واکنش ایران به بیانیه کویت و امارات درباره جزایر سه‌گانه و میدان نفتی مورد اختلاف

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۷
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در واکنش به بیانیه پایانی سفر امیر کویت به امارات عربی متحده درخصوص« جزایر سه‌گانه ایرانی» و «ادعای مالکیت بر میدان آرش»، با رد برخی از مفاد این بیانیه، آن را مداخله جویانه توصیف کرد.

ناصرکنعانی با بیان اینکه این بیانیه دخالت در امور داخلی ایران تلقی می‌شود گفت:« جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران بوده و اشاره آنها در این بیانیه یا بیانیه‌های تکراری نشست‌های دیگر، فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی بوده‌است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد که ایران بر سر« تمامیت سرزمینی» خود «مذاکره» نخواهد کرد .

امارات متحده عربی دهه‌ها است همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند.

میدان نفتی مورد اختلاف

آقای کنعانی در بخش دیگری از سخنان‌اش به ادعای امیر کویت درباره میدان نفتی «آرش»‌ اشاره کرد و گفت :«بارها گفته‌ایم که‌ طرح ادعاهای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند.»
او با این‌حال تاکید کرد که «مذاکرات فنی و حقوقی فیمابین، بهترین و مناسب ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع» است.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه با انتشار بیانیه مشترکی بر «حق انحصاری» عربستان و کویت در میدان گازی «الدرّه» که ایران آن را میدان «آرش» می‌نامد، تأکید کرده و اعلام نمودند هیچ کشور ثالثی در ذخایر این میدان سهمی ندارد.

جمهوری اسلامی می‌گوید میدان گازی آرش در محدوده آب‌های بوشهر و سواحل شرقی عربستان سعودی و کویت قرار گرفته است.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این میدان حدود ۵۷۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گازی و ۳۱۰ میلیون بشکه ذخایر میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک) دارد.

عربستان سعودی و کویت بارها ادعا کرده‌اند که میدان گازی مورد اشاره به‌طور انحصاری به آنها تعلق دارد، اما ایران در مقابل تأکید کرده که هیچ‌گونه تضییع حق خود در ارتباط با میدان آرش را «تحمل نخواهد کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *