بیانیه ۵۰۰ نفر از معماران و هنرمندان: بافت تاریخی شیراز را تخریب نکنید 

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۴

۵۰۰ نفر از استادان دانشگاه، مرمت‌گران، معماران، مهندسان شهرسازی،هنرمندان، باستان شناسان با امضای طوماری خواستار «توقف هرچه سریعتر تخریب بافت تاریخی و ثبت ملی بافت تاریخی شیراز» شدند.

در این بیانیه با اشاره به بافت «هزاران ساله تاریخی» شهر شیراز گفته شده  تخریب آن به هر عنوانی موجب نابودی داشته‌های فرهنگی، تاریخی،اقتصادی، جغرافیایی، ادبی، هنری و الگوهای زیست معمارانه شهرسازی و جامعه شناسانه منحصر به فرد ایرانی است.

در این بیانیه اسامی رضا دانشمیر، معمار، نوشاد رکنی، مرمت‌گر، محمد بنیادی‌نژاد، باستان شناس، رضا سلیمان نوری، ایران شناس و ایمان افسریان، نقاش به چشم می‌خورد.

مسئولان دولتی موضوع تخریب بافت تاریخی شیراز از حدفاصل حرم شاهچراغ و تا حرم «علاالدین حسین» را که بالغ بر ۳۶۰ هکتار است، بارها تکذیب کرده‌اند.

حرم شاهچراغ در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد. کلنگ تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز با هدف اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ از اردیبهشت ۱۳۹۰ و همزمان با اولین روز هفته میراث فرهنگی، بر گذر تاریخی خانقاه احمدی زده شد و ۴ خانه تاریخی را ویران کرد.

پیش از شروع روند تخریب های تازه در خانه های تاریخی شیراز، شورای اداری استان فارس با حمایت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی کمیته‌ای سه نفره برای تشخیص تاریخی بودن یا نبودن ۲۰۰ خانه قدیمی شیراز تشکیل داده بود که رای آن «لازم الاجراست.»

رئیسی در هفته های اول ریاست جمهوری، گفته بود «در سفر شیراز مطلع شدیم اجرای طرح بین‌الحرمین، از حرم شاهچراغ تا حرم سید علاءالدین حسین، از سال‌ها پیش آغاز شده اما با موانعی مواجه و متوقف شده است، وقتی بررسی شد، معلوم شد می‌شود مشکل را سریع حل کرد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *