رئیس جامعه جراحان ایران: تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم / جلوگیری از ورود مهمانان زن به کنگره جراحان ایران به بهانه «حجاب و پوشش»

By | ۱۴۰۳-۰۲-۱۹

ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان و وزیر سابق بهداشت ایران، نسبت به کمبود پزشک متخصص در کشور هشدار داد و گفت که با ادامه این وضعیت ناگزیر می‌شویم که از خارچ پزشک وارد کنیم.

آقای فاضل با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشجویان و سیاست‌های آموزشی دولت ایران گفت که آثار این مشکلات و سیاست‌ها خود را به شکل «کمبود پزشک و خالی ماندن رشته‌های تخصصی» در پزشکی نشان می‌دهد و به عبارتی پزشکی در ایران «دچار افول شده است».

وی اظهار داشت: «امروز استقبال از رشته پزشکی در کنکور یا ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی با مشکل جدی مواجه شده به گونه‌ای که در آزمون‌های اخیر، حتی یک داوطلب برای جراحی عروق نداشتیم و به همین ترتیب، بعضی دیگر از رشته‌های تخصصی هم خالی می‌ماند.»

وزیر سابق بهداشت ایران در نهایت گفت که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، «باید ۱۰ سال دیگر، متخصصان این رشته‌ها را از خارج وارد کنیم و دوباره بیماران را برای جراحی‌های تخصصی به خارج بفرستیم».

پیش از این دیگر مقامات و چهره‌های جامعه پزشکی نیز نسبت روند کاهش پزشکان در کشور هشدار داده بودند، از جمله محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، گفته است: «بعضی‌ها شوخی شوخی با جامعه پزشکی کشتی می‌گیرند ولی جدی جدی کشور از حضور پزشکان خالی می‌شود.»

آقای رئیس‌زاده یکی از عوامل اصلی این شرایط را مهاجرت گسترده پزشکان به خارج از ایران دانسته و گفته که آمار «مهاجرت شغلی» پزشکان حتی بیشتر از «مهاجرت به خارج از کشور» است.

حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز اوایل خرداد گذشته از دریافت گواهی لازم برای مهاجرت کاری توسط حدود ۱۰ هزار متخصص و فوق تخصص دیگر ایرانی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت که کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه اعتماد و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

جلوگیری از ورود مهمانان زن به کنگره جراحان ایران به بهانه «حجاب و پوشش»

گزارش یک رسانه در ایران حاکی از آن است که ماموران حراست، زنان شرکت کننده در کنگره جامعه جراحان ایران را به بهانه «بدحجابی» مجبور کردند وضعیت پوشش خود را تغییر دهند و از ورود برخی جلوگیری کردند.

وبسایت روزنامه اعتماد در گزارشی اعلام کرد ماموران حراست از ورود تعدادی از پزشکان زن و دیگر زنان مدعو به کنگره چهل و پنجم جامعه جراحان در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی به بهانی بدحجابی جلوگیری کردند.

بنابر مشاهدات خبرنگار اعتماد، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، مامور حراست این دانشگاه «با همراهی یک خانم محجبه»، در اتاق کوچکی که محل ورود دانشجو و مراجعان است، از ورود پزشکان زن و خانم‌های فعال در تولید تجهیزات پزشکی به بهانه «بدحجابی و کوتاهی قد مانتو یا شلوار، یا تنگ بودن مانتو» جلوگیری می‌کرد و ورود مهمانان کنگره، مشروط به تعویض و تغییر لباس بود.

در این روز ماموران حراست یکی از خانم‌ها را مجبور کرده‌اند تا زمان حضور در کنگره از «کت مردانه» یکی از آقایان عضو هیأت برگزار کننده استفاده کند.

یک پزشک زن نیز که برای شرکت در این کنگره از اهواز به تهران سفر کرده بود، به خبرنگار اعتماد گفته است که ماموران حراست او را مجبور کردند با اجارهٔ یک تاکسی اینترنتی برای خرید مانتو به یک مرکز خرید برود و هزینه یک میلیون و ۱۰۰ تومان را بابت تغییر لباس و اجازه ورود به کنگره متحمل شود.

بر اساس این گزارش، فشارهای حراست دانشگاه علوم پزشکی به زنان به بهانه نوع پوشش در روز دوشنبه تا جایی رسیده است که برخی از روسای انجمن‌های تخصصی، در میانه سخنرانی مجبور شدند کنگره را ترک کنند تا با «چانه‌زنی»، مسئله پوشش مهمانان حل شود.

مقامات جمهوری اسلامی از روز ۲۵ فروردین سال جاری، با اجرای طرحی موسوم به «طرح نور»، بر میزان خشونت‌ها در تحمیل حجاب اجباری افزوده‌اند.

اجرای این طرح و برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان برای تحمیل حجاب اجباری در خیابان‌ها، موجی از واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است.

اعتماد در گزارش خود تاکید کرده که تمام مهمانان گنگره جامعه جراحان ایران که پزشک و از اعضای جامعه پزشکی هستند، گفته‌اند چنین برخوردهایی را در طول فعالیت «چهار دولت اصولگرا و میانه‌رو» از نیمه دهه ۱۳۸۰ بی‌سابقه می‌دانند.

با ادامه برخورد و فشار بر زنان و دختران و تحمیل حجاب اجباری، کمیسیون ایالات متحده درباره آزادی مذهبی بین‌المللی، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب فزاینده زنان و دختران در ایران به‌‌خاطر رویگردانی از قانون حجاب اجباری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *