جعفر پناهی در زندان اوین دست به اعتصاب غذای خشک زد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۳

جعفر پناهی کارگردان مطرح سینمای ایران که از اوایل تابستان امسال در زندان اوین محبوس است، با انتشار یادداشتی در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده قضایی‌اش، از آغاز اعتصاب غذای خشک خود خبر داد.

در این یادداشت که متن آن روز چهارشنبه دوازدهم بهمن از سوی خانواده آقای پناهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آمده است: «قاطعانه اعلام می‌کنم‌ در اعتراض به رفتارهای فراقانونی و غیر انسانی دستگاه قضایی و امنیتی و این گروگان گیری محرز از بامداد روز دوازدهم بهمن دست به اعتصابات غذای خشک زده و تا زمان آزادی، از خوردن و آشامیدن هرگونه غذا و مصرف دارو امتناع می‌کنم.»

این کارگردان شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی، تاکید کرد: «آن قدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد.»

در روزهای اخیر، صالح نیکبخت، وکیل جعفر پناهی، خبر داده بود که با وجود نقض حکم شش سال حبس موکل خود از سوی دیوان عالی کشور، پرونده آقای پناهی با سه ماه تاخیر به دادگاه دیگری برای تجدیدنظر ارسال شد.

آقای پناهی نیز در این باره در یادداشت خود نوشته است: «با توجه به صراحت قانون در موارد نقض حکم در دیوان عالی کشور، قاضی شعبه‌ هم عرض موظف بود تا به محض ارجاع پرونده به آن شعبه با صدور قرار وثیقه اینجانب را آزاد کند.»

هم پناهی و هم وکیل او تاکید کرده‌اند که با وجود حق قانونی این فیلمساز برای آزادی موقت، او از این حق محروم شده است.

این کارگردان از «بهانه تراشی‌های مکرر و هر روزه نهادهای امنیتی» برای نگه داشتن او در زندان خبر داده و نوشته است: «آنچه مسلم است رفتارهای قلدر مآبانه و فراقانونی نهاد امنیتی و تسلیم بی چون و چرای مقامات قضایی بار دیگر نشان می‌دهد اجرای قوانین گزینشی و سلیقه‌ای تنها بهانه‌ای برای سرکوب است.»

آقای پناهی افزود: «با آنکه می‌دانستم دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی اراده‌ای برای اجرای قانون( که از آن دم میزنند) ندارند اما به احترام وکلا و دوستانم همه راه‌های قانونی را جهت احقاق حق خود طی نمودم؛ امروز مانند بسیاری از مردم گرفتار ایران چاره‌ای ندارم جز با عزیزترین دارایی‌ام، یعنی جانم، به این رفتارهای غیر انسانی اعتراض کنم.»

جعفر پناهی ۶۲ ساله، یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان ایرانی در جهان، تیرماه امسال در حالی که همراه با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد دو سینماگر بازداشت‌شده به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، خودش نیز بازداشت و زندانی شد.

این سینماگران جزو سینماگرانی بودند که در بیانیه‌ای از نظامیان جمهوری اسلامی خواستند که سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند و به سرکوب مردم معترض ایران پایان دهند.

بازداشت آقای پناهی با موجی از محکومیت داخلی و بین‌المللی مواجه شد، اما جمهوری اسلامی به درخواست‌ها برای آزادی او پاسخی نداده است.

پیشتر سینماتِک فرانسه با برگزاری مراسمی با عنوان «زن، زندگی، آزادی» در حمایت از اعتراضات ضدحکومتی در ایران، فیلم «خرس نیست» ساخته پناهی را به نمایش گذاشت.

آقای پناهی در پیامی به این مراسم نوشت: «برای ما زندگی کردن، خلق کردن است. اینها سفارشی نیست. امید به خلق دوباره دلیل وجودی ماست. ما فیلمسازان مستقلی هستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *