قطع چهار هزار درخت جنگل‌های هیرکانیِ مازندران برای «ساخت پارکینگ»

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۵

خبرگزاری‌ها در ایران از قطع چهار هزار اصله درخت تنومند در جنگل‌های هیرکانی برای ساخت پارکینگ خودرو برای یک طرح گردشگری خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این طرح گردشگری مربوط به سد الیمالات در مسیر جاده چمستان – نور در غرب مازندران است و قطع درختان با «چراغ سبز» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نور «به صورت غیرقانونی» انجام شده است.

خبرگزاری مهر نیز روز شنبه، چهارم فروردین، از قول متولیان حفاظت از جنگل گزارش داد که این درختان در عرصه‌ای به وسعت حدود یک هکتار به بهانه ایجاد پارکینگ برای پروژه گردشگری در قلب جنگل قطع شده است.

به گفته محمد محمدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نور، گزارش قطع درختان به مسئولان منابع طبیعی شهرستان و استان رسیده، اما آنها در پاسخ اعلام کرده بودند که این مسئله «هماهنگ شده» است.

او شمار درختان قطع شده را «بیش از چهار هزار» اصله عنوان کرد و گفت بیشتر گونه‌ها از نوع جنگلی شامل ممرز و توسکا بود.

جنگل‌های هیرکانی ایران، با قدمت بیش از ۲۰ میلیون سال، از با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیاست که تیرماه ۱۳۹۸ به‌ عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

به‌ گفته مسعود مولانا، عضو شورای هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ایران، سالانه حداقل ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین می‌رود.

او همچنین از کاهش ۵۰ درصدی حجم جنگل‌های هیرکانی شمال ایران طی ۴۰ سال گذشته خبر داد و افزود: «از سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور اکنون تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.»

در همین حال محمد کریمی، دادستان مرکز مازندران، مساحت جنگلی را که درختان آن قطع شده، ۲.۵ هکتار اعلام کرده و حکم داده است که بخش پارکینگ و باجه دریافت وجه در مجتمع گردشگری الیمالات پلمب و برای «عاملان و مدیرانی که در تخریب جنگل و قطع درختان نقش داشته‌اند، پرونده کیفری تشکیل شود.»

جنگل‌های هیرکانی طی چند سال گذشته بارها طعمه حریق شده‌ و اخبار متعددی از فروش گسترده چوب درختان این جنگل توسط «باندهای قاچاق» منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *