انتقادات «بی‌نظیر» مدیر دولتی اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات نمایشی مجلس: از «ستم مضاعف به زنان کارگر» تا «ناکارآمدی ساختار»!

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۰

– بی‌نظیر جلالی در گفتگو با «ایلنا» نه به عنوان یک مدیر حکومتی بلکه به عنوان یک منتقد به اوضاع اقتصادی و مشکلات معیشتی کارگران با تمرکز بر «زنان کارگر» ظاهر شده است!
– او در این سخنان «انتخاباتی» به کارنامه ناکارآمد و مردود دولت‌های اصلاح‌طلب محمد خاتمی و حسن روحانی، و بی‌عملی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی اشاره نکرده است.
-بسیاری از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس که هم‌اکنون یا در سال‌های گذشته در دولت و مجلس و دیگر نهادها و ارکان جمهوری اسلامی فعال بودند، در هفته‌های گذشته زبان انتقادی پیدا کرده‌اند!

یکی از مدیران پیشین وزارت کار و فعال اصلاح‌طلب که از جمله نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است بدون اشاره به کارنامه اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس، نسبت به وضعیت معیشتی بد کارگران انتقاد کرده است. او با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید و وضعیت بد معیشتی کارگران گفته وضعیت زنان کارگر بدتر از مردان کارگر است و بسیاری از حقوقی که در قانون برای کارگران زن تعیین شده، اجرا نمی‌شود.

بی‌نظیر جلالی مدیرکل فرهنگی پیشین وزارت کار و از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۱ اسفند برگزار شود در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا» نه به عنوان یک مدیر حکومتی بلکه به عنوان یک منتقد به اوضاع اقتصادی و مشکلات معیشتی کارگران با تمرکز بر «زنان کارگر» ظاهر شده است!

بی‌نظیر جلالی گفته «اوضاعِ معیشتِ کارگران اصلا خوب نیست. متأسفانه در حال حاضر با حقوقی که کارگران ایرانی می‌گیرند، قدرت خریدشان به شدت پایین آمده است. این در حالی است که عده‌ای ایران را جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهان می‌دانند! باید از این افراد پرسید که چگونه اقتصاد برتر جهانیم، اما کارگران در تأمین هزینه‌های اساسیِ زندگیِ خود ناتوان هستند؟!»

این نامزد انتخابات نمایشی مجلس شورای اسلامی همچنین گفته که حقوق کارگر ایرانی با میانگینِ حقوق کارگران کشور‌های دیگر فاصله‌ی بسیاری دارد. حقوق ماهانه‌ی کارگران در ایران حتی کفاف هزینه‌های ۱۰ روز از ماه را هم نمی‌دهد. ارزش پول ملی ما به شدت کاهش پیدا کرده و این وضع کارگران ایرانی را به نیروی کار ارازن تبدیل کرده است.

مدیرکل فرهنگی پیشین وزارت کار افزوده که کارگران در کشور‌های برتر از نظر اقتصادی، با ۱۶ درصد از حقوق خود می‌توانند مسکن اجاره کنند، اما در اینجا بالای ۶۰ درصد از حقوقِ یک کارگر صرفِ هزینه‌ی اجاره خانه می‌شود و عملا پولِ چندانی برای هزینه‌های اساسی دیگر نمی‌ماند. دستمزد به شدت پایین است، اما تورم بالاست، و در این شرایط برنامه‌های حمایتی به شدت ضعیف است. در قوانین ما چیزی به اسم مسکن کارگری وجود دارد و همچنین در قانون اساسی دولت موظف به تامین مسکن متناسب برای خانوار‌های ضعیف است، اما این قوانین به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

بی‌نظیر جلالی وضعیت «زنان کارگر» را بدتر از مردان کارگر توصیف کرده و گفته اوضاع کارگران بطور کلی در ایران بد است، اما اوضاع زنان کارگر بدتر از مردان است.

به گفته این فعال اصلاح‌طلب «بسیاری از حقوقی که در قانون برای کارگران زن تعیین شده، اجرا نمی‌شود. نه تنها قوانین حمایتیِ اختصاصیِ زنان اجرا نمی‌شود که حتی حقوق‌شان خیلی اوقات کمتر از مردان است و تبعیض جنسیتی وجود دارد. این در حالی است که طبق ماده ۳۸ قانون کار، برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد، باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. بسیاری از زنان حق اولاد و سرپرست نمی‌گیرند و حقوقشان با وجود انجام کار مشابه از مردان پایین‌تر است.»

به عقیده‌ی وی «زنان به عنوان نیروی کار ارزان‌تر، ستم مضاعفی تجربه می‌کنند و متأسفانه در نبودِ بازرسیِ کارِ مدام، اوضاع از هر جنبه به ضرر کارگران و نیرو‌های ضعیفترِ کارگری است.»

بی‌نظیر جلالی که سال‌ها در بدنه جمهوری اسلامی فعالیت داشته گفته «ساختار به شدت ناکارآمد است و در این ساختارِ ناکارآمد کارگران هرچه ضعیف‌تر باشند در فشارِ مضاعفی قرا می‌گیرند. از یکطرف قوانین به درستی اجرا نمی‌شوند و نظارتی بر اجرا آن نیست و از طرفی دیگر، اوضاعِ اقتصادی به گونه‌ای است که حتی اگر حقوق کارگر ۱۰۰ درصد هم اضافه شود باز هم کفاف هزینه‌های یک زندگیِ شرافتمندانه را نمی‌دهد، چراکه ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده است. متأسفانه این وضعیت تبعات بسیار اجتماعی دارد.»

این سخنان «انتخاباتی» بی‌نظیر جلالی در حالی مطرح شده که او به کارنامه ناکارآمد و مردود دولت‌های اصلاح‌طلب محمد خاتمی و حسن روحانی، و بی‌عملی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی اشاره نکرده است.

این فعال اصلاح‌طلب برای انتخابات روز جمعه در فهرست انتخاباتی علی مطهری با عنوان «صدای ملت» در شهر تهران قرار دارد و سخنگوی این ائتلاف انتخاباتی است.

بسیاری از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که هم‌اکنون یا در سال‌های گذشته در دولت و مجلس و دیگر نهادها و ارکان جمهوری اسلامی فعال بودند، در هفته‌های گذشته زبان انتقادی‌ پیدا کرده و از مشکلات مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی صحبت می‌کنند.

این در حالیست که شرایط امروز کشور و مردم، نتیجه بیش از چهار دهه عملکرد جمهوری اسلامی و همه جناحین آن از اصلاح‌طلب تا اصولگرا است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *