هشدار نارنجی در سه استان ایران؛ هواشناسی می‌گوید شدت بارش در جنوب شرق از باقی نقاط بیشتر خواهد بود

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۹

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، بارش برف و باران در بسیاری از مناطق ایران در روز شنبه نیز ادامه خواهد داشت و شدت بارش در «نیمه شرقی هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان» از باقی نقاط کشور بیشتر خواهد بود.

وضعیت این سه استان برای روزهای شنبه و یکشنبه، در سطح «هشدار نارنجی» است.

هشدار نارنجی به این معنی است که در این مناطق احتمال «اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، وقوع صاعقه، سرریز شدن سدها، احتمال قطعی برق به ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی» وجود دارد.

در زمانی که «هشدار نارنجی» اعلام می‌شود، توصیه شده که نیروهای امدادی در آماده‌باش باشند.

میزان بارش برف و باران در هفته‌های اخیر به شکل قابل ملاحظه‌ای از سال‌های گذشته بیشتر بوده و انتظار می‌رود این بارش‌ها، به حل بحران خشکسالی این سال‌ها کمک‌ کند.

در عین حال شدت بارش در استان سیستان و بلوچستان موجب شد تا در این استان سیل به راه بیافتد.

به گفته داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شدت سیل در استان سیستان و بلوچستان به حدی بوده که به میزان «بیش از دو هزار میلیارد تومان» به راه‌های روستایی و جاده‌های بین شهری این استان، خسارت وارد شده است.

به گزارش ایرنا بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که در روز شنبه «در جنوب و نوار شرقی کشور واقع در استان‌های هرمزگان، کرمان، شرق فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی» باران ببارد.

همچنین پیش‌بینی‌شده که «مناطقی از شمال غرب کشور، غرب سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور» با بارش پراکنده روبه‌رو باشند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، در روز یکشنبه نیز «در شمال غرب، غرب، نیمه غربی، سواحل دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی و غربی،جنوب شرق و نوار شرقی کشور بارندگی گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است.»

سازمان هواشناسی هفته گذشته هشدار داد که بارش سنگین برف و باران تا روز سه‌شنبه هفته جاری در مناطقی از کشور ادامه خواهد یافت.

این سازمان همچنین تاکید کرده بود که روز شنبه، «در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب فارس، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، همدان، قزوین، شمال مرکزی» هشدار زرد حاکم است.

این هشدار بدین معنی است که در این مناطق « احتمال آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، یخ زدن سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها» وجود دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، «روز یکشنبه نیز در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، گیلان و مازندران بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کاهش دما، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف و پدیده مه» دیده خواهد شد.

این سازمان هشدار داده که در روز دوشنبه نیز «در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، لرستان، خوزستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قم، اصفهان، فارس، بوشهر، سمنان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و تهران» شرایط مشابه هشدار زرد حاکم خواهد بود.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *