درباره آزادی پول‌های توقیف شده و تجارت نفت

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۷

مقامات بانکی و شرکت ملی نفت از روز سه‌شنبه در پایتخت کره جنوبی در حال مذاکره‌اند

وزارت امور خارجه کره جنوبی از برگزاری رایزنی‌ها در سطح کارگروه‌‌ها برای حل مساله دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، بانکداران و مقامات شرکت ملی نفت ایران هم اکنون در کره جنوبی به سر می‌برند و با مقامات دولت و شرکت‌های این کشوری در خصوص مسائل مالی گفت‌و‌گو می‌کنند.

باوجود اخبار ضد و نقیض از مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش به گفته مقامات مسکو، مذاکرات احیای برجام در مرحله نهایی قرار دارد.

آزادسازی پول‌های توقیف شده ایران در دو بانک کره جنوبی از جمله امتیازهایی است که به نظر می‌رسد دولت جو بایدن برای دستیابی به توافق با تهران آماده ارایه آن است.

بایدن پیش از این به آزادسازی ده‌ها میلیون دلار پول ایران در کره جنوبی چراغ سبز نشان داده بود.

حجم دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بیش از هفت میلیارد دلار برآورد می‌شود. این دارایی‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دو بانک کره جنوبی مسدود شده‌اند.

براساس گزارش یونهاپ، در جریان مذاکراتی که از روز سه‌شنبه ادامه دارد، دو طرف جزئیات گزینه‌های پرداخت و احتمال ازسرگیری تجارت نفتی را بررسی کردند. موضوعی که نشان می‌دهد لغو تحریم‌های نفتی در فهرست امتیازهای دولت بایدن به ایران قرار دارد.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت در جهان را در اختیار دارد و یکی از صادرکنندگان عمده نفت به کره جنوبی به‌شمار می‌رفت. در مقابل کره جنوبی نیز محصولات خود شامل تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی و قطعات خودرو را به ایران صادر می‌کرد. البته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اخیرا واردات لوازم خانگی که عمده‌ترین صادرات کره جنوبی به ایران بود را ممنوع کرد.

مذاکره درباره نحوه انتقال پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی در حالی انجام می‌شود که سناتورهای جمهوری‌خواه از دولت بایدن خواسته‌اند آنها را در جریان امتیازهایی که قرار است به ایران بدهد، قرار دهند.

آنها می‌گویند هنوز نمی‌دانند بایدن می‌خواهد در مقابل توافق با جمهوری اسلامی چقدر پول در اختیار تهران بگذارد.

از سوی دیگر حضور نمایندگان اسرائیل در وین برای رایزنی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز رسانه‌ای شده است. مقامات اسرائیل بر این باورند که دولت بایدن در آستانه یک توافق خوب با ایران قرار ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *