امیرعبداللهیان: حرف بایدن کافی نیست، کنگره باید درباره پایبندی به برجام بیانیه سیاسی بدهد

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۷

در حالی که طرف‌های حاضر در مذاکرات وین می‌گویند این مذاکرات به مرحله‌ای بسیار حساس رسیده، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با «فایننشال تایمز» گفت کنگره آمریکا باید درباره پایبندی به برجام «بیانیه سیاسی» بدهد.

امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه ۲۷ بهمن در روزنامه فایننشال تایمز منتشر شد، با تاکید بر اینکه سخنان رییس جمهور آمریکا به عنوان تضمین کافی نیست، گفت کنگره باید پایبندی به برجام را به شکل بیانیه سیاسی اعلام کند.

او افزود از علی باقری، رییس تیم ایران در مذاکرات وین، خواسته است به طرف‌های غربی بگوید «حداقل پارلمان کشورتان یا رییس پارلمان‌های کشورهایی که طرف مذاکرات برجامی ما هستند می‌توانند در یک بیانیه سیاسی پایبندی خود را به این توافق و به بازگشت به اجرای توافق برجام اعلام کنند».

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه «به ما گفته می‌شود اظهارات جو بایدن در اجلاس اخیر جی۷ می‌تواند یک تضمین سیاسی قوی باشد» به فایننشال تایمز گفت: «اساسا در افکار عمومی ملت ایران، به دلیل خروج آمریکایی‌ها از برجام و بدقولی طرف‌های غربی سخن رییس یک کشور، آن هم ایالات متحده آمریکا، به عنوان تضمین پذیرفتنی نیست.»

به نوشته فایننشال تایمز، برای دولت بایدن غیرممکن است برای خواسته‌های ایران چنین تضمین‌های حقوقی بدهد.

شش دور مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی خرداد امسال با انتخابات ریاست جمهوری در ایران متوقف شد و دولت ابراهیم رئیسی سرانجام از هشتم آذرماه هفتمین دور مذاکرات را آغاز کرد.

در هفته‌های نخست این مذاکرات کشورهای غربی از مطالبات «غیرواقع‌بینانه‌ای» که ایران در گفت‌وگوها مطرح می‌کند انتقاد کردند، اما در هفته‌های اخیر شماری از مقام‌های غربی گفتند مذاکرات روند بهتری یافته است هر چند زمان رسیدن به توافق فقط چند هفته است.

در دو هفته گذشته شماری از مقام‌های آمریکا و سه کشور اروپایی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کند. از جمله لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، هفته پیش با تاکید بر اینکه مذاکرات به «مرحله آخر و نقطه بسیار حساس» رسیده است، خواستار تصمیم‌گیری سیاسی ایران شد.

با این حال امیرعبداللهیان در مصاحبه فایننشال تایمز از موضع آمریکا در مذاکرات وین ابراز ناامیدی کرد و گفت: «طرف مقابل فاقد ابتکار عمل جدی است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره تحریم‌ها نیز گفت دولت آمریکا فقط قصد لغو تحریم‌های وضع‌شده در دوران ترامپ را دارد اما «این چیزی نیست که ما به دنبالش هستیم».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی دلایل ترامپ برای تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را «ناعادلانه» خواند و گفت این تحریم‌ها که «تحت برخی ادعاها مثل برنامه موشکی ایران، موضوعات منطقه‌ای یا حقوق بشری» وضع شدند «غیرقابل قبول» هستند.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به اینکه «آمریکایی‌ها پیام‌های زیادی را به ما می‌دهند برای اینکه با ما مستقیما گفت‌وگو کنند»، به فایننشال تایمز گفت: «آخرین پاسخ ما به آمریکایی‌ها و واسطه‌هایی که آمده بودند این بود که هرگونه گفت‌وگو، تماس و مذاکره با آمریکا برای دولت من هزینه بسیار سنگینی خواهد داشت.»

فایننشال تایمز همچنین در گزارش خود به رویکردهای مختلف در جمهوری اسلامی نسبت به مذاکرات هسته‌ای و مذاکره با آمریکا اشاره کرده است.

هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که سعید جلیلی، نماینده خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی، نامه‌ای «۲۰۰ صفحه‌ای» در مخالفت با ادامه مذاکرات نوشته و حسین امیرعبداللهیان نیز در نامه به خامنه‌ای از «سنگ‌اندازی‌ها» انتقاد کرده است.

پس از آن برخی رسانه‌ها، از جمله فارس و ایرنا، نامه‌نگاری امیرعبداللهیان با خامنه‌ای را تکذیب کردند و سعید جلیلی نیز اصل خبر درباره گزارش خود را رد نکرد، اما گفت آن «۱۲۰ صفحه» مربوط به شش ماه پیش بود.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *