تاکید مولوی عبدالحمید بر همه‌پرسی: اگر مردم حکومت غیردینی می‌خواهند، باید به آن تن داد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۸

عبدالحمید اسماعیل‌زهی بار دیگر خواستار همه‌پرسی و تن دادن به خواسته «جمهور» شد و گفت اگر مردم نظام حکومتی غیردینی می‌خواهند باید به آن تن داد؛ حکومتی که در آن دین تصمیم‌گیر نیست اما مراکز دینی و آزادی دین حفظ می‌شود. او همچنین طرح مولدسازی را خیانت حاکمیت در امانت مردم دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز ۲۸ بهمن در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، به «اختلافی که امروز در کشور بین بخش بزرگی از ملت با حاکمیت و نظام جریان دارد» اشاره کرد و راه برون‌رفت معقول از این بن‌بست سیاسی را که کم‌ترین ضرر را هم در پی داشته باشد، تن دادن جمهوری اسلامی به «حَکَمیت» و خواست مردم خواند.

برداشت دیگری هم از حکومت اسلامی هست که در آن حاکم را مردم تعیین می‌کنند

عبدالحمید یادآور شد: «۴۴ سال است که نظام جمهوری اسلامی در ایران برقرار است و از سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد یک قرائت و برداشتی از اسلام در کشور در جریان بوده و تا حالا هم به همان عمل شده است. اما برداشت دیگری هم از اسلام وجود دارد که ما به آن اعتقاد داریم و همان عدالت حضرت علی است. ما اعتقاد داریم که در این قرائت ما تفاوت خیلی بزرگی وجود دارد.»

به گفته مولوی عبدالحمید در این «قرائت دیگر از اسلام»، عدالت و آزادی بیان و کلام و تشکل‌ها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی وجود دارد و در آن انتقاد از حاکم، آزاد است.

او تاکید کرد: «بر اساس این برداشت، هیچ حاکمی از جانب خدا تعیین نمی‌شود. همانطور که خلفای راشدین، همگی انتخاب مردم بودند و اعتقاد بر این بوده که خود مردم باید سرنوشت و حاکم خود را مشخص کنند. در این برداشت، تنها یک حاکم و یک حکومت وجود ندارد. حاکم را باید مردم تعیین کنند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان دیگر شاخص‌های مدنظر این برداشت متفاوت از حکومت اسلامی را برشمرد و گفت: «اعدام در این برداشت وجود ندارد. اعتراف اجباری مردود است و هیچ جایگاهی ندارد. در این برداشت، مردم می‌توانند به راحتی از حاکم و حکومت‌شان انتقاد کنند. آزادی هست. همانطور که مردان حق دارند، زنان هم حق دارند و همه اقوام و مذاهب و همه انسان‌ها در حق و حقوق برابرند. در این برداشت، ‌اصل انسانیت است. این برداشت، با تبعیض، سرسختانه می‌جنگد و با آن مخالف است. همه مردم یک کشور و قلمرو زیر چتر عدالت قرار می‌گیرند و بر اساس شایستگی و توانمندی جایگاه می‌گیرند نه قوم و مذهب‌شان.»

اگر جمهور، حکومت غیر دینی می‌خواهد باید به آن تن داد

او در ادامه یادآوری کرد که «اصراری بر اجرای این برداشت از اسلام در اداره کشور» ندارد چراکه معتقد است تنها راه‌حل پایان اختلافات کشور، «پذیرفتن خواست ‌اکثریت مردم است».

اسماعیل‌زهی ادامه داد: «کسی {و جریانی} نباید به مسیر و برداشت خودش اصرار کند؛ باید ببیند اکثریت چه می‌خواهند و به آن تن دهد. چه نظامی می‌خواهد؟ چه سیستم و فرمولی می‌خواهد؟ همه‌پرسی و رای اکثریت، بهترین راه برون‌رفت از خشونت است. نه زندان و سرکوب.»

مولوی عبدالحمید با تاکید بر تن دادن به خواست «جمهور» گفت: «اگر مردم نظام حکومتی و سیستم دیگری {حکومت غیر دینی} می‌خواهند که در آن مراکز دینی حفظ شوند و دین آزادی خودش را داشته باشد و وحدت و هم‌بستگی ایران حفظ شود، تن دادن به آن بهترین راه برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور با کم‌ترین نقصان است.»

کسری بودجه را از جای دیگر تامین کنید نه از محل فروش اموال عمومی

او در بخش دیگری از خطبه‌های خود به طرح مولدسازی هم اشاره کرد و انتقاد خود را متوجه علی خامنه‌ای کرد که «فرمان» تشکیل هیاتی هفت نفره را برای فروش اموال دولتی به منظور تامین کسری بودجه داده است؛ اموالی که به گفته او با آنکه «دولتی» خوانده می‌شوند اما در واقع «بیت‌المال» و امانت مردم نزد حکومت هستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه این اموال «بیت‌المال، دارایی مملکت و اعتبار کشور است»، یادآور شد: «مردم ایران خاطره تلخی از خصوصی‌سازی دارند. در طرح‌های پیشین با این نام، اموال و کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ را به فروش رساندند و بعضی از ارگان‌ها یا شخصیت‌ها از نفوذشان استفاده کردند و این‌ها را به قیمت ارزان خریدند. حتی بین مردم شایعه شد که بخشی از این ثروت ملی به اسم خصوصی‌سازی، به قیمت واقعی فروخته نشد و وقتی چیزی به قیمت اصلی فروش نرود،‌ مردم ضرر می‌کنند.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به اینکه با توجه به آن سابقه و ذهنیت از فرمان خصوصی‌سازی، امروز هم مردم درباره طرح مولدسازی دغدغه دارند، به مسوولان امر توصیه کرد و هشدار داد: «بهترین راه این است که کسری بودجه از جاهای دیگر تامین شود، نه از محل فروش اموال عمومی.»

او همچنین تاکید کرد که وقتی مناصب و سمت‌های مدیریتی به‌جای لیاقت و تخصص بر اساس روابط شخصی و خویشاوندی به افراد داده شود و به جای ضابطه، بر اساس رابطه باشد، در کشور «قیامت برپا می‌شود».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی بیت‌المال، پست‌ها و مدیریت‌ها و اداره امور کشور را از جمله امانت‌های مردم خواند که در دست حکومت‌هاست و وقتی در این‌ها امانت‌داری نشود، قیامت برپا می‌شود، گفت: «قیامت یعنی همین اعتراضات و هرج و مرج و نارضایتی و اضطرابی که در مردم شکل گرفته است.»

توصیه به طالبان برای تحصیل زنان و استفاده از اقوام و مذاهب در اداره کشور

او در بخشی دیگر از سخنان خود بار دیگر خواستار آزادی «علمای زندانی استان‌‌های مختلف به خصوص در کردستان و سیستان و بلوچستان» و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین حاکمان افغانستان را خطاب قرار داد و تاکید کرد حمایت‌های پیشین‌اش از طالبان، به دلیل این بوده که جهاد هر کشوری را علیه نیروهای اشغال‌گر «حق» می‌داند و معتقد است هیچ کشوری، اسلامی یا غیر اسلامی اجازه ندارد در خاک دیگران وارد شده و در سرنوشت آن‌ها دخالت کند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «حمایت ما از طالبان معنوی بود و برایشان دعا کردیم و این جهاد را حق می‌دانستیم. امروز هم که طالبان بر این کشور حاکم شدند و حکومت اسلامی تشکیل دادند، به آن‌ها توصیه می‌کنم حتی برای یک روز هم راه علم‌آموزی زنان را نگیرند، اجازه بدهند زنان با حفظ شرایط اسلامی درس بخوانند؛ از اقوام و مذاهب دیگر در اداره امور کشور استفاده کنند و شایستگان را روی کار بیاورند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *