«جهش تولید با مشارکت مردم»؟! آیا علی خامنه‌ای از کارنامه حکومت‌اش ناامید است یا آتش‌به‌اختیاران اقتصادی را «مردم» می‌داند؟

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۲

– علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که از سال‌های گذشته در اقدامی بی‌خاصیت و نمایشی سال‌های خورشیدی را نامگذاری می‌کند، سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرده است!
– علی خامنه‌ای توضیح نداده منظورش از «مشارکت مردم» برای جهش تولید دقیقا چیست! آیا او از اینکه دولت و مجلس اسلامی بتوانند نقش موثری در حمایت از تولید داشته باشند ناامید شده و یا اینکه منظورش حضور فعال‌تر اقتصاد در سایه و گروه‌های مافیایی است که در دور زدن تحریم‌ها هم نقش برجسته دارند؟!
– خامنه‌ای سال گذشته را «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کرده بود و در پیام نوروزی‌ امسال اعتراف کرد که اقدامات انجام شده برای مهار تورم و رشد تولید در حد «مطلوب» نبوده است.
– قطع گاز و برق در بخش صنعت طی دو سال گذشته زیان هنگفتی به صنایع مختلف وارد کرده و خسارت اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در سال گذشته میلادی ۹۲۰ میلیون دلار بوده است.
– نخستین بار در نوروز ۱۳۷۸ نامگذاری سال توسط علی خامنه‌ای و با عنوان سال «امام خمینی» صورت گرفت و در سال بعد با «امام علی» ادامه پیدا کرد اما در سال‌های اخیر نامگذاری‌های علی خامنه‌ای بیشتر اموری را نشانه می‌گیرد که انجام آنها از جمله وظایف دولت است! وظایفی که هیچکدام از دولت‌ها و نهادهای حکومتی نه تنها از عهده‌ی انجام آنها بر نیامده‌اند بلکه هر سال بر مشکلات موجود نیز افزوده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، «اقتصاد» را مسئله عمده کشور خواند و سال جدید را بر اساس نامگذاری‌های بی‌معنی خود، سال «جهش تولید با مشارکت مردم» خواند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که از سال‌های گذشته در اقدامی بی‌خاصیت و نمایشی سال‌های خورشیدی را نامگذاری می‌کند، سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرده است!

رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود «مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم» را در کنار انفجار در کرمان که همزمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی رخ داد، از خبرهای «تلخ» سال گذشته دانست اما اقدامات دولت رئیسی را برای مهار تورم «خوب» ارزیابی کرد!

خامنه‌ای گفته «در سال جدید نیز مسئله عمده کشور همچنان «اقتصاد» است زیرا نقطه ضعف اساسی کشور در این حوزه است و باید در این زمینه فعال عمل شود.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه گفت جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی «ما را به این نتیجه می‌رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مسئله «تولید» است و به‌همین دلیل در چند سال گذشته برموضوع تولید تکیه شده است.»

او در ادامه سخنان خود بدون اشاره به وظیفه دولت و حکومت برای ساماندهی وضعیت اقتصادی، گفت با توجه به این موضوع، شعار سال ۱۴۰۳، «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار داده شده است و «امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب برنامه‌ریزان کشور و همکاری صاحب‌نظران و مشارکت عملی فعالان اقتصادی، زمینه تحقق این شعار به بهترین وجه فراهم شود.»

علی خامنه‌ای توضیح نداده منظورش از «مشارکت مردم» برای جهش تولید دقیقا چیست! آیا او از اینکه دولت و مجلس اسلامی بتوانند نقش موثری در حمایت از تولید داشته باشند ناامید شده و یا اینکه منظورش حضور فعال‌تر اقتصاد در سایه و گروه‌های مافیایی است که در دور زدن تحریم‌ها هم نقش برجسته دارند؟!

نامگذاری هر سال در نوروز از سوی علی خامنه‌ای به یک رسم چندساله تبدیل شده و او هربار در پیام نوروزی خود بر سال خورشیدی جدید عنوانی شعاری و بی‌پایه می‌گذارد که یا کاملا بی‌مسمّا هستند و یا حتی برعکس از آب در می‌آیند. این نامگذاری‌ها همچنین از سوی مردم به خنده و شوخی و طنز گرفته می‌شوند.

نخستین بار در نوروز ۱۳۷۸ نامگذاری سال توسط علی خامنه‌ای و با عنوان سال «امام خمینی» صورت گرفت و در سال بعد با «امام علی» ادامه پیدا کرد اما در سال‌های اخیر نامگذاری‌های علی خامنه‌ای بیشتر اموری را نشانه می‌گیرد که انجام آنها از جمله وظایف دولت است! وظایفی که هیچکدام از دولت‌ها و نهادهای حکومتی نه تنها از عهده‌ی انجام آنها بر نیامده‌اند بلکه هر سال بر مشکلات موجود نیز افزوده‌اند.

با اینهمه نامگذاری سال‌ها برای خامنه‌ای به یک سرگرمی تبدیل شده و موضوعات موردِ نظر وی که تمرکز بر مواردی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی بوده همواره نتیجه عکس داده است. دست بر قضا، هر عرصه‌ای که در نامگذاری خامنه‌ای مورد توجه قرار گرفته، وضعیت نامطلوبی در آن سال پیدا کرده است.

علی خامنه‌ای سال گذشته را «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کرده بود و در پیام نوروزی‌ امسال اعتراف کرد که اقدامات انجام شده برای مهار تورم و رشد تولید در حد «مطلوب» نبوده است.

امسال نیز در حالی که «نقش» مردم در شعار وی برای افزایش تولید برجسته شده، تولیدکنندگان با مشکلات زیادی روبرو هستند و بخش اصلی این مشکلات نتیجه‌ی اقدامات ناکارآمد و نسنجیده دولت است.

در نمونه‌ای از آنچه جمهوری اسلامی بر سر صنایع مختلف آورده، احد عظیم‌زاده عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتحادیه فرش‌فروشان تبریز با بیان اینکه «دولت صادرات را فلج کرده و برای فرش تعهد ارزی در نظر گرفته» اعلام کرده که صادرات فرش ایران قبل از انقلاب ۶۷ درصد بود که بعد از آن به ۴۲، ۳۵، ۲۸ درصد، دو سال پیش به ۱۷ درصد و اکنون به نیم درصد رسیده است.

احد عظیم‌زاده با اشاره به تعهد ارزی در نظر گرفته شده برای صادرکنندگان فرش افزوده که «برای فرش نباید برای پیمان ارزی در نظر بگیرند صادرات فرش باید آزاد باشد و این در حالی است که بعد از یک سال که یک‌دهم فرش هم فروخته نمی‌شود که ما بخواهیم ارز را در اختیار نیما قرار دهیم، با این کار صادرات را از بین برده‌اند.»

او گفته «اجازه نمی‌دهند که فرش‌های مرجوعی به ایران عودت داده شود و به این ترتیب بزرگترین ضربه را به صادرات فرش وارد کرده‌اند، بنده نفر اول فرش ایران هستم اما اگر پاره‌ای مسائل نبود، این شغل را رها می‌کردم، زیرا دولت به این شغل بها نمی‌دهد در حالی که فرش شناسنامه دوم کشور است و ایران را با فرش می‌شناسند اما دولت این صنعت را رها کرده است.»

آمارهای تولید مواد غذایی در کشور نیز نشان از کاهش تولید مواد غذای اساسی و خروج بسیاری از تولیدکنندگان از صنعت مواد غذایی دارد. برای نمونه آمارها نشان می‌دهد گوشت قرمز که از کالاهایی با بیشترین واردات بوده، در تولید داخلی دچار اختلال شده و تولید این کالا در آبان‌ ماه سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین قطع گاز و برق در بخش صنعت طی دو سال گذشته زیان هنگفتی به صنایع مختلف وارد کرده است.  علی‌محمد بساق‌زاده مدیر سابق کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران دی‌ماه گذشته هشدار داد که کسری گاز منجر به افت بیشتر تولید محصولات پتروشیمی خواهد شد.

همزمان حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کرد که در ۷ ماهه سال ۱۴۰۲ ارزش صادرات برخی مواد نفتی و پتروشیمی به شدت کاهش یافته است. به گفته حمید حسینی صادرات فرآورده‌های روغنی ۳۹ درصد، فرآورده‌های پارافینی ۱۵ درصد، گاز مایع ۱۴ درصد، متانول ۱۸ درصد، اوره ۴۳ درصد، پلیمرها ۳۵ درصد، اروماتیک‌ها ۴۸ درصد و گوگرد ۶۸ درصد کاهش یافته است.

مهدی مهدوی ابهری دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی هم اعلام کرده که سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم تأمین گاز ۸۰۰ میلیون دلار از صادرات پتروشیمی ایران از بین رفت.

مرتضی قدیری رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی تهران حتی افزایش شدید قیمت سیمان را با بحران انرژی برای تولیدکنندگان مرتبط دانسته و گفته که به دلیل کمبود تولید و خصوصا در تابستان که مسئله کمبود برق وجود داشته و در زمستان هم مسئله کمبود گاز وجود دارد؛ یعنی قیمت سیمان در زمستان و تابستان متاثر از مسائل انرژی است حتی در بحث آهن هم همینطور است و این مسائل باعث می‌شود که تولیدکنندگان ما در مواقعی در تابستان برق نداشته و الان گاز هم با مشکل مواجه شوند.

او همچنین گفته صنایع سیمان‌سازی جزو نخستین قربانیان آلودگی هوا هم هستند و از نخستین‌ صنایعی هستند که دستور تعطیلی آنها صادر می‌شود. مرتضی قدیری توضیح داده قطع گاز و برق در زمستان و تابستان، و دستور قطع تولید در صنایع مختلف از جمله سیمان‌سازی، همگی مواردی است که تولیدکننده مرتب هزینه مازاد می‌کند و حتی تعطیلی ممکن است به ‌نظر خیلی سبک بیاید؛ اما هزینه‌های جاری کارخانه پرداخت می‌شود ولی امکان بهره‌برداری از زمان را ندارد یعنی وقتی آن را تعطیل می‌کنند هزینه‌های جاری مثل حقوق کارگر و بحث اجاره ساختمان و غیره همچنان به قوت خود باقی است.

قطع اینترنت از دیگر اقدامات حکومت بوده که به طور مستقیم بر تولید و اقتصاد کشور اثر منفی داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده سوی top10vpn در سال گذشته میلادی مسئولان جمهوری اسلامی اینترنت ایران را برای مدت ۵۱۶ ساعت قطع کرده‌اند. شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی نیز در این بازه برای مدت ۱۳ هزار و ۱۴۰ ساعت فیلتر بوده‌اند.

خسارت ناشی از این مدت قطع اینترنت در کشور ۹۲۰ میلیون دلار، معادل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم بیش از سه برابر بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *