مقابله با جنبش «زن زندگی آزادی»؛ الزام حکومتی کودکان به «حجاب اجباری» با حضور علی خامنه‌ای

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۶

علی خامنه‌ای در ادامه استفاده تبلیغاتی جمهوری ‌اسلامی از کودکان در «جشن تکلیف» دختران دانش‌آموز شرکت کرد. مقابله رهبر جمهوری اسلامی با شعار «زن، ‌زندگی، آزادی» در خیزش انقلابی ایرانیان در حالی‌ است که معترضان در شعارهایشان بارها حکومت این دیکتاتور را «کودک‌کُش» خطاب کرده‌اند.

چهاردهم بهمن مراسم حکومتی «جشن تکلیف دختران دانش‌آموز» در حضور علی خامنه‌ای برگزار شد که انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی مخالفت‌ها و واکنش‌های تندی را در پی داشت.

بخشی از این واکنش‌ها مربوط به نقض حقوق کودکان از سوی جمهوری اسلامی و ماهیت چنین مراسمی بود.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در توییتی، عکسی از این مراسم حکومتی با توضیح «نقض بی‌پروای حقوق کودکان توسط علی خامنه‌ای» منتشر کرد و نوشت: «کودکان حق دارند از زیستی شاد و آرام به دور از شعائر مذهبی برخوردار باشند.»

فعالان حقوق کودک نیز «جشن تکلیف» را آغازی بر نقض سیستماتیک حقوق زنان در ایران زیر نظر قوانین جمهوری اسلامی خواندند. مراسمی مذهبی که در پایان ۹ سالگی دختران برگزار می‌شود و با الزام آن‌ها به رعایت حجاب و مسایل «شرعی»، حقوق زنان را وابسته به بلوغ جنسی‌شان می‌کند.

این در حالی‌ است که به گفته ناظران، یکی از اهداف جنبش «زن، زندگی، آزادی» در پنج ماه اخیر، برداشتن بار سنت، تاریخ و زیست‌شناسی از روی دوش زنان بوده تا آن‌ها را صاحب حق تصمیم‌گیری در مورد بدن و آزادی‌هایشان کند.

بخش دیگری از واکنش‌ها به عکس‌های این مراسم، مربوط به استفاده ابزاری جمهوری اسلامی از کودکان برای نشان دادن چهره‌ای مشروع از خود است.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویری را از سوءاستفاده دیکتاتورهای جهان از کودکان منتشر کردند که برای جبران بحران مشروعیت از دست رفته‌شان می‌کوشند تا چهره‌ای مهربان از خود به جهان مخابره کنند.

همچنان که عکس‌هایی از حضور هیتلر (رهبر آلمان نازی)، نیکولای چائوشسکو (دیکتاتور رومانی)، کیم جونگ اون (رهبر کنونی کره شمالی) و پدر و پدربزرگش (رهبران پیشین این کشور) در میان کودکان و دانش‌آموزان دختر و پسر برای خدمت به این هدف منتشر شده و می‌شود.

یک کاربر با مقایسه این تصاویر با عکس‌هایی که از حضور خامنه‌ای در میان دختران دانش‌آموز منتشر شده، نوشت: «خامنه‌ای، از آخرین بازمانده‌های دیکتاتورهای فاسد هم دِین خود را به آلبوم عبرت تاریخ به‌جا آورد و تصویری مشابه آن‌ها به یادگار گذاشت.»

شماری دیگر از کاربران با اشاره به شباهت دیکتاتورها گفتند «هنگام سقوط» سراغ کودکان و نوجوانان می‌روند و در عین‌ حال همگی جنایتکار و جملگی رفتنی هستند.

استفاده ابزاری از معصومیت کودکان به دلیل پیوندی که با عاطفه و احساسات عموم مردم دارند، از سوی جمهوری اسلامی نیز تلاشی برای تلطیف چهره خشن حکومت در پنج ماه گذشته و سرکوب اعتراضات است.

برخی از این مراسم با عنوان آخرین تلاش‌های جمهوری اسلامی برای پشت کردن به اهدافی یاد کردند که نسل جوان معترض در خیزش انقلابی خود آن را دنبال می‌کند و در این تلاش، نسل جوان را به مثابه یک ارتش سفید به صف کرده است.

برخی فعالان سیاسی و اجتماعی همچنین برپایی مراسم حکومتی «جشن تکلیف دختران دانش‌آموز» را با حضور علی خامنه‌ای، نمایشی کمیک از واقعیت‌های تلخ جامعه و ادامه‌ای بر سیرکی خواندند که جمهوری اسلامی در پیش گرفته تا نشان دهد ایران همچنان در وضعیتی مانند پیش از خیزش انقلابی است.

از سوی دیگر، کودکانی که در این مراسم حجاب اجباری سفت و سختی دارند، قرار است بر ایدئولوژی همیشگی جمهوری اسلامی مبنی بر تداوم قوانین زن‌ستیزانه، حفظ «حجاب» و محدودسازی سیستماتیک زنان صحه بگذارند.

به گفته کارشناسان، خامنه‌ای با اشاره به سرود «سلام فرمانده» که چندی پیش به وسیله نوجوانان هم‌خوانی شد و حضور در «جشن تکلیف دختران دانش‌آموز» می‌کوشد کودکان و نوجوانان را در قالب تصویر «سربازان نظام» نمایش دهد.

این تصاویر قرار است این ایده را نمایندگی کنند که خامنه‌ای، رهبری بلندپرواز در کنار سربازان آینده‌اش است؛ نیرویی که به اعتقاد او از هم‌اکنون در حال شکل‌گیری است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *