آزار شهروندان و زیان به واحدهای صنفی در نوروز به بهانه «رعایت نشدن شئونات اسلامی»!

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۵

– فرمانده مرزبانی استان بوشهر روز شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ از توقیف یک لنج با تعدادی مسافر نوروزی در دریا به علت «رعایت شئونات اسلامی و حرمت ماه رمضان» خبر داد.
– در کمتر از دو هفته گذشته ۲۴ واحد صنفی در شهرستان ری به دلیل «رعایت نکردن شئونات اسلامی در ماه رمضان» پلمب شدند.
– هفته گذشته معاون وزیر کشور اعلام کرد که رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌هایی که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار حتی با پوشاندن شیشه‌ها ندارند.

«رعایت نکردن شئونات» بهانه‌ای برای پلمب واحدهای صنفی در تعطیلات نوروزی و همزمان با ماه رمضان شده است. پلمب واحدهای صنفی غذا و گردشگری زیان گسترده‌ای برای این واحدها در پرفروش‌ترین روزهای سال رقم زده و مشکلاتی نیز برای مسافران نوروزی ایجاد می‌کند.

در روزهای گذشته گزارش‌های زیادی از پلمب واحدهای صنفی غذا و خوراکی و گردشگری در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. «رعایت نکردن شئونات اسلامی» دلیل عمده اعلام شده برای پلمب‌های فلّه‌ای از سوی جمهوری اسلامی است.

در یکی از آخرین نمونه آزار شهروندان و امنیتی‌کردن نوروز، عبدالله خسروی فرمانده مرزبانی استان بوشهر روز شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ از توقیف یک لنج با تعدادی مسافر نوروزی در دریا خبر داد.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر علت این توقیف را «رعایت شئونات اسلامی و حرمت ماه رمضان» اعلام کرده و گفته با وجود «تذکرات مرزبانان به صاحبان شناورهای تفریحی در راستای رعایت کردن شئونات اسلامی و اخلاقی و حرمت ماه رمضان، این لنج با دستور مقام قضائی به دلیل عدم رعایت هنجارهای اجتماعی و اسلامی توقیف شد.»

یکی دیگر از بهانه‌های پلمب واحدهای صنفی «گرانفروشی» است. در همین رابطه علیرضا حسینیان معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره ‌کل صنعت، معدن و تجارت گیلان از پلمب ۶۰ واحد صنفی متخلف استان گیلان از زمان آغاز طرح تشدید نظارت بازرسی تنظیم بازار در ایام ماه رمضان و عید نوروز خبر داده است.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» از پلمب ۲۴ واحد صنفی در شهرستان ری به دلیل «رعایت نکردن شئونات اسلامی در ماه رمضان» خبر داد.

سرهنگ محمدقاسم طرهانی فرمانده انتظامی شهر ری گفته این اقدامات در اجرای «طرح‌های ارتقاء امنیت اجتماعی و با محوریت طرح‌های کنترلی و نظارتی صنوف در ماه رمضان» صورت گرفته و گفته «پلیس بطور قاطع با افرادی که شئونات این ماه را رعایت نکنند، برخورد خواهد کرد.»

او افزوده «در این طرح ۲۴ واحد صنفی به دلیل عدم توجه به اخطارهای داده شده پلمب و به ۷۳ واحد صنفی متخلف نیز اخطار پلمب داده شد.»

وحید امیری معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از پلمپ ۲۵ مرکز اقامتی در استان به دلیل ارتکاب تخلفات خبر داد.

معاون گردشگری اداره کل میراق فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزوده «با تعاملی که با ستاد امر به معروف و بسیج صورت گرفته، تیم امر به معروف در مراکز تاریخی به خصوص بیستون و طاق بستان حضور دارند و مقوله عفاف و حجاب را در چارچوب احترام به گردشگران یادآوری می‌کنند.»

روح‌الله یاری‌زاده فرمانده انتظامی دزفول، نیز روز ۲۷ اسفند گفته بود که «ماموران با هماهنگی قضایی، ۱۵واحد صنفی اغذیه‌فروشی و رستوران را به دلیل رعایت نکردن قوانین مربوط به فعالیت صنوف در ماه رمضان مهر و موم و از فعالیت آن‌ها جلوگیری کردند.»

در ۲۹ اسفند هم خبرگزاری صداوسیمای دولتی اعلام کرد که ۴ واحد رستوران متخلف در شهرستان ابهر به علت «رعایت نکردن قوانین مربوط به فعالیت صنوف در ماه رمضان» پلمب شدند.

در تداوم این برخوردها، رئیس اتاق اصناف همدان نیز روز ۲۸ اسفند از پلمب ۳۵ واحد صنفی متخلف که به ادعای او «حرمت ماه مبارک رمضان را نگاه نداشتند، خبر داد.

همچنین فرمانده انتظامی استان قم روز ۲۹ اسفند از پلمب سه واحد صنفی به دلیل آنچه «بی حرمتی» به ماه رمضان خواند، خبر داد.

محمدرضا میرحیدری گفته است که ۱۴ تیم نظارتی از جبهه اصناف قرارگاه «ثارالله» همراه با عوامل پلیس اماکن در محدوده بعضی از میادین و محله‌های سطح استان قم به گشت زنی پرداخته اند.

به گفته او، در راستای این طرح بیش از ۴۳ «تذکر اخلاقی و صنفی» به غذاخوری‌ها داده شده؛ همچنین ۳۴ اخطار پلمب صادر شده که برای رسیدگی و برخورد قانونی به اداره اماکن پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان قم احضار شدند.

هفته گذشته نیز مجید میراحمدی معاون وزیر کشور اعلام کرد که رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌هایی که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار حتی با پوشاندن شیشه‌ها ندارند.

مجید میراحمدی افزود که «بعضاً تصور این بود که می‌توانند با پوشاندن شیشه‌ها و ایجاد استتار، در داخل مکان‌ها ارائه خدمات داشته باشند؛ به هیچ عنوان چنین مجوزی وجود ندارد و اگر کسانی به اشتباه برداشت کردند که مجوزی در این زمینه دارند، فاقد اعتبار است.»

معاون وزیر کشور گفت تنها برخی رستوارن‌ها که از اتحادیه مجوز دارند که «غذای سرد» به بیرون از رستوران ارائه کنند می‌توانند سفارش برای بیرون از رستوران بپذیرند. او گفته پلیس بر فعالیت رستوران‌ها نظارت دارد و در صورت بروز تخلف باید برابر قانون با این مکان‌ها برخورد صورت بگیرد.

مجید میراحمدی تأکید کرد که دادستان کل کشور هم بر این مسئله تاکید داشت که روزه‌خواری در ملاء عام تحت هر شرایطی جرم است و تفاوتی ندارد که در ایستگاه راه‌آهن، فرودگاه و رستوران پوشانده شده باشد؛ همه موارد مصداق این است که افراد نباید در این مکان‌ها به صورت علنی روزه‌خواری کنند.

او گفته «همانطور که در شرع مقدس دین مبین اسلام آمده، روزه‌خواری برای کسانی که واجد شرایط گرفتن روزه هستند، یک فعل حرام است. تظاهر به روزه‌خواری هم فعل حرام است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *