رئیس بنیاد شهید: دارو در بازار نیست که به «جانبازان» بدهیم

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۹

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اذعان کرد داروهای آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق در داخل کشور وجود ندارد و این بنیاد مجبور شده است بخشی از داروها را «چمدانی» وارد کند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز دوشنبه ۹ بهمن به خبرگزاری ایلنا درباره مشکل خانواده‌های این افراد برای تهیه دارو گفت: «مسئله ما مسئله تأمین مالی نیست؛ مسئله وجود آن دارو‌ها در بازار است. امسال هم مسئله تأمین مالی نداشتیم، یعنی مشکل پول نبود، مشکل این بود که دارو نبود. این را دیگر باید بازار دارو تامین کند.»

او با اشاره به این که بنیاد شهید مجوز واردات دارو ندارد، دوباره تأکید کرد داروها باید در بازار باشند تا این بنیاد آن را در اختیار «جانبازان و ایثارگران» قرار دهد.

قاضی‌زاده هاشمی نبود داروهای آسیب‌دیدگان «اعصاب و روان» جنگ هشت‌ساله را تأیید کرد و افزود: «این گرفتاری را می‌دانم. ما البته به صورت چمدانی بعضاً وارد می‌کنیم که روش صحیحی نیست.»

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره گرانی و کمبود انواع دارو در ایران و ورشکستگی و تعطیلی شرکت‌های دارویی منتشر شده است.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از نقل مکان تعدادی از شرکت‌های داروسازی ایرانی به کشورهای همسایه برای امکان ادامه فعالیت است.

مدیرعامل انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی روز ۲۵ آذر گفت که بسیاری از خانواده‌های بیماران مبتلا به بیماری اس‌ام‌اِی به دلیل نبود «درمان مناسب» در ایران و با هدف نجات بیمار خود به سایر کشورها «پناهنده» شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل مشکل دارو در کشور را به تحریم‌ها ربط می‌دهند. آمریکا و دیگر کشورها می‌گویند دارو جزو موارد تحریم‌شده نیست و ایران می‌تواند آن را وارد کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مرداد ماه امسال در گزارشی از نقش پررنگ نهادها و بنیادهای حکومتی و شرکت‌های «شبه‌دولتی» در صنعت دارو ایران خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *