«صدور حکم اعدام» برای دو جوان بلوچ به دلیل شرکت در تظاهرات هشتم مهر چابهار

By | ۱۴۰۱-۱۱-۳۰

نظام‌الدین هوت و همچنین منصور هوت، فرزند کمال هوت شاعر و خواننده پرآوازه موسیقی مقامی بلوچستان، که در پی تظاهرات مردم چابهار در هشتم مهر ماه توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌ بودند، به «محاربه» و «افساد فی‌لارض» متهم شده و دادگاهی در زاهدان آنها را به «اعدام» محکوم کرده است.

یک منبع مطلع به سایت حال‌وش که نقض حقوق بشر در استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گفت: «منصور هوت و نظام‌الدین هوت از طریق اتهامات محاربه و افساد فی الارض از شعبه دو کیفری مجتمع قضائی موسی نوری زاهدان در ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱، بدون داشتن حق وکیل انتخابی به اعدام محکوم شده‌اند.»

به گفته این منبع مطلع از وضعیت دو معترض بازداشت‌شده در چابهار، «منصور و نظام هوت به حکم اعدام صادر شده اعتراض کرده‌اند اما تاکنون نتیجه اعتراض به آنها ابلاغ نشده است».

منصور هوت متولد سال ۱۳۷۴ فرزند «کمال خان هوت» شاعر پرآوازه بلوچ و از خوانندگان نامی موسیقی مقامی بلوچی و نوازند تنبورک است که در اسفند سال ۱۳۸۸ درگذشت. پیش از درگذشت کمال خان هوت، بزرگذاشتی با حضور و سخنرانی محمدرضا شجریان در تهران برای این چهره هنری بلوچستان برگزار شده بود. نظام الدین هوت دیگر معترض چابهاری محکوم به اعدام نیز متولد سال۱۳۸۱ است.

بنابر این گزارش منصور هوت و نظام هوت در حال حاضر در «بند ۹ زندان مرکزی زاهدان» نگهداری می‌شوند و « برخی از عوامل بسیج محلی» خانواده‌های این دو معترض را با این وعده که «احکام اعدام منصور و نظام در ۲۲ بهمن مورد عفو قرار می‌گیرد»، از رسانه‌ای کردن «صدور حکم اعدام» برای آنها بازداشته بودند.

سایت حال‌وش از قول یک منبع مطلع از وضعیت این دو معترض چابهاری نوشت: «منصور و نظام‌الدین در طول مدت بازداشت به شدت شکنجه شده‌اند و تحت شکنجه از آنها اعتراف اجباری اخذ شده و اوراقی را با فشار و تهدید بازجویان امنیتی بدون میل خود به اجبار امضا و اثر انگشت زده‌اند.»

همین منبع مطلع به سایت حال‌وش گفت که این دو جوان معترض منابع هیچ نقشی در «آتش‌سوزی اماکن شخصی و دولتی» چابهار در جریان اعتراضات هشتم مهر ماه نداشته‌اند و این اماکن «توسط نیروهای لباس شخصی» به آتش کشیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *