«پنج نفر» بر اثر تیراندازی یک سرباز در پادگان ارتش در کرمان کشته شدند

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۲

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ایران می‌گوید یک سرباز وظیفه با تیراندازی در یک پادگان ارتش در کرمان «پنج سرباز» دیگر را کشته است.

امیر غلامعلیان شامگاه یکشنبه، اول بهمن‌ماه، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت این سرباز که «در یکی از موقعیت‌های نظامی ارتش مشغول پاسداری» بود با ورود به آسایشگاه سربازان «به همرزمان خود» شلیک کرد.

آقای غلامعلیان با بیان اینکه انگیزهٔ این سرباز هنوز «نامعلوم» است، گفت او «از پادگان متواری شد».

پیش از این هم گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی سربازان در دوران خدمت سربازی به هم‌خدمتی‌ها یا مقام‌های نظامی در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی به صورت رسمی انگیزهٔ این حوادث مرگبار را اعلام نمی‌کنند.

در نمونه‌ای دیگر یک سرباز در یکم فروردین سال گذشته در پادگانی در شهر دیلم استان بوشهر، پس از گروگان‌گیری، چهار سرباز دیگر را کشت.

در آن حادثه رسانه‌های ایران دلیل این سرباز برای کشتن و گروگان‌گیری هم‌خدمتی‌هایش را «اجازه ندادن برای رفتن به مرخصی» عنوان کردند.

سربازی در ایران، موسوم به «خدمت سربازی»، اجباری است و بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید ۲۴ ماه به خدمت سربازی بروند.

اجباری بودن این دوره و فشارهای جسمی و روانی بر سربازان که در مواردی منجر به خودکشی یا اقدامات خشونت‌آمیز آن‌ها شده، منتقدان بسیاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *