بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد به مناسبت روز جهانی کوروش بزرگ

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۶

دوباره در آستانهء روز کوروش بزرگ ایستاده ایم، دوباره آماده می شویم که روز ویژهء بزرگترین شخصیت تاریخی سرزمین مان را، در هر کجای دنیا که هستیم، جشن بگیریم. و دوباره چون سال های گذشته، حکومت اسلامی حاکم بر ایران علاوه بر این که از هم اکنون همهء نیروهای خود را بسیج کرده، تا از نزدیک شدن مردمان به محوطهء آرامگاه کوروش جلوگیری کند، در تدارک ویران کردن تدریجی آرامگاه مرد بزرگی ست که در 2550 سال پیش، در زمانه ای که رهبران سرزمین های مختلف جهان با ایجاد ترس و وحشت حکومت می کردند،  به سربازانش فرمان داد: «مردم را نترسانید، کاری به مذهب و مرام کسی نداشته باشید، کسی را به بیگاری نگیرید، در رفاه و آسایش مردمان بکوشید…

در سپتامبر 2005 (شهریور 1384)در پی خبر شدن از قصد هولناکی که حکومت اسلامی برای ویران کردن آرامگاه کوروش بزرگ تدارک دیده بود، همزمان با ایجاد کمیته ای بین المللی برای نجات پاسارگاد، پیشنهاد شد روز 29 اکتبر که روز صدور منشور حقوق بشر کوروش بزرگ است، روز او شناخته شود.

درست یک سال از جهانی شدن محوطهء تاریخی پاسارگاد می گذشت. حدود 2 هزار کارشناس و نمایندگان رسمی دولت های عضو سازمان ملل، به اتفاق آرا، آرامگاه کوروش و محوطه تاریخی پاسارگاد را به عنوان مکانی مقدس در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت کرده بودند.(*)

اما آن چه که سبب شادمانی و سرفرازی مردمان ایران شده بود، حکومت اسلامی را به شدت خشمگین و مضطرب کرد، آنسان که تصمیم گرفت به شکلی موذیانه و بی سر و صدا آرامگاه کوروش را در خطر رطوبت زدگی و ریزش قرار دهد. آن هم به بهانهء کمک به کشاورزان!

کمیته نجات پاسارگاد، که با نام «بنیاد میراث پاسارگاد» به ثبت قانونی رسیده بود، با همراهی ده ها سازمان مردمی در ایران و سراسر جهان، و به کمک چند رسانهء ایراندوست، کارشناسان مطلع، و میلیون ها مردم با فرهنگ ایرانی و غیر ایرانی، سازمان یونسکو را وادار به واکنش کرد؛ تا جایی که حکومت محبور شد، همانگونه که کارشناسان و مهندسین برآورد کرده بودند، حداقل 25 متر آبگیری را کمتر انجام دهد.

آرامگاه کوروش بزرگ، و محوطهء عظیم تاریخی و جهانی اش نجات پیدا کرد اما حکومت اسلامی ساکت ننشست، از آن هنگام تا امروز هر چند وقت یکبار به بهانه های مختلف تدارک ویرانی تدریجی آرامگاه را دیده است. آخرین آن اقداماتی ست که در گفته های ضرغامی وزیر بی فرهنگ سازمان فرهنگی حکومت اسلامی و در همین روزهای اخیر انعکاس پیدا کرده است. این بار قرار است که با دکل زدن، چاه کندن، و بناهای دو طبقه ساختن در حریم پاسارگاد نقشه خود را عملی کنند و جالب است که باز هم به بهانهء کمک به کشاورزانی ست که خود بیشترین لطمه ها را از سدسازی ها و چاه کندن های غیرکارشناسانه و سودجویانه این حکومت دیده اند. گفته های ضرغامی اگر چه با واکنش شدید مردمان بلافاصله تغییر پیدا کرد اما گزارش هایی که از ایران و از  شهر پاسارگاد می رسد، روشن است که این یک عقب نشینی تاکتیکی می باشد.

*****

هموطنان عزیز، متاسفانه خبرهای موثقی که از ایران و از سوی نگاهبانان و دوستداران میراث فرهنگی ایران به «بنیاد میراث پاسارگاد» رسیده، بسیار نگران کننده است. این حکومت نشان داده است که جز ویرانی چیزی برای میراث فرهنگی غیر مذهبی ما نداشته است، به ویژه آن بخش از آثار فرهنگی ما، که بیشتر از هر اثری برای مردمان ایران و جهان با ارزش و احترام است.

هموطنان فرهنگ دوست، به هشدار ما توجه کنید، چشم و گوش خود را نسبت به هر حرکت و سخنی در اطراف محوطهء جهانی پاسارگاد باز نگاهدارید و از هر نوع حرکت غیر عادی عکس بگیرید و برای ما و رسانه های ایرانی خارج کشور بفرستید

مظمئن باشید ما همزمان با این بیانیه نامه ای نیز برای سازمان جهانی یونسکو و سازمان های دیگر حفظ میراث فرهنگی جهانی خواهیم فرستاد. و به طور مرتب این حرکات را به آن ها  اطلاع خواهیم داد. اما فراموش نکنید؛ چون همیشه و همچنان به پشتیبانی ها و خبررسانی های شما نیاز مبرم داریم.

*****

برکنار از همهء این ها یادمان باشد که در آستانه روز کوروش بزرگ ایستاده ایم و برگزاری هر چه با شکوه تر این روز، در هر کجای جهان که هستیم، پادزهری ست موثر در برابر سمی که حکومت اسلامی بر جان میراث فرهنگی و تاریخی سرزمین مان می پاشد.

روز کوروش بزرگ بر همگان خجسته باد

با مهر و احترام

شکوه میرزادگی

از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

بنیاد میراث پاسارگاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *