اظهارات خبرساز اسحاق جهانگیری درباره رئیس‌جمهور چین / به محض خروج ترامپ از برجام قرارداد راه آهن را لغو کردند

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۶

– روایت جهانگیری از بدعهدی چینی‌ها: به محض خروج ترامپ از برجام قرارداد راه آهن را لغو کردند

– در قرارداد‌ها پیش‌بینی شد که اگر توتال رفت با رهبری شرکت چینی قرارداد ادامه پیدا کند، اما چین گفت ادامه نمی‌دهد

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی در مراسم بیست‌ویکمین سالگرد تاسیس مجموعه دنیای‌اقتصاد به‌عنوان اولین سخنران به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش دنیای اقتصاد، جهانگیری به بررسی برخی از عدم تعادل‌هایی که از نگاه اندیشمندان به‌عنوان ابرچالش‌های پیش‌روی ایران و نظام تبدیل شده پرداخت و ابتدا گفت که این مسائل به کرات بیان شده و اگر دوباره تکرار می‌شود، به‌دلیل اهمیت و جدیت بحث است.

وی افزود: «این عدم تعادل‌ها نتیجه سیر ۳۰، ۴۰ساله سیاستگذاری در ایران است و مختص دوره خاصی نیست؛ ولی به‌دلیل عدم تصمیم‌گیری به موقع تبدیل به مسائلی شده که امروز مانع هر کار اساسی در این کشور است.»

جهانگیری با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به آمریکا و ملاقات با همتای آمریکایی خود توضیح داد: «او به بایدن گفت که من از یک کشور در حال توسعه به اینجا آمده‌ام و با شما به‌عنوان رئیس‌جمهور یک کشور توسعه‌یافته می‌خواهم مذاکره کنم و هرچه به پیشرفت کشور لطمه می‌زند، دنبال نمی‌کنم. این در حالی است که چین دومین قدرت اقتصادی دنیا است.»

ششمین معاون اول رئیس‌جمهور در ایران در ادامه تشریح کرد: از آغاز، بنای جمهوری اسلامی بر این بود که با فقر مبارزه کند، فقیری وجود نداشته باشد؛ اما امروز یک عده می‌گویند که ۶۰درصد جامعه زیر خط فقر است؛ یک عده می‌گویند ۴۰درصد و هر کدام از این اعداد صحیح باشد؛ یعنی جمعیت زیادی فقیر مطلق شده‌اند.»

وزیر پیشین صنایع و معادن تاکید کرد: «این برای یک حکومت و یک نظام آرمانی خیلی زشت است. فرمان رهبری برای مبارزه با فساد سال۱۳۸۰ صادر شد. اتفاقا فرمان بسیار قوی است. فکر می‌کنم در سال۹۹ در جلسه‌ای که با آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌قوه قضائیه راجع به پیشگیری از مفاسد برگزار شده بود، من عرض کردم که حدود ۲۰سال از صدور فرمان مبارزه با فساد رهبری می‌گذرد در این دو دهه آیا فساد کمتر شده یا بیشتر شده است؟ آیا تعداد مفسدین بزرگ کم شده است یا زیاد؟ حتما تمام این آمار افزایش یافته است.

وی افزود: «از نظر من یکی از دلایل این است که فساد به حربه سیاسی تبدیل شد. آنجا که نباید مبارزه می‌شد و قبول نداشتند، مبارزه نمی‌کردند؛ اما آنجا که باید به کسی انگ می‌زدند، در رسانه‌ها منعکس می‌شد که فلان شخص، خودش و اطرافیانش فاسد هستند.»

معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: «یکی از این سمبل‌های فساد داستان بابک زنجانی است. من در دوران معاون اولی می‌گفتم که این بزرگ‌ترین فساد قرن و بزرگ‌ترین فساد تاریخ است. ۲.۷میلیارد دلار به بابک زنجانی پول نفت داده شد که بیش از یک میلیارد دلار آن نقد بود. البته عدد بزرگ‌تر از این است.

وی در ادامه تشریح کرد: «مساله بابک زنجانی به‌گونه‌ای شده که انگار یک تیم مسلح به جایی حمله کرده و ۲.۷میلیارد برداشته است. اما درواقع این پول را به او دادند. به نظر من با این روش مبارزه، فساد ریشه‌کن نمی‌شود.»

این کشور جاذبه و امکانات دارد، اما وقتی آمریکا تحریم می‌کند، چین اولین کشوری است که همکاری‌هایش با ایران را قطع می‌کند. مگر در قرارداد توتال پیش‌بینی نشد که اگر توتال رفت با رهبری شرکت چینی قرارداد ادامه پیدا کند؛ اما چین گفت ادامه نمی‌دهد. مگر رئیس‌جمهور چین وقتی به ایران آمد اصرار نکرد که راه‌آهن تهران-مشهد حتما در همان سفر امضا شود؛ اما به محض خروج ترامپ از برجام، آن پروژه جزو اولین پروژه‌هایی بود که کنار گذاشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *