مقام اتاق بازرگانی عراق تأیید کرد ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در کشورش دارد

By | ۱۴۰۳-۰۲-۰۹

نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق می‌گوید «ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق دارد».

طارق الهاشم الفیهان روز یکشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه، در همایشی به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق گفت: «تبادلاتی با واحد پول ملی دو کشور صورت می‌گیرد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.»

او در ادامه اعلام کرد: «مشکل عمده ما تبدیل ارز است، که البته سعی کردیم از طریق تهاتر حل کنیم.»‌

پیش از این مقامات ایران نیز اعلام کرده بودند که عراق ۹ تا ۱۱ میلیارد دلار از بابت خرید گاز و برق جمهوری اسلامی بدهکار است.

مقام اتاق بازرگانی عراق درحالی صحبت از «تهاتر» کرده است که اسفند سال گذشته وزیر برق عراق گفت این کشور در ازای دریافت گاز ایران برای استفاده در نیروگاه‌های برق خود، «نفت سیاه» به این کشور تحویل می‌دهد.

زیاد علی فاضل دقیقا مشخص نکرد منظورش از «نفت سیاه» چیست، اما این اصطلاح معمولا برای مازوت، به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی، به کار می‌رود.

او همچنین در واکنش به اظهارات مقام‌های ایرانی اعلام کرد که عراق هیچ بدهی به ایران ندارد.

وزیر برق عراق گفته بود پول گاز و برق وارداتی ایران طبق توافق، به حساب جمهوری اسلامی در بانک تجارت عراق واریز شده، اما به خاطر تحریم‌های آمریکا فرآینده پرداخت تکمیل نشده است.

آمریکا تابستان امسال مجوز استفاده ایران از منابع مسدود شده مالی در عراق برای خرید کالاهای غیرتحریمی از کشورهای ثالث را صادر کرد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق تنها مجاز است پول برق و گاز وارداتی از ایران را با دینار عراق به حساب ایران در بانک تجارت عراق واریز کند و جمهوری اسلامی نیز تنها مجاز است از این منابع برای واردات اقلام بشردوستانه از خود عراق استفاده کند.

واردات اقلام بشردوستانه ایران از عراق به شدت اندک است و از طرفی صادرات غیرنفتی (بدون محاسبه برق و گاز) ایران به عراق ۱۰ برابر وارداتش از این کشور است و عملاً جایی برای استفاده از پول برق و گاز صادراتی ایران برای واردات کالاهای بشردوستانه باقی نمی‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *