تسویه حساب جمهوری اسلامی با بازیکنانی که طرف مردم ایستاده‌اند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۳

یک روز پس از انتشار خبر دو رسانه نزدیک به سپاه درباره بازداشت چند فوتبالیست در یک بازداشت شبانه، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره این اتفاق شنیده می‌شود؛ بازداشت ها تسویه حساب رژیم با بازیکنانی است که تمام روزهای اعتراضات اخیر طرف مردم ایستاده‌اند و به جمهوری اسلامی معترض شدند.

پس از اتفاقاتی که برای خانواده علی دایی رقم خورد، آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار صداوسیما در توییتی جنجالی، نوشت: «دوران بزن در رو تمام شده.» و ظاهرا همان خط رفتاری قرار است تکرار شود.

روز گذشته تسنیم و فارس از بازداشت چند بازیکن فعلی و قبلی استقلال نوشتند: «تعدادی از بازیکنان فعلی و سابق یکی از تیم‌های فوتبال مطرح تهرانی، شب گذشته در یک پارتی مختلط در شهر دماوند با حکم قضایی بازداشت شدند. برخی از این بازیکنان در حالت غیرعادی ناشی از مصرف مشروبات الکلی بودند. این افراد با شکایت همسایه‌ها و توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.»

رسانه‌های حکومتی و در راس آنها صدا و سیما تلاش کردند یک خط تفرقه را پیش بگیرند: «فوتبالیست‌هایی که جلوی دوربین می‌گویند «به دلیل حوادث اخیر و در راستای همدردی با مردم، انگیزه‌ای برای مسابقات و حتی صحبت کردن در خصوص فوتبال را ندارند. اما چطور از میهمانی شبانه سر در می‌آورند؟ مگر ناراحتی زمان و مکان دارد؟»

اشاره مستقیم منتقدان حکومتی به اظهارات مهدی قایدی است که در دو روز گذشته بارها گفته شده یکی از بازداشتی‌ها بوده است. او در آخرین اظهارنظر گفته بود: «الان دغدغه مردم فوتبال نیست، پس در مورد فوتبال صحبتی ندارم. به موقعش درباره فوتبال صحبت می‌کنیم و خوشحالی می‌کنیم.»

این دومین خبر در یک هفته گذشته از جنس حمله به زندگی خصوصی فوتبالیست‌هاست. هفته پیش خبرگزاری‌های تسنیم و ایرنا نوشتند: «یکی از بازیکنان شناخته‌شده فوتبال کشور که هم‌اکنون در یکی از تیم‌های شهرستانی بازی می‌کند، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ آذر ماه در یک پارتی شبانه مختلط دستگیر شده و این بازیکن، قبل از این نیز به دلایل متعدد در کمیته انضباطی به جریمه مالی و محرومیت محکوم شده است.»

حامد لک، بازیکن مورد اشاره خبرگزاری وابسته به سپاه و خبرگزاری دولت بود. هرچند ساعاتی بعد این بازیکن در تمرینات مس شرکت کرد. اما گلر اصلی مس رفسنجان با وجود آمادگی کامل در دو بازی اخیر تیمش، نیمکت‌نشین بوده است.

نکته اینجاست اسامی بازداشتی‌ها در مهمانی‌ها اشتراکات زیادی با اسامی خاصی دارد که در سه ماه گذشته با مردم همراه بودند و «در طرف درست تاریخ» ایستاده بودند. در روزهای قبل و مخصوصا بعد از دربی پایتخت بسیاری از رسانه‌های اصولگرا به برخی بازیکنان استقلال بابت خوشحالی نکردن بعد از گلزنی و گرفتن ژست‌های نمادین حمله کرده بودند.

برخی رسانه‌ های حکومتی و چهره‌های نزدیک به حاکمیت معتقدند چنین دستگیری‌هایی نشان می‌دهد «دوران مماشات با سلبریتی‌ها به پایان رسیده و دیگر قرار نیست مثل گذشته مقامات انتظامی و قضایی چشم‌شان را روی برخی کارهای چهره‌های سرشناس ببندند.»
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *