کره جنوبی: توافق با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل در مرحله نهایی است

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۵

کره جنوبی می‌گوید مذاکره و توافق با آمریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور جهت پرداخت بدهی تهران به سازمان ملل وارد مرحله نهایی شده است.

مقام رسمی کره جنوبی که نامی از وی برده نشده روز پنج‌شنبه ۱۵ بهمن به خبرگزاری رسمی این کشور، یونهاپ، گفت موضوع انتقال بدهی ایران به سازمان ملل تقریبا حل شده است.

به‌گفته او، پیشرفت در مذاکرات میان واشنگتن و سئول برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل به نظر می‌رسد در تصمیم ایران برای آزاد کردن خدمه‌های کشتی توقیف شده کره‌ای در ایران موثر بوده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز ۱۴ بهمن از صدور اجازه خروج به خدمه کشتی کره جنوبی خبر داده بود که در آب‌های ایران توقیف شده بود.

قرار است همه خدمه‌ کشتی، به غیر از هانکوک چِمی کاپیتان آن آزاد شوند. ایران مدعی است که این کشتی را که ۲۲ خدمه از جمله پنج تبعه کره جنوبی داشت، به‌خاطر مسائل «زیست‌محیطی» توقیف کرده است.

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها اشاره کرده‌اند که سپاه پاسداران ظاهرا در واکنش به ادامه بلوکه بودن هفت میلیارد دلار دارایی ایران در بانک‌های سئول به‌خاطر تحریم‌های آمریکا این کشتی را توقیف کرده است.

ایران این ادعا را رد می‌کند و آقای خطیب‌زاده روز چهارشنبه آزادی خدمه‌ کشتی را «اقدامی انسان‌دوستانه» دانست که با توجه به درخواست دولت کره‌جنوبی صورت گرفته است.

اوایل بهمن‌ماه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرده بود که ایران و ۹ کشور دیگر شامل لیبی، نیجر، کنگو، سومالی، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، زیمبابوه، سائوتومه و پرنسیپ، به دلیل بدهی مالی به سازمان ملل متحد حق رای در مجمع عمومی ندارند.

در پی آن، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با تایید بدهی ۱۶ میلیون دلاری ایران به سازمان ملل گفت که تهران این پول را برای «حق رای و کاهش بدهی‌ به سازمان ملل پرداخت کند».

او افزود آمریکا «مانع پرداخت» بدهی ایران به سازمان ملل از محل پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی شده است.

مقام کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفته است برای پرداخت بدهی ایران، باید مبلغی از دارایی‌های جمهوری اسلامی که در بانک‌های کره جنوبی با ارز «وون» نگهداری می‌شود به دلار تبدیل و به آمریکا منتقل شود، اما بر اساس تحریم‌ها چنین چیزی غیرممکن است.

او گفت سئول با واشنگتن مذاکره کرده که این مبلغ با ارزهایی غیر از دلار به حساب سازمان ملل ریخته شود.

به گفته وی، همچنین مذاکراتی با آمریکا برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده ایران برای دیگر امور انسان‌دوستانه در جریان است.

بر اساس گزارش‌های یونهاپ و سایت رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *