خانواده سپهر شیرانی، دانشجوی ۱۹ ساله بلوچ، به شرط سکوت اجازه خاکسپاری او را گرفتند

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۳

رادیوفردا روز جمعه، ۱۳ بهمن، مطلع شد پیکر سپهر شیرانی، جوان ۱۹ ساله بلوچ، که دو روز پس از ناپدید شدن در زاهدان در محل زندگی‌اش یافت شد، تحویل خانواده شده و آنها در حال خاکسپاری پیکر هستند.

همزمان مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نماز جمعه همین روز از مرگ او به عنوان «قتل مشکوک» یاد کرد و خواستار شفاف‌سازی مقامات مربوطه در این باره شد.

رادیوفردا همچنین مطلع شده که شرط تحویل پیکر «سکوت خانواده و عدم مصاحبه» بوده و خانواده سپهر شیرانی «تحت فشار هستند که جان‌باختن فرزندشان را خودکشی اعلام کنند».

منابع رادیوفردا در سیستان و بلوچستان می‌گویند که سپهر شیرانی، دانشجوی ۱۹ ساله که در شبکه اینستاگرام فعالیت مجازی و بیش از سه هزار دنبال‌کننده داشته، بارها از سوی اطلاعات زاهدان تهدید شده و «از او خواسته بودند که فعالیت در فضای مجازی را متوقف کند».

این جوان بلوچ روز سه‌شنبه، دهم بهمن، از خانه خود به قصد رفتن به دانشگاه خارج شده، اما به دانشگاه نرفته است، و خانواده او تنها یک روز بعد پس از پیگیری دریافته‌اند که «او بازداشت شده است».

به گفته منابع رادیوفردا، خانواده سپهر شیرانی در حالی که هم‌چنان پیگیر بازداشت او بودند «روز پنج‌شنبه جنازه‌اش را بر پشت بام خانه یافته‌اند».

به گفته همین منابع، سپهر که فرزند دکتر علی شیرانی و ساکن زاهدان بوده «به دلیل فعالیت در فضای مجازی قبلا به اطلاعات زاهدان احضار شده و بازجویی شده بود».

در همین زمینه وب‌سایت حقوق بشری حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد روز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن، نوشته بود: «بامداد امروز حوالی ساعت ۴:۳۰ صبح پیکر بی‌جان سپهر در حالی که از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بوده در پشت بام منزل‌شان پیدا شده است در حالی که خانواده وی هیچ اطلاعی نداشتند که وی چطور از بازداشت اطلاعات سپاه بدون اطلاع آزاد شده است و از حضور وی که چطور به پشت بام خانه رفته هم هنوز بی‌اطلاع هستند.»

حال‌وش که اولین بار از مرگ سپهر شیرانی خبر داد نوشته است که او با انتظامات مسجد مکی نیز همکاری داشته است.


مسجد مکی محل برگزاری نماز جمعه زاهدان است که توسط مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، اقامه می‌شود و در بیش از یک سال گذشته محل سخنرانی‌های انتقادی او از حکومت جمهوری اسلامی و نقطه آغاز اعتراض و راه‌پیمایی هفتگی مردم این شهر بوده است.

مولوی عبدالحمید روز جمعه در مسجد مکی با اشاره به مرگ سپهر شیرانی گفت: «سپهر شیرانی، دانشجو، به صورت مشکوکی به قتل رسیده و این موضوع مردم را نگران کرده و مسئولان باید موضوع را ریشه‌یابی و واقعیت را گزارش کنند.»

او در ادامه گفت: «دستگاه‌های مربوط شفاف‌سازی انجام دهند و به مردم توضیح دهند که سپهر شیرانی چطور جانش را از دست داده است.»

در ماه‌های گذشته چند بار اخباری از بازداشت و ضرب و شتم انتظامات این مسجد توسط نیروهای امنیتی حکومت منتشر شده است.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ایران، روز جمعه در واکنش به انتشار خبر مرگ سپهر شیرانی بازداشت و کشته شدن او را تکذیب کرد.

میزان به نقل از دادستان عمومی مرکز استان سیستان و بلوچستان علت مرگ او را «خودکشی» اعلام کرده است.

منابع: رادیوفردا، حال‌وش/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *