جمهوری اسلامی روادید ۳۳ کشور را یکطرفه لغو کرد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۳

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران روز چهارشنبه از لغو روادید یکطرفه ۳۳ کشور خبر داد.

عزت الله ضرغامی گفت که پیشنهاد وزارتخانه متبوع او مبنی بر لغو روادید ۳۳ کشور در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت ایران به تصویب رسید.

آقای ضرغامی از این مصوبه به عنوان «تصمیمی شجاعانه و مدبرانه» نام برد و تاکید کرد که «دولت ایران قصد دارد درهای کشور را به روی دنیا باز کند و این لغو یک‌طرفه روادید در واقع حرف زدن با مردم دنیاست».

خبرگزاری‌های داخلی ایران ساعتی پس از این اظهارات فهرست ۳۳ کشور مورد اشاره را منتشر کردند که در آن ۱۷ کشور آسیایی، ۶ کشور آفریقایی، ۵ کشور اروپایی و ۵ کشور از آمریکای لاتین حضور دارند. به این معنا سهم کشورهای آسیایی بیش از سه برابر قاره‌های دیگر است.

این کشورهای آسیایی عبارتند از هند، امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی، قطر، کویت، لبنان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اندونزی، ژاپن، سنگاپور، کامبوج، مالزی، برونئی و ویتنام.

همچنین کشورهای اروپایی این فهرست شامل روسیه، بوسنی و هرزگوین، صربستان، کرواسی و بلاروس می‌شوند و در فهرست کشورهای آمریکای لاتین نیز نام برزیل، پرو، کوبا، مکزیک و ونزوئلا به چشم می‌خورد.

تونس، موریتانی، تانزانیا، زیمبابوه، موریس و جمهوری سیشل هم ۶ کشور آفریقایی این فهرست محسوب می‌شوند.

آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال جاری شمسی، سه میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۸۵ نفر به ایران سفر کرده‌اند که این آمار شامل اتباع کشورهای همسایه از جمله افغانستان که با انگیزه‌های غیر گردشگری به ایران آمده‌اند، نمی‌شود.

ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۱۹ پیش از همه‌گیری کرونا بالای ۹ میلیون نفر بود، اما این آمار در سال ۲۰۲۱ به زیر یک میلیون رسید و اکنون با شیبی ملایم رو به بهبود است، اگرچه همچنان فاصله زیادی با پیش از همه‌گیری کرونا دارد.

با استفاده از گزارش‌های دنیای اقتصاد، ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *