قالیباف در واکنش به کشته شدن پنج عضو سپاه پاسداران در سوریه: اسرائیل را پشیمان خواهیم کرد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۱

به دنبال گزارش‌ها درباره کشته شدن پنج عضو ارشد سپاه پاسداران در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق، رئیس مجلس شورای اسلامی این حمله را نشانگر «شکست‌های» اسرائیل خواند و گفت جمهوری اسلامی و گروه‌های «مقاومت» اسرائیل را پشیمان خواهند کرد.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه اول بهمن، اسرائیل را متهم کرد که پس از «شکست‌های پی‌درپی میدانی» و «عقب‌نشینی آنها از ادعاهای پوچ در مورد عملیات نظامی در غزه» اقدام به این حمله کرده است.

او همچنین تهدید کرد که جمهوری اسلامی و «تمام دلباختگان مقاومت» حق پاسخ متقابل را به رسمیت می‌شناسند و «با انگیزه‌ای مضاعف» اسرائیل را «پشیمان خواهند کرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی ایران در منطقه با عنوان «جبهه مقاومت» یاد می‌کنند.

یک روز پیشتر نیز ابراهیم رئیسی این حمله را نشانگر «استیصال» اسرائیل خوانده و گفته بود این اقدام «از سوی جمهوری اسلامی ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند».

سپاه پاسداران روز شنبه اعلام کرد که در حمله اسرائیل به منطقه المزه در دمشق، پایتخت سوریه، پنج «مستشار نظامی جمهوری اسلامی» به اسامی حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی و محمدامین صمدی کشته شدند.

رتبه و مسئولیت نظامی این پنج نفر به طور رسمی اعلام نشده اما وبسایت نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، دو تن از کشته‌شدگان این حمله را «صادق امیدزاده، معاون اطلاعات نیروی قدس در سوریه، به همراه جانشین وی حاج غلام (محرم)» معرفی کرد.

این خبر در برخی دیگر از رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری مهر، نیز گزارش شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به خبر کشته شدن اعضای سپاه پاسداران، اسرائیل را تهدید به انتقام کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز این حمله را تلاش اسرائیل برای «جبران شکست» در غزه دانست و شامگاه شنبه در توییتی تاکید کرد که فعالیت مستشاران نظامی ایران در سوریه ادامه خواهد یافت.

در همین حال وزارت خارجه سوریه با متهم کردن اسرائیل به «تجاوزهای وحشیانه به محله‌ای در دمشق»، خواستار اقدام جامعه جهانی شد.

دولت سوریه جزییاتی از حمله صبح شنبه ارائه نکرده و تنها گفته است که در پی این حمله یک ساختمان مسکونی تخریب شد و «شماری غیرنظامی» کشته و زخمی شدند.

حمله صبح شنبه به محله المزه دمشق حدود چهار هفته پس از آن رخ داد که رضی موسوی، مسئول بلندپایه نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله‌ای دیگر در محله زینبیه دمشق کشته شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در جریان حمله صبح شنبه یک ساختمان چند طبقه که مورد استفاده «مستشاران ایرانی حامی دولت سوریه» بود «با خاک یکسان شد».

به نوشته دیده‎‌بان حقوق بشر سوریه، ساختمانی که مورد حمله قرار گرفت مرکز رفت‌وآمد مقام‌های ایرانی و سازمان جهاد اسلامی فلسطین بود.

جمهوری اسلامی در کنار روسیه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد در طول جنگ داخلی در این کشور بودند و پس از جنگ نیز حضور نظامی آنها ادامه یافت.

اسرائیل معمولا درباره حملات منسوب به این کشور در سوریه اظهار نظر رسمی نمی‌کند اما در سال‌های اخیر همواره هشدار داده است اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی حضور نظامی خود در سوریه و در نزدیکی مرزهای اسرائیل را تثبیت کند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *