افزایش آمارها؛ ابتلای سالانه ۱۵۰ هزار ایرانی به سرطان

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۵

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی از بروز سالانه ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران خبر داده و گفته است که شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان پستان است و سرطان‌های روده بزرگ، معده، ریه و پروستات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

لیلا مؤدب‌شعار گفته است که چاقی، دخانیات، عفونت‌ها، سبک زندگی و تغذیه ناسالم از عوامل ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند.

این در حالی است که بهمن ماه سال گذشته کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از بروز سالانه تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان در ایران خبر داده و گفته بود که سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه، چهار سرطان شایع در ایران هستند.

به گفته مؤدب‌شعار «به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد» دسترسی بیماران به دارو‌ها به‌ویژه دارو‌های خارجی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

طرح تکراری بهانه تحریم‌ها برای تامین دارو در حالی مطرح می‌شود که مقامات آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که دارو در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد و بخش مهمی از مشکلات جمهوری اسلامی برای بهره‌مندی از تبادلات مالی در دنیا به دلیل حضور این کشور در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» است که مقامات جمهوری اسلامی سال‌هاست به‌خاطر مخفی نگه‌داشتن ارتباطات مالی خود با گروه‌هایی که از نظر بسیاری از کشورها، سازمان‌های تروریستی محسوب می‌شوند، از اصلاح قوانین برای خارج شدن از لیست سیاه خودداری می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی نیز ۱۳ بهمن با انتشار گزارشی پیش‌بینی کر‌د که موارد جدید سرطان در سال ۲۰۵۰ میلادی با ۷۷ درصد افزایش به بیش از ۳۶ میلیون مورد خواهد رسید.

در این گزارش آلودگی هوا یک عامل خطر بزرگ زیست محیطی اعلام شده که منجر به افزایش شیوع سرطان شده است.

این در حالی است که به‌واسطه سوء مدیریت در ایران، آلودگی هوا در اکثر شهرها به یکی از معضلات تبدیل شده است و مقامات جمهوری اسلامی بدون توجه به تبعات این موضوع به اقدامات تخریبی در محیط زیست و تولید خودروهای آلاینده ادامه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *