خانه پرستار ایران: از نظر تعداد جان‌باختگان پرستاری جزو اولین‌ها در جهان بودیم

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۷

دبیرکل خانه پرستار گفت: کمبود نیروی پرستار باعث بالا رفتن فشار کار آنها شده است. فشار کار بالا استهلاک نیروی کار را افزایش می‌دهد و این خطای کار را زیاد می‌کند. ما از نظر تعداد جان‌باختگان پرستاری جزو اولین‌ها در جهان بودیم.

ایلنا: دبیرکل خانه پرستار گفت: کمبود نیروی پرستار باعث بالا رفتن فشار کار آنها شده است. فشار کار بالا استهلاک نیروی کار را افزایش می‌دهد و این خطای کار را زیاد می‌کند. ما از نظر تعداد جان‌باختگان پرستاری جزو اولین‌ها در جهان بودیم.

در این دو سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد شاید بیش از هر زمان دیگری به اهمیت حضورِ پرستاران پی بردیم. آن‌ها در این مدت بیشترین مواجهه را با این بیماری داشتند. حضورِ هر روزه در جایی که تهدید بالایی برای جان دارد و کار در شرایط سخت و به معنای واقعیِ کلمه طاقت‌فرسا، وضعیت پرستاران در طی این دوسال بوده است. اما آیا به میزانی که آن‌ها از خودگذشتگی کرده‌اند، مطالباتشان نیز برآورده شده است؟ آیا حضور در وضعیتِ ویژه سبب شده مسئولین به فکر انجام اقدامات ویژه برای این نیروها باشند؟ مشکلات پرستاران چیست و آن‌ها سال ۱۴۰۰ را چگونه گذراندند؟

محمد شریفی‌مقدم (دبیر کل خانه پرستار) در پاسخ به این سوال گفت: آغاز سال ۱۴۰۰ مصادف با پیک کرونا بود؛ در ایام عید پرستاران شرایط سختی را گذراندند. خیلی از همکاران درگیر کرونا شدند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا کرد. این وضعیت تا پایان سال ادامه داشت و در حال حاضر هم درگیر سویه‌ی جدید کرونا، اُمیکرون، هستند. بنابراین اولین موردی که در مورد وضعیتِ پرستاران در طی این دو سال شیوع کرونا به ذهن می‌رسد فشار کار بالای این قشر نسبت به سالهای دیگر است.

کمبود نیروی پرستار؛ فشار به پرستاران، آسیب به مردم

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستار در کشور گفت: کمبود نیروی پرستار را هم می‌توان به عنوان مشکل پرستاران دید و هم مطالبه‌ی مردم. ببینید استاندارد نیروی انسانی ما یک دوم حداقل استاندارهای جهانی است. یعنی کف استاندارهای جهانی می‌گوید به ازای هر هزار نفر باید سه پرستار داشته باشیم که این در کشور ما یک و نیم است؛ یعنی نصف حداقل استاندارهای جهانی. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی کمبود نیروی پرستار ارتباط مستقیمی با افزایش مرگ و میر دارد بنابراین کمبود نیروی پرستار آسیب مستقیمی به مردم می‌زند.

شریفی مقدم گفت: از طرفی کمبود نیروی پرستار باعث افزایش فشار بر نیروهای موجود می‌شود؛ در حال حاضر پرستاران تمام توان خود را برای کار می‌گذارند اما باز مردم نصف مراقبتی را که باید نمی‌گیرند.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه برای حل این مشکل در سال ۱۴۰۰ هیچ اقدامی انجام نشده است، گفت: امسال خروجی داشتیم اما ورودی نداشتیم؛ یعنی علی‌رغم اینکه به دلیل بازنشستگی، مهاجرت و ترک کار تعدادی از نیروها رفتند اما هیچ استخدامی انجام نشد. البته در بهمن‌ماه سال ۹۹ آزمون استخدام برگزار شد که پذیرفته شدگانِ آن امسال جذب شدند اما این مربوط به امسال نبود. یعنی اگر قرار بود برای سال ۱۴۰۱ نیرو بگیرند باید امسال هم اتفاقی می‌افتاد چراکه این پروسه یک سال طول می‌کشد.

شریفی مقدم با بیان اینکه فشار کار بر روی پرستاران بسیار زیاد است، گفت: فشار کار بالا استهلاک نیروی کار را افزایش می‌دهد و این خطای کار را زیاد می‌کند. ما از نظر تعداد جان‌باختگان پرستاری جزو اولین‌ها در جهان بودیم و یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع هم فشار بالای کار است.

وی تصریح کرد: خطای پرستار با افزایش فشار کار اجتناب‌ناپذیر می‌شود که در این صورت هم به پرستار آسیب می‌رسد و هم به بیماران.

قانون تعرفه‌گذاری بعد از ۱۴ سال باز هم اجرایی نشد

دبیرکل خانه پرستار بیان کرد: دومین مشکل پرستاران‌عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری است. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶، بعد از ۱۴ سال هنوز اجرایی نشده است. طی این سال‌ها روسای سه قوه و همچنین مقام رهبری در دوره‌های مختلف بر اجرای این قانون تاکید کردند اما وزارت بهداشت و جریان پزشک‌سالارِ حاکم بر وزارت بهداشت همواره مخالف اجرای این قانون بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *