقاومت کرده و در مقابل مأموران «ساس» به او گفتند اگر اعتصاب غذایش را ادامه بدهد، پرونده‌های قبلی او را که مختومه اعلامشده و حکم منع تعقیب گرفته دوباره به جریان می‌اندازند. زهره سرو اما همچنان به عدم همکاری و ادامه اعتصاب غذا اصرار کرده و در نهایت با درگیری لفظی با مأموران اتاق را ترک کرده است.

این منبع آگاه افزوده که «به دلیل فشار ناشی از تهدیدها و فشارهای مأموران اطلاعات سپاه، زهره ساعت ۶ بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۳۰ تا قرص آلپر [آلپرازولام] خورد و دست به خودکشی کرد. با بدحال شدنش او را به بیمارستان «لقمان» منتقل کردند و معده‌اش را شستشو دادند و تا ظهر چهارشنبه در بیمارستان بود و بعد به اوین منتقل شد.»

او افزوده که «زهره همچنان اعتصابش را نشکسته و گفته اینبار تا پای جانم ایستادم و حاضر نیستم اعتصابم را بشکنم. ضربان قلبش در این چند روز به ۵۰ کاهش یافته و قند خونش هم به ۶۰ و فشار خونش به هفت روی چهار رسید.»

منبع آگاه همچنین با اشاره به اینکه وضعیت جسمانی زهره سرو در پی سه هفته اعتصاب غذا خیلی وخیم شده گفته «زهره دچار افت فشار و افت قند خون و کاهش ضربان قلب است. او دو روز پیش هم دچار خونریزی معده شد. در این چند روز گذشته با اصرار پزشک بهداری به او سرم تزریق شده اما همچنان مقامات قضایی و امنیتی با درخواست او مبنی بر موافقت با مرخصی درمانی که حق قانونی او هم است مخالفت می‌کنند و با تهدید تلاش می‌کنند او از اعتصاب دست بردارد.»

او در ادامه گفته که «چهار شب پیش زهره بیهوش شد؛ او را بیمارستان طالقانی بردند و سریع به زندان برگرداندند. روز بعدش زهره دوباره در بند زنان بدحال شد و چند تا زنان زندانی در اعتراض به مقامات زندان تحصن کردند، مسئولان زندان هم دستور دادند برانکارد بیاورند و زهره را به بهداری منتقل کنند. زهره پای اعتصاب ایستاده ولی جان او برای مقامات قضایی و امنیتی ارزشی ندارد.»

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به تداوم اعتصاب زهره سرو و فشار جمهوری اسلامی بر این فعال مشروطه‌خواه در حسابش در شبکه «ایکس» نوشت: «جان خانم زهره سرو در خطر، و مسئولیت هر اتفاقی که برای وی بیفتد با جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای است. او و همه زندانیان سیاسی-عقیدتی باید بدون قید و شرط آزاد شوند. از شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیته حقیقت‌یاب آن، و نیز سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهم که فشارها بر رژیم برای آزادی زندانیان سیاسی را افزایش دهند.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه از زهره سرو خواسته به اعتصاب غذایش پایان دهد: «و پیامی کوتاه به خانم زهره سرو: شما در بند جمهوری اسلامی نیز ایستادگی و میهن‌پرستی خود را نشان داده‌اید. به اعتصاب غذای خود پایان دهید. این مبارزه تا آزادی ایران ادامه دارد و نیازمند وجود تندرست شما است.»

زهره سرو به دلیل عدم اعزام به مرخصی درمانی از روز پنجشنبه دوم آذرماه در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است. این زندانی سیاسی به دلیل پارگی رباط صلیبی و شاخ خلفی منیسک لترال زانوی پای راست نیاز فوری به عمل جراحی داد.

خواسته زهره سرو بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی، خواسته‌ای منطقی و از جمله حقوق او به شمار می‌رود. او در حال حاضر یک سوم مدت حبس را گذرانده و در نتیجه مشمول حق استفاده از مرخصی درمانی و آزادی مشروط است. اکنون با توجه به ابتلا به چند بیماری و نیاز فوری به عمل جراحی باز هم مقامات قضایی با مرخصی او موافقت نکرده‌اند.

پس از آغاز اعتصاب غذای زهره سرو نیز یکی از نزدیکان زهره سرو به «کیهان لندن» گفته بود که «زهره حدود سه سال است که پیوسته در زندان بوده و هفته گذشته بعد از یک سال درد شدید زانو او را به ام‌آر‌آی بردند و پزشک تشخیص داده که هم رباط صلیبی و هم شاخص خلفی منیسک لترال زانوی پای راستش پاره شده و باید فوری عمل شود.»

به گفته او «این عمل جراحی دوران نقاهت خیلی دشواری دارد که در بند زنان زندان و با توجه به پله‌هایی که بند دارد در عمل امکان‌پذیر نیست و با اینهمه مقامات قضایی و امنیتی با اعزام او به مرخصی درمانی مخالفت می‌کنند و به همین دلیل زهره از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده است.»

وی افزوده بود که «آذرماه سال گذشته به دلیل درد شدید زانو قرار بود به تشخیص پزشک به ام‌آر‌آی برده شود اما پس از آنکه او را از زندان خارج کردند و درواقع او را ربودند و به زندان قرچک ورامین منتقل کردند زهره در قرچک دست به اعتصاب غذا زد. هیچ کار درمانی روی زانویش انجام نشد و به دلیل اعتصاب غذا مشکل گوارشی هم به مشکلات جسمی‌اش اضافه شده و دو توده هم در پستان داشته که آنهم نیاز به عمل جراحی دارد.»

یکی از مسائلی که درباره زهره سرو مطرح شده اینست که مادر او که باید پیگیر مسائل مرخصی و درمان او باشد به دلیل کهولت نمی‌تواند برای مرخصی دخترش فعالیت کند و حتی رفتن به زندان برای ملاقات نیز برای او دشوار است. پیشتر گزارش شده بود که زهره سرو مسئولیت مراقبت از مادر ۷۵ ساله‌‌ی ییمارش را به عهده داشته است.

در امرداد امسال و مدتی پس از تشخیص وجود دو توده در پستان زهره سرو، یک منبع آگاه درباره وضعیت این زندانی مشروطه‌خواه به «کیهان لندن» گفته بود که «به تأیید پزشکان اوین و پزشکان معتمد قوه قضاییه زهره دو توده‌ی بزرگ در سینه دارد و نیازمند اقدام‌های جدی و فوری برای درمان و پیشگیری از رشد غده‌ها است.»

این منبع آگاه افزوده بود که «متأسفانه مسئولان پرونده خانم سرو بی‌توجه به شرایط جسمی او همچنان هیچ اقدامی آزادی مشروط یا آزادی با پابند یا مرخصی برای درمان وی نمی‌کنند.»

با وجود وضعیت اورژانسی این زندانی به دلیل وجود دو توده در پستان راست، او روز چهارشنبه چهارم امردادماه از زندان اوین به بیمارستان «طالقانی» تهران اعزام شد اما بدون رسیدگی پزشکی کافی برای تشخیص وضعیت بیماری به زندان بازگردانده شد.

این منبع آگاه همچنین با اشاره به مشکل در زانوی راست این زندانی سیاسی گفته بود که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در دوران زندان، دردهایش تشدید شده است.

این منبع آگاه افزوده بود که «زهره سرو پیش از این به مدت ۱۸ روز در انفرادی‌های سالن ۹ زندان قرچک که سوئیت‌های قبل از اعدام هستند نگهداری شده بود. اعتصاب غذای خشک او و شرایط هولناک سوئیت‌های سالن ۹ زندان قرچک آسیب جدی به سلامت او زده است.»

زهره سرو اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند الف-یک منتقل شد. وی اواسط آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین فرستاده شد اما بعد از مدتی به زندان قرچک ورامین انتقال یافت.

این زندانی سیاسی یازدهم اردیبهشت امسال به همراه شمار دیگری از زندانیان سیاسی مانند الهه محمدی، نیلوفر حامدی، سها مرتضایی و حوریه رضایی‌ راد از بند ۸ زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری زهره سرو را از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۷ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.

زهره سرو متولد سال ۱۳۶۵ است که پیش از بازداشت با نام «ماه فر» در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشت.

مدت‌هاست که فشار بر زندانیان مشروطه‌خواه با تشکیل پرونده‌هایی با اتهامات واهی و سنگین و همچنین احکام زندان بلندمدت در جریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *