تایید «مرگ مدیر مرکز ترک اعتیاد لنگرود در زندان» دو ماه پس از سوختن ۳۶ نفر در آتش‌سوزی مرگبار

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۵

همه دوربین‌های مرکز ترک اعتیاد لنگرود به موبایل مدیر آن وصل بود اما حالا مقامات از مرگ او حین بازداشت خبر داده‌اند

دو ماه پس از جان باختن دست‌کم ۳۶ تن از مددجویان در آتش‌سوزی گسترده یک مرکز ترک اعتیاد در لنگرود، مقام‌های حکومتی از «مرگ» محمد حیدری مدیر این کمپ، حین بازداشت در زندان لاهیجان خبر دادند و به این ترتیب پرونده این آتش‌سوزی مرگبار با «ابهام‌های بیشتری» مواجه شد.

خبرگزاری ایسنا، یکشنبه شب ۲۴ دی ماه از قول «یک منبع آگاه» مرگ مدیر کمپ ترک اعتیاد «گام اول رهایی» را تایید کرد و نوشت: «محمد حیدری، مدیر کمپ ترک اعتیاد لنگرود که پس از حادثه آتش‌سوزی در زندان به سر می‌برد، به علت عارضه قلبی پس از انتقال به بیمارستان پیروز لاهیجان فوت کرد.»

این «منبع آگاه» به دلایل و جزییات مرگ مدیر کمپ ترک اعتیاد لنگرود اشاره نکرد اما گفت: «مدیر این کمپ ترک اعتیاد به علت حادثه آتش‌سوزی که در ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ رخ داده بود، در زندان لاهیجان به سر می‌برد.»

در آتش‌سوزی گسترده‌ای که بامداد جمعه ۱۲ آبان در کمپ ترک اعتیاد «گام اول رهایی» لنگرود رخ داد، ۳۲ نفر در صحنه آتش‌سوزی جان باختند و چهار تن از ۱۷ مصدوم این آتش‌سوزی نیز پس از انتقال به بیمارستان رسول اکرم رشت جان باختند و مجموع قربانیان این آتش‌سوزی به ۳۶ تن رسید.

صادق نیارکی، رئیس‌کل دادگستری گیلان، نیز پس از وقوع این آتش‌سوزی، از «بازداشت مدیر و مسئولان کمپ ترک اعتیاد گام اول رهایی» واقع در منطقه کلیدبر شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: «کارهای کارشناسی در خصوص این حادثه انجام شده است» و در «اسرع وقت» اعلام می‌شود.

مقام‌های و رسانه‌های حکومتی پس از این آتش‌سوزی، در موارد متعددی اظهارات ضد و نقیضی بیان کردند که بیش از پیش وقوع آتش‌سوزی در این کمپ ترک اعتیاد را به ابهام مواجه کرده است.

ابتدا محمد جلایی، معاون سیاسی استاندار گیلان، گفت که ۳۲ مددجو، نگهبان و مسئول نگهداشت این کمپ ترک اعتیاد لنگرود در‌پی حادثه آتش‌سوزی در داخل این ساختمان جان باخته‌اند و ۱۷ مصدوم نیز به بیمارستان رسول اکرم رشت منقل شده‌اند.

محمد جلایی همچنین عنوان کرد که تعداد مددجویانی که در این مرکز ترک اعتیاد نگهداری می‌شدند «بیش از ظرفیت» بوده است.

معاون استاندار گیلان همچنین درباره دلیل وقوع آتش‌سوی گفت: حدود ساعت ۵ صبح روز جمعه ۱۲ آبان ماه «طبق بررسی‌های اولیه، آتش‌سوزی از بخاری آغاز شده و پس از سرایت به پرده‌ها، کل ساختمان را درگیر کرده است» و چون «مددجویان و مسئولان کمپ در خواب بودند و به همین دلیل غافلگیر شدند.»

از سوی دیگر، احمد وحیدی، وزیر کشور، شامگاه جمعه ۱۲ پس از سفر به استان گیلان و پس از بازدید و بررسی «آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود»، گفت که «پرونده ویژه‌ای برای ریشه‌یابی دلایل وقوع آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود در دادستانی» تشکیل شده است.

وحیدی در جریان همین سفر به استان گیلان اعلام دلیل وقوع آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود را به انجام بررسی‌های بیشتر موکول کرد اما همزمان گفت: «برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آتش گرفتن بخاری» است و «عوامل دیگری هم مطرح شده که توسط پلیس آگاهی به دقت در حال بررسی است.»

وزیر کشور دولت رئیسی که خود از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است همچنین هرگونه اتهامی به مقام‌های استان گیلان در ارتباط با این آتش‌سوزی مرگبار را رد کرد و افزود: «مسئولان ارشد استان گیلان پس از وقوع آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود، پای کار بوده‌اند.»

این در حالی است که اسدالله عباسی، استاندار گیلان، خود دست‌کم قصور در نظارت بر مراکز ترک اعتیاد را پذیرفت و گفت: برای جلوگیری از تکرار این آتش‌سوزی «وظیفه ماست که نظارت‌ها را تقویت کنیم تا چنین حوادثی تکرار نشود.»

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در روز وقوع آتش‌سوزی ادعا کرد که «تلاش مددجویان برای خروج و ازدحام جمعیت» از دلایل افزایش شمار جان‌باختگان این آتش‌سوزی بوده است.

همزمان «سایت جنایی» در گزارشی نوشت: «حبس شدن مددجویان در محل آتش‌سوزی» سبب افزایش شمار جان‌باختگان شده است و «مددجویان امکان خروج از ساختمان کمپ را نداشتند و همگی زنده زنده سوختند.»

یک مددجو سابق این مرکز ترک اعتیاد در لنگرود نیز به این سایت گفت که مرکز ترک اعتیاد گام اول رهایی «عین زندان بود؛ در ورودی را تیرآهن زده و فنس کشیده‌ و در بسته بودند. در آن لوازم اطفای حریق وجود دارد، اما شب وقتی همه به خوابگاه می‌روند در قفل می‌شود.»

در گزارش این سایت همچنین عنوان شد که «مددجویان» مرکز ترک اعتیاد لنگرود به دلیل دیر رسیدن نیروهای امدادی «چهار ساعت در آتش سوختند» و در حالی که حریق از ساعت  پنج و نیم صبح آغاز شده بود، مهار ان تا ساعت نه و نیم طول کشیده است.

سایت جنایی و روزنامه اعتماد همچنین در گزارشی نوشتند که مرکز ترک اعتیاد لنگرود «دوربین»‌ داشت و «دوربین‌ها همه چیز را ضبط کرده‌اند»، و همه «دوربین‌های کمپ به موبایل صاحب کمپ وصل» بوده و تصاویر دوربین‌ها «می‌تواند همه چیز را مشخص» کند.

پنج روز بعد از وقوع آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود، روز چهارشنبه ۱۷ آبان، عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان، از «بازداشت یک نفر به اتهام آتش زدن کمپ ترک اعتیاد لنگرود» خبر داد و گفت: این متهم انگیزه آتش زدن کمپ را «اختلاف شخصی با مالک کمپ ترک اعتیاد» اعلام کرده است.

پس از بازداشت این فرد به عنوان متهم اتش‌ زدن مرکز ترک اعتیاد لنگرود، مهدی فلاح میری، دادستان رشت، نیز اظهارات قبلی مقام‌های حکومتی درباره «حادثه بودن» و «آغاز آتش از بخاری» را تغییر داد.

دادستان رشت گفت: «پس از تحقیقات جامع از مجروحان در بیمارستان» و «بازبینی دقیق فیلم دوربین‌های مداربسته توسط ضابطان» مشخص شد که «کانون حریق محلی غیر از محل قرار گرفتن بخاری بوده است، عمدی بودن آتش‌سوزی نیز به گمانه‌زنی‌ها افزوده شد» و در نهایت با ارجاع موضوع «به کارشناس آتش‌نشانی و بررسی صحنه و رویت فیلم‌ها، عمدی بودن این آتش‌سوزی» تایید شد.

پرونده مرگ ۳۶ تن در این آتش‌سوزی که تاکنون جلسه دادگاهی برای آن برگزار نشده است، حالا اعلام «مرگ محمد حیدری، مدیر مرکز ترک اعتیاد گام اول رهایی لنگرود» حین بازداشت و در زندان لاهیجان، بر ابهامات این آتش‌سوزی مرگبار افزوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *