ساخت چهار نیروگاه اتمی جدید با ظرفیت تولید «پنج هزار مگاوات» برق

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۲

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید کار ساخت چهار نیروگاه اتمی دیگر را در شهرستان سیریک استان هرمزگان آغاز کرده است که ظرفیت تولید برق آن‌ها «پنج هزار مگاوات» خواهد بود.

محمد اسلامی روز پنجشنبه ۱۲ بهمن مدعی شد که «هیچ کشور خارجی در این پروژه دخیل نیست و کاملا با توان و به دست متخصصان داخلی این نیروگاه ساخته می‌شود».

او با بیان این‌که «در سال ۱۴۲۰ باید به ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور برسیم»، گفت که ظرفیت هر یک از این چهار نیروگاه، موسوم به نیروگاه‌های اتمی «ایران هرمز»، ۱۲۵۰ مگاوات برق است و با سرمایه‌گذاری «۱۵ میلیارد دلاری» اجرا خواهد شد.

در حالی که ایران با کسری شدید بودجه روبروست و فروش نفت آن نیز به‌دلیل تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است، مشخص نیست بودجه ۱۵ میلیارد دلاری ساخت این نیروگاه‌ها چگونه تامین شود.

از سوی دیگر، ادعای «عدم مشارکت دیگر کشورها» در ساخت این نیروگاه‌ها از سوی رئیس در حالی است که توانایی فنی جمهوری اسلامی در این زمینه در هاله‌ای از ابهام است.

ساخت تنها نیروگاه اتمی ایران در بوشهر با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق که روس‌ها پیمانکار آن بودند چند دهه طول کشید و در زمینه تامین سوخت آن نیز به روسیه وابسته است.

ایران پیشتر هم گفته بود که در حال ساخت یک نیروگاه اتمی در دارخوین خوزستان به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات است.

ایران با کمبود شدید برق روبروست و نرخ مصرف برق در سال ۱۴۰۲ در اوج خود به بالای ۷۲ هزار مگاوات رسید. این در حالی است که توان تولیدی واقعی نیروگاه‌ها کمتر از این مقدار و نرخ تولید در فصل گرم حداکثر ۶۰ هزار مگاوات است.

«۹ سال» زمان برای ساخت نیروگاه‌ها

خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس سازمان اتمی ایران گفت که تکمیل نیروگاه‌های جدید تا ۹ سال طول می‌کشد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، چهار نیروگاه جدید در شهر بندری سیریک، در حدود ۱۱۵۰ کیلومتری جنوب تهران، در حال ساخت هستند.

در حالی که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سرمایه‌گذاری در این چهار پروژه را «۱۵ میلیارد دلار و بدون مشارکت خارجی» اعلام کرده است، ناصر شریف‌لو مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک می‌گوید: «اعتبار ساخت نیروگاه اتمی سیریک ۲۰ میلیارد دلار است و در حال مذاکره با کشور‌های جهان از جمله چین و روسیه و استفاده از متخصصان داخلی برای ساخت آن هستیم».

آقای شریف‌لو به خبرگزاری ایرنا گفته که هر واحد نیروگاه سالانه ۳۵ تن سوخت هسته‌ای مصرف می‌کند. در دوران ساخت نیروگاه شش هزار نفر مشغول به‌کار می‌شوند و پس از بهره‌برداری نیز برای چهار هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

در حالی که ایران ۳۰۰ روز آفتابی دارد، اما سهم انرژی‌های خورشیدی و بادی از تولید برق ایران حدود نیم درصد و سهم انرژی اتمی کمی بیش از یک درصد است.

ساخت نیروگاه همزمان با افزایش سرعت غنی‌سازی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا اعلام کرد که ایران سرعت تولید اورانیوم نزدیک به تسلیحات را افزایش داده است.

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس، در گزارشی گفت که ایران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده و کاهش تولید قبلی از اواسط سال ۲۰۲۳ را معکوس کرده است.

ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را به خلوص۶۰ درصد رسانده است که تنها یک قدم فنی کوتاه با غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای فاصله دارد.

غرب مدت‌هاست که ایران را متهم می‌کند در حال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اما تهران می‌گوید که دنبال کردن این برنامه برای «مصارف صلح‌آمیز» است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، رویترز و رادیو فردا/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *